• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Lavish
    Anonym skrev 2012-01-12 22:07:52 följande:
    Även om fetma kan anses vara dålig självdisciplin så är det även att likställa med alkohol, nikotin, spel... ja vilken last eller beroende vi nu talar om. För det är rent fördjävligt svårt att ta sig ur om man har utvecklat ett beroende av mat, socker eller fett. När mat har blivit en tröst, när man mår dåligt och lika som att dricka alkohol eller knarka för att döva stressen, äter gott och njuter - en liten stund. När middagen eller kvällsmyset eller chokladbiten blir något att se fram emot. När man istället gruvar sig för att laga maten, den där trista falukorven, och tar en pizza istället och genast kändes livet mycket lättare - en stund. Bara en liten bit till. Inte gör det nått att jag äter en chipspåse, jag är ju redan så fet.

Dålig självdisciplin? Javisst. Men varför särskiljs matmissbrukarna från de andra? Varför är det så okej att hacka på en tjockis, till och med för främlingar, tala om för dem att de inte borde äta det där de har i vagnen? Varför inte gå fram till en på bolaget med rödsprängde ögon, eller ifrågasätta han som precis ska lämna in tipsraden?

Det enda ni troligen åstadkommer med att kommentera en tjockis, är att få personen att må ännu sämre.
    Tja jag kan bara tala för mig själv att jag aldrig skulle få för mig att "hacka" på någon fet människa eller alls kommentera dennes utseende eller vikt annat än om personen verkligen insisterade på att jag skulle det.

Och jag tycker det är betydligt "sämre" att vara alkis eller narkoman än matmissbrukare. Eftersom alla vet att alkohol och narkotika är beroendeframkallande och att man leker med elden när man använder det ofta. Beroende av mat är vi ju däremot alla om vi vill äta så därför är det mer förrädiskt.

Varför tror du att åsikten att fetman ofta beror på dålig självdisciplin är samma sak som att man skulle få för sig att kommentera vad en fet människa har i varukorgen?!!
  • Velour
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 18:42:48 följande:
    jag tycker inte att alla borde göra som jag, har jag skrivit det någonstans?
    "Jag lever sunt och tänker på vad jag stoppar i mig". Sedan när man klagar på vad överviktiga äter så anser man att de gör fel som inte gör som en själv. Måste man skriva ordagrant för att säga vad man menar? Det framgår väldigt tydligt ändå.

Och då kunde du vara så snäll och hjälpa dessa överviktiga människor att göra som du, dvs att tänka på vad de "stoppar i sig". 
  • Anonym
    Anonym (kompisen) skrev 2012-01-12 22:10:44 följande:
    Såsom kompis till både tjocka och till ätstörda kan jag konstatera att de smala som anstränger sig på ett neurotiskt sätt att förbli smala ofta har en hätskhet i tonen mot de tjocka. De tjocka är helt enkelt skamlösa enligt de smala: de tjocka  njuter utan att skämmas av goda saker, struntar i att de inte ser ut som idealen och verkar obekymrade om att de enligt de smalas uppfattning borde skämmas för sina kroppar och sin bristande moraliska styrka. De borde kort sagt straffas för att de inte inrättar sig i ledet och i hierarkin där smala är värda mer än tjocka. Fettosarna borde stå där rodnande och med böjda huvuden, inte raka i ryggen och troende att de är värda lika mycket som de som var dag äter Kelloggs branflakes, joggar, aldrig vidrör ett wienerbröd och en kärleksfull tanke om medmänniskorna.

Såå bra beskrivet
  • Laguna

Jag vill inte att Marabou o Cloetta ska gå i konkurs. Därför äter jag så mycket choklad jag kan.Flört

• Anonym
    Lavish skrev 2012-01-12 22:12:23 följande:
    Varför tror du att åsikten att fetman ofta beror på dålig självdisciplin är samma sak som att man skulle få för sig att kommentera vad en fet människa har i varukorgen?!!

Nej samma sak är det ju inte, men sammanhängande för människor som själva inte har disciplin nog att inte lägga sig i andras liv. Jag hade i åtanke tråden där en tjej fått veta av en främling att hon inte borde äta godiset hon köpt.
  • Velour
    Anonym (kompisen) skrev 2012-01-12 22:10:44 följande:
    Såsom kompis till både tjocka och till ätstörda kan jag konstatera att de smala som anstränger sig på ett neurotiskt sätt att förbli smala ofta har en hätskhet i tonen mot de tjocka. De tjocka är helt enkelt skamlösa enligt de smala: de tjocka  njuter utan att skämmas av goda saker, struntar i att de inte ser ut som idealen och verkar obekymrade om att de enligt de smalas uppfattning borde skämmas för sina kroppar och sin bristande moraliska styrka. De borde kort sagt straffas för att de inte inrättar sig i ledet och i hierarkin där smala är värda mer än tjocka. Fettosarna borde stå där rodnande och med böjda huvuden, inte raka i ryggen och troende att de är värda lika mycket som de som var dag äter Kelloggs branflakes, joggar, aldrig vidrör ett wienerbröd och en kärleksfull tanke om medmänniskorna.

• Lavish
    Anonym skrev 2012-01-12 22:18:32 följande:
    Nej samma sak är det ju inte, men sammanhängande för människor som själva inte har disciplin nog att inte lägga sig i andras liv. Jag hade i åtanke tråden där en tjej fått veta av en främling att hon inte borde äta godiset hon köpt.
    Ja jag vet, men jag tror ändå att de allra flesta inte beter sig så sjukt dåligt?

Jag menar även om man nu anser sig ha rätten att lägga sig i andras liv på ett sånt sätt, så tror jag knappast det var konstruktivt? Tjockisen lär ju inte tänka att "AHA! Solig Jag kanske inte ska äta godis så blir jag smal! " Sluta äta dåligt gå ner i vikt och bli lycklig. Utan troligare är väl att hon blir jätteledsen och mer nere, får svårare att hålla ordning på maten och i värsta fall går hem och svullar hela den där påsen som tröst. 
  • Anonym
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-12 13:53:32 följande:
    Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!
    Håller med! Patetiskt! Mitt ex och hans syster är bra överviktiga och