• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • emmw
    Mariahobbi skrev 2012-01-13 11:01:26 följande:
    Ts!
    Jag är fet! Har nyss fött barn! Slutade med nikotin av alla slag då jag fick veta att jag var gravid, sen hade jag illamående som gjorde att jag bara kunde få i mig vissa saker utan att spy...nu försöker jag amma...Har inte ätit pizza på flera månader inte annan skräpmat heller...Lagar allt hemma! Ska jag banta för din skull?
    Löjligt, TS pratar om fetman i allmänhet. Känner du dig träffad så varsågod. Har du "goda" grunder till varför du har en övervikt (dvs medicinska omständigheter eller i samband med graviditet eller vad det kan vara) så ta inte åt dig så förbannat. Du känner väl själv om du behöver gå ner i vik och vad som stoppar dig (får man hoppas ialla fall.)
  • Mariahobbi
    Anonym (J) skrev 2012-01-13 11:04:02 följande:
    Du blir inte fet bara för att du nyss fött barn, slutat med nikotin, för att du har gravidillamående, försöker amma... Det har jag också och jag är inte FET, jag tränar och när jag mådde illa fick jag inte i mig någon mat så då gick jag ner i vikt. Du tränar inte eller hur?
    Alla håller inte vikten då dom slutat med nikotin och nä jag kunde av flera skäl inte träna under graviditeten.. jag skrev inte att jag inte fått i mig någon mat då jag mådde illa jag skrev att jag bara fick i mig vissa saker utan att spy.
  • Anonym
    Pickeli skrev 2012-01-12 13:55:36 följande:
    Har du samma resonemang kring alkoholister, narkomaner, hemlösa och anorektiker också?
  • emmw
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-13 11:10:11 följande:
    Snälla du, står det någonstans i detta forum att du/ni skulle banta för min skull?
    Om du läst igenon TS innan du yttrade dig så hade du förstått innebörden utav den...

Det jag tycker är mest fantastiskt i det hela är att mitt inlägg igentligen handlar om att media och vårat samhälle försöker visa att problemen finns. PROBLEMEN FINNS!
    Istället blir det pajkastning mellan överviktiga och normalviktiga?! jag förstår att man vill försvara sig osv.. men i det stora hela tror jag att man inte vill inse sina problem.
    MYCKET riktigt. Vi är experter på att försvara oss när någon säger sanningen. Vad händer om folk börjar lyssna istället för att vända taggana utåt.
  • Loreena

Ts
    Vilka fördomar mot feta människor du har Ts! För det första så måste även en tjock person ha rätt att äta lunch ute på stan utan att behöva bli utstirrad av sådana som du. För det andra så har antagligen de flesta av de tjocka personer som du ser omkring dig kämpat med sin vikt i hela sitt liv, provat olika bantningskurer, gått upp igen när de slutat med kuren, provat en ny bantningskur etc. och genom det förstört sin ämnesomsättning. Ingen människa klarar att leva på svält en längre period, förr eller senare så faller man och börjar äta "normalt" igen för att hur viljestark man än är så fungerar det inte att svälta sig i längden.

Att försöka motionera bort kilona ger heller inga stora skillnader på vågen, om man inte är med i Biggest loser då och springer på löpbandet hela dagarna, men 1 timmes motion/dag ger en marginell skillnad i vikt, om inte annat så gör det en mer hungrig. Det som gör den stora förändringen är kosten. Motionen kan dock ha en stor betydelse för hälsan i övrigt.

Att äta lågkolhydratkost i någon form har i många stora studier visat sig vara det effektivaste sättet att gå ner i vikt och behålla vikten. Många väljer ju att göra en gastric bypass, men det som händer efter en sådan operation är att personen som äter det ändå kommer att behöva dra ner kraftigt på kolhydraterna, eftersom att magsäcken rymmer så lite och att man då behöver få i sig maximalt med näring på de små portioner man äter.

• Mariahobbi
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-13 11:10:11 följande:
    Snälla du, står det någonstans i detta forum att du/ni skulle banta för min skull?
    Om du läst igenon TS innan du yttrade dig så hade du förstått innebörden utav den...

