• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Bumblebeegirl
    La Lola skrev 2012-01-12 15:06:38 följande:
    Kan man?

Ja det är väl självklart att man kan se att en person är fet. Igår mötte jag en tonårig tjej när jag var ute och promenerade och fläsket krängde ganska ordentligt på henne. Hon hade svårt att gå och flåsade som bara den. Vidrigt! Så ung och redan förstörd. Sorgligt är vad det är!
  • Bumblebeegirl
    La Lola skrev 2012-01-12 15:20:09 följande:
    Vad är man om man har 30+ i övervikt o inte vankar fram eller bär storlek 50?

Fortfarande fet i mina ögon. Herregud, 30 kilos övervikt, det är INTE bra alls.
  • Gurkan
    Anonym (..) skrev 2012-01-13 07:01:43 följande:
    Jag VET att man inte inser sina problem. Jag har varit där. Vägt 20+ övervikt. Men vadå skräpmat? Kebab är ju kött, man får ju sallad till? Det är inte skräpmat?

Att unna sig lite godis ibland gör väl inget?

JO det gör det, man måste inse sitt matberoende för att kunna ta sig ner i vikt.
    Man luktar, ser ut som stryk och blir lat. En belastning.
    Efter att jag gått ner så insåg jag hur fet jag verkligen var. Man såg inte det just då.
    Du kanske luktade, du kanske såg ut som stryk, du kanske var lat och var en belastning.
    Jag är, som jag skrev i tråden tidigare, 4 kilo ifrån att räknas som fet enligt BMI.
    Här hemma äts det sällan skräpmat, all mat är lagad från grunden. De flesta godsaker är bakade från grunden och jag äter mycket grönsaker och mycket fullkorn, mer än många andra och mer än många smala jag känner. Söta drycker hör definitivt till undantag och jag dricker varken kaffe, te eller alkohol. Jag vet att jag äter för mycket och jag vet att jag är en sötgris, vilket jag äter på kvällarna när sonen gått och lagt sig då jag inte vill överföra mina vanor på honom.
    Men jag lider inte det minsta av mina 16-18 kilos övervikt. Jag luktar inte illa, jag ser inte ut som stryk och jag är varken lat eller till en belastning. Jag jobbar både på fritids och på förskola. Har inga problem att ta mig upp från golvnivå, inga problem att leka och busa och springa och krypa och åla. Inga smärtor i kroppen pga av övervikten, inga problem att lyfta och bära barn. Jag har inga dubbelhakor, inte ens en.
    Jag är tjock, det vet jag men vet också att jag inte är riktigt så stor som jag tror eftersom jag alltid envisas med att köpa förstora kläder som jag måste byta. Jag har inte mer än stl 42-44 och visst har jag volanger det vet ju till och med jag. 

Jag tröttnar lite på alla fördomar om feta. De flesta feta är inte lata och är inte en belastning. Att vara fet innebär inte att man väger 150 kg plus gränsen för fetma går betydligt lägre än så. Skulle jag väga 150 kg skulle jag behöva gå upp 70 kilo, nästan det dubbla mot vad jag väger nu.

Jag äter på McDonalds för jag tycker det är gott, det händer kanske varannan månad men inte mycket mer än det. Och de få gånger skulle det vara skönt att få äta burgaren i fred utan att behöva oroa sig för att någon sätter sig på FL och startar en tråd om "den feta morsan som tvingade sitt barn att äta på mcdonalds". 

• Gurkan
    Anonym skrev 2012-01-13 08:39:45 följande:

Ang när en människa är fet. En människa är fet när den har en övervikt som påverkar hälsan negativt. Det är dock olika en person kanske blir sjuk vid 30 kg övervikt och en annan kan ha 70 kg övervikt och vara frisk. Därför är det ingen annan än läkare som ska döma någon annans vikt.

Enligt sjukvården går gränsen för fetma vid BMI 30 eller mer.
    Sen kan man vara frisk fast man lider av fetma men gränsen för är inte relativ. 
  • Lavish
    Anonym (!) skrev 2012-01-13 07:56:56 följande:
    Vadå så du tror att alla normalviktiga mår bra då?  Vet hur många som helst som är smala som lever på socker, fett och koffein, är det att må bra?  jag kanske skulle mått bra nu när jag är normalviktig om det inte vore för att alla skulle vara så benägna att lägga sig i om min vikt. Jag kan säga det att den tuffaste träningen jag får på spinningen är när den fetaste av dom alla instruktörer håller passet, lat då eller?

