• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anonym (fattar inte!)
    Anonym skrev 2012-01-12 22:58:58 följande:
    Om det är så jävla lätt att gå ner i vikt som du påstår så hade folk inte varit överviktiga. Är så less på sådana här trådar. Folk som inte förstår att gener, mediciner, ämnesomsättning och psykiskt mående gör så att man kanske inte kan/orkar gå ner i vikt. Vissa människor vill kanske inte ens vara smala stickor. Bara för att man är överviktig så betyder inte det att man lever ett osunt liv eller att man kommer bli sjuk. Jag själv väger nog lite över 100 kilo och är rätt kort, men vet du vad. Jag är rätt nöjd med mig själv ändå. Ja, jag är sjuk. Det är DÄRFÖR jag är överviktig. Är inte sjuk för att jag är tjock. Har pco-s, hypotyreos, käkat anti depressiva i flera år med viktuppgång som biverkning. Min mamma har stor benstomme. Min mormor hade det. Min gammelmormor. The list goes on. Så nä. Överviktiga sitter inte och äter pizza med grädde och dricker cola dygnet runt som du verkar tro, ts.  

Jag tror inte att överviktiga enbart äter skräpmat och dricker cola.. Men många gör det oavsett kroppstyp.. Det är ju dock inte alla som klarar av det.. Annars hade vi ju inte haft någon fetma alls. Oftast handlar det om fel kost och för lite motion och i vissa fall andra orsaker som struma osv.
  • Anonym (bara tips)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 23:12:15 följande:
    Jag tror inte att överviktiga enbart äter skräpmat och dricker cola.. Men många gör det oavsett kroppstyp.. Det är ju dock inte alla som klarar av det.. Annars hade vi ju inte haft någon fetma alls. Oftast handlar det om fel kost och för lite motion och i vissa fall andra orsaker som struma osv.
    Tja men om du tror att det finns folk som är överviktiga som bara sitter och klagar och aldrig någonsin har försökt att gå ned i vikt så har du nog en aning fel syn på världen.. 
    Om nu en tjock person klagar över sin övervikt har den oftast redan försökt att gå ned i vikt men misslyckats av en eller annan anledning.

Det finns ju faktiskt överviktiga personer som tycker om sig själva som dem är och dem klagar inte då men dem kan ju få äta sina chips och dricka cola då om dem är tillfreds med det utan att andra ska behöva gå och titta snett eller tänka fula tankar om dem, alla ser olika ut vi är alla skapade på olika vis, hade det inte varit meningen att det skulle finnas tjocka/feta människor så hade det väl inte funnits några? Glad
  • Anonym
    Anonym (?!?) skrev 2012-01-12 22:47:48 följande:
    Förlåt TS, jag missade...hade du en frågeställning i din TS eller det vara bara en osammanhängande reflektion kring ditt sätt att uppfatta världen?
    Vad var det du tyckte var osammanhängande?
  • Lenora

Min första tanke är varför det upprör dig så mycket att andra är överviktiga, eller för tjocka för din smak? Är det för att du bryr dig om andra människors hälsa? Att du inte tycker om att andra människor klagar över sina egna problem? Något annat?

• Kimona

Jag är överviktig och äter väldigt sällan mat ute. 90% av de mål mat jag äter är hemlagade och i hyfsat små portioner

• Kimona
    Anonym skrev 2012-01-12 22:58:58 följande:
    Om det är så jävla lätt att gå ner i vikt som du påstår så hade folk inte varit överviktiga.

Är så less på sådana här trådar. Folk som inte förstår att gener, mediciner, ämnesomsättning och psykiskt mående gör så att man kanske inte kan/orkar gå ner i vikt. Vissa människor vill kanske inte ens vara smala stickor. Bara för att man är överviktig så betyder inte det att man lever ett osunt liv eller att man kommer bli sjuk. Jag själv väger nog lite över 100 kilo och är rätt kort, men vet du vad. Jag är rätt nöjd med mig själv ändå. Ja, jag är sjuk. Det är DÄRFÖR jag är överviktig. Är inte sjuk för att jag är tjock. Har pco-s, hypotyreos, käkat anti depressiva i flera år med viktuppgång som biverkning. Min mamma har stor benstomme. Min mormor hade det. Min gammelmormor. The list goes on.

Så nä. Överviktiga sitter inte och äter pizza med grädde och dricker cola dygnet runt som du verkar tro, ts.
    Precis och dessutom räcker inte en timmes promenad eller annan vardagsmotion om man varit stor länge. Då behöver man träna mer och det kostar pengar som kanske inte alla kan avvara.
  • mion
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 23:01:33 följande:

Frågan är varför man inte försöker gå ner i vikt om man sitter och gnäller över den?! Så nej det var inte bara en reflektion om hur jag uppfattar världen..

eftersom du inte kan förstå att folk kan vara sjuka o ha ätstörningar så tycker jag du ska  gå en charmkurs o lära dig lite om empati o sympati....  då först förstår du att folk mår så dåligt att dom äter sig så stora,vad tror  du din ts hjälper???
  • Anonym (fattar inte!)
    mion skrev 2012-01-13 00:30:51 följande:
    eftersom du inte kan förstå att folk kan vara sjuka o ha ätstörningar så tycker jag du ska  gå en charmkurs o lära dig lite om empati o sympati....  då först förstår du att folk mår så dåligt att dom äter sig så stora,vad tror  du din ts hjälper???

Jag har inte bett de som mår dåligt att komma in hot och må ännu sämre:/
  • Anonym (why)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 13:53:32 följande:
    Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

Alla tänker inte som dig och strävar inte efter samma sak. Vissa orkar inte ta tag i det och andra bryr sig inte. och sedan så är det inte så lätt att gå ner i vikt för alla. Livsituation och mycket annat spelar roll.
  • astro
    Anonym skrev 2012-01-12 21:50:26 följande:
    Har inte läst längre än til detta inlägget..
    Jag tillhör de väldigt sjukligt feta i vårt land.
    Jag är 167cm o väger 200kg.
    Ojdå,hur har jag kunnat låta mig bli så här fet?
    Bra fråga.Jag har många ursäkter men också många förklaringar,vilket jag inte tänker 
    skriva här.För de spelar ingen roll vad jag har gått igenom eller vad jag måste kämpa emot varje dag.
    Folk ser på mig med avsky men de ser inte min sorg eller mitt kämpande för att orka leva.
    En psykolog jag var hos trodde inte på mina "historier" från hon fick de värsta bekräftat.Då från sa hon sig mig,för hon hade inte kunskapen att hjälpa mig.

Detta med att det finns hjälp att få.
    Den enda hjälpen jag har fått/blivit erbjuden är en vikt-op,
    som jag nu har blivit godkänd till.Men jag vill inte operera mig.
    Jag har försökt få hjälp av flera läkare,av psyk,av överviktsenheten,av sjukgymnaster.
    Jag varit o blivit hypnotiserad.
    De senaste månaderna har jag försökt att få komma iväg till *bantningshem* men inte.
    Jag får höra att jag inte ska anstränga mig för det tål inte mitt hjärta,men samtidigt så får jag inte veta vad jag ska/kan göra.
    Finns en massa (farlig)info på nätet,men vad ska man gå efter?

Det är inte bara att ta tag i sin vikt.
    Det är inte bara svart o vitt.

Stackars dig!

Jag hoppas som 17 att du hittar en utväg som fungerar. För mig var det Skaldeman och hans GI-noll, innan han dök upp var mitt liv en enda hopplös karusell av bantning och tröstsocker. Han räddade min hälsa - kanske mitt liv, rent ut sagt - och för det är jag honom för evigt tack skyldig.

De "vanliga" som aldrig har varit i den här sitsen, de har ingen aning om hur det är. Jäkla lätt för dem att säga att det "bara är att ta tag i det" ... 

Massa kramar och alla välsignelser jag kan komma på, från mig till dig {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden tjocka människor?!