Det jag tycker är mest fantastiskt i det hela är att mitt inlägg igentligen handlar om att media och vårat samhälle försöker visa att problemen finns. PROBLEMEN FINNS!
    Istället blir det pajkastning mellan överviktiga och normalviktiga?! jag förstår att man vill försvara sig osv.. men i det stora hela tror jag att man inte vill inse sina problem.
    Snälla du, tror du verkligen att alla feta människor äter sladdriga pizzor och skräpmat varje dag och att hemlagat inte förekommer alls? Tror du att det är det "igentliga" problemet?
  • Anonym (120kg)
    Lavish skrev 2012-01-13 11:21:31 följande:
    Ja det har jag också märkt, att folk genast börjar tjata om maten eller motionen när nån är fet. Men det KAN ju inte logiskt vara det riktiga problemet, det riktiga problemet måste ju vara att man inte klarar att låta bli att käka fel mat. Och då är ju det riktiga problemet psykologiskt. För de flesta feta i Sverige måste väl ha ett hum om att man kan bli tjock om man äter fel...
    Absolut. Jag är expert på kostlära, jag vet precis hur man gör både kost och motionsmässigt. Nu går det visserligen bra för stunden, men jag har försökt otroligt många gånger men fallit dit igen. Jag har en ätstörning som jag har haft i större delen av mitt liv, det började med bulimi. Som bulimiker upplevde jag till och med att vissa såg upp till mig då de upptäckte min hemlighet. Är det finare att vara bulimiker/anorektiker (bulimiker så länge man är normalviktig vill säga..många bulimiker är överviktiga) än överviktig med ätstörningsproblematik? Jag har sökt hjälp för att jag inser att jagi nte kommer tillrätta med problemet på egen hand men det finns ingen vidare hjälp att tillgå förutom dietister, och de säger ju bara sånt jag redan vet om. Jag måste ändra mitt tankemönster och kämpar givetvis hårt med det. Men det är inte att BARA, det är lätt att vara smal och tro att det är enormt enkelt allt, att gå ner 60kg, en HEL människa går inte över en natt och det räcker inte att man lägger om kosten och motionen, man måste få med sig HELA sig själv, inklusive det inre, annars är det dömt att misslyckas.

Och ni som snackar om att tycka synd om sig själv, jag försöker förklara hur det kan ligga till. Det handlar inte om att tycka synd om någon annan, jag vill väl inte att nån ska gå omkring och tycka synd om mig, men jag vill bli behandlad med respekt oavsett om jag väger 50kg eller 150kg.
  • Mariahobbi
    emmw skrev 2012-01-13 11:23:59 följande:
    Löjligt, TS pratar om fetman i allmänhet. Känner du dig träffad så varsågod. Har du "goda" grunder till varför du har en övervikt (dvs medicinska omständigheter eller i samband med graviditet eller vad det kan vara) så ta inte åt dig så förbannat. Du känner väl själv om du behöver gå ner i vik och vad som stoppar dig (får man hoppas ialla fall.)
    Och du tar i så det ryker angående mitt inlägg! Vart berörde det dig så djupt?
    Detta är ju ett forum och man kan ju tolka Ts hur man vill. Jag ser inte varför jag inte kan komma med en vinkling av "problemet" som Ts uttrycker det..
  • emmw
    Loreena skrev 2012-01-13 11:29:01 följande:
    Ts
    Vilka fördomar mot feta människor du har Ts! För det första så måste även en tjock person ha rätt att äta lunch ute på stan utan att behöva bli utstirrad av sådana som du. För det andra så har antagligen de flesta av de tjocka personer som du ser omkring dig kämpat med sin vikt i hela sitt liv, provat olika bantningskurer, gått upp igen när de slutat med kuren, provat en ny bantningskur etc. och genom det förstört sin ämnesomsättning. Ingen människa klarar att leva på svält en längre period, förr eller senare så faller man och börjar äta "normalt" igen för att hur viljestark man än är så fungerar det inte att svälta sig i längden.

Att försöka motionera bort kilona ger heller inga stora skillnader på vågen, om man inte är med i Biggest loser då och springer på löpbandet hela dagarna, men 1 timmes motion/dag ger en marginell skillnad i vikt, om inte annat så gör det en mer hungrig. Det som gör den stora förändringen är kosten. Motionen kan dock ha en stor betydelse för hälsan i övrigt.

Att äta lågkolhydratkost i någon form har i många stora studier visat sig vara det effektivaste sättet att gå ner i vikt och behålla vikten. Många väljer ju att göra en gastric bypass, men det som händer efter en sådan operation är att personen som äter det ändå kommer att behöva dra ner kraftigt på kolhydraterna, eftersom att magsäcken rymmer så lite och att man då behöver få i sig maximalt med näring på de små portioner man äter.
    Det är lustigt vad folk läser mellan raderna. Har TS sagt någonstans att överviktiga måste svälta? har TS sagt någonstans att bara motion kan råda bot på allt? Förstår verkligen inte vad du är ute efter. Vi pratar om att ta tag i sina problem och det på rätt sätt, dvs hitta orsakerna till beteendet (dvs till ätande och ofta inaktivitet).
  • emmw
    Mariahobbi skrev 2012-01-13 11:33:49 följande:
    Och du tar i så det ryker angående mitt inlägg! Vart berörde det dig så djupt?
    Detta är ju ett forum och man kan ju tolka Ts hur man vill. Jag ser inte varför jag inte kan komma med en vinkling av "problemet" som Ts uttrycker det..
    Jag har inte sagt att du inte får komma med din vinkling. Jag har sagt att jag tycker ditt inlägg är löjligt eftersom det inte är där kärnan ligger i diskussionen. (vilket inte är samma sak som att inte få yttra sig)
Svar på tråden tjocka människor?!