Allt handlar inte om fysiskt hälsa heller, det handlar om livskvalitet..
    Men om man mår bra av att äta socker, fett och koffein och inte går upp i vikt av det, varför skulle man inte må bra då?
  • Anonym
    Gurkan skrev 2012-01-13 08:59:09 följande:
    Enligt sjukvården går gränsen för fetma vid BMI 30 eller mer.
    Sen kan man vara frisk fast man lider av fetma men gränsen för är inte relativ. 
    Fast BMI är en riktlinje ingen exakt vetenskap eftersom fler faktorer än längt och vikt spelar in. Som kroppsbyggnad, benstomme, muskelmassa m.m.

Enligt BMI ska jag tex väga 65-70 kg. Väger jag så mycket är jag mullig på gränsen till tjock. När jag var underviktig och var hos läkare som tog in alla andra faktorer fick jag veta att min idealvikt låg på 50-55 kg. Alltså 10-15 kg mindre än BMI. Min kompis som är lika lång som jag var hos läkare pga övervikt och fick veta att hennes idealvikt ligger på 65-70 kg alltså inom BMI värdena och jag kan garantera att det finns någon därute med samma längd som oss som pga övriga faktoirer är normalviktig när han eller hon ligger över BMI värdet.
  • Lavish

Men hur kommer det sig att man går upp i vikt så hemskt mycket? Visst att man får ett BMI på övervikt är väl lätt hänt om man har lätt att lägga på sig. Men säg att jag, 169 cm, skulle gå upp och till sist väga 90-95 kg. Vad är det där och då som gör att man inte tänker att "Nej men det här går inte jag är ju på väg att bli jättefet" och ser till att inte gå upp MER? Att inte gå ner är ju en sak, kan vara svårt att gå ner. Men varför stoppar man inte VIKTUPPGÅNGEN i tid?

• woopie
    Gurkan skrev 2012-01-13 08:58:04 följande:
    Du kanske luktade, du kanske såg ut som stryk, du kanske var lat och var en belastning.

Jag är, som jag skrev i tråden tidigare, 4 kilo ifrån att räknas som fet enligt BMI.

Här hemma äts det sällan skräpmat, all mat är lagad från grunden. De flesta godsaker är bakade från grunden och jag äter mycket grönsaker och mycket fullkorn, mer än många andra och mer än många smala jag känner. Söta drycker hör definitivt till undantag och jag dricker varken kaffe, te eller alkohol. Jag vet att jag äter för mycket och jag vet att jag är en sötgris, vilket jag äter på kvällarna när sonen gått och lagt sig då jag inte vill överföra mina vanor på honom.

Men jag lider inte det minsta av mina 16-18 kilos övervikt. Jag luktar inte illa, jag ser inte ut som stryk och jag är varken lat eller till en belastning. Jag jobbar både på fritids och på förskola. Har inga problem att ta mig upp från golvnivå, inga problem att leka och busa och springa och krypa och åla. Inga smärtor i kroppen pga av övervikten, inga problem att lyfta och bära barn. Jag har inga dubbelhakor, inte ens en.

Jag är tjock, det vet jag men vet också att jag inte är riktigt så stor som jag tror eftersom jag alltid envisas med att köpa förstora kläder som jag måste byta. Jag har inte mer än stl 42-44 och visst har jag volanger det vet ju till och med jag. 

Jag tröttnar lite på alla fördomar om feta. De flesta feta är inte lata och är inte en belastning. Att vara fet innebär inte att man väger 150 kg plus gränsen för fetma går betydligt lägre än så. Skulle jag väga 150 kg skulle jag behöva gå upp 70 kilo, nästan det dubbla mot vad jag väger nu.

Jag äter på McDonalds för jag tycker det är gott, det händer kanske varannan månad men inte mycket mer än det. Och de få gånger skulle det vara skönt att få äta burgaren i fred utan att behöva oroa sig för att någon sätter sig på FL och startar en tråd om "den feta morsan som tvingade sitt barn att äta på mcdonalds".  

Sluta oroa dig. Du är perfekt precis som du är! :D
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • TheCoopers

Vad jag inte fattar är hur DU orkar bry dig ?

bored much ?

I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden tjocka människor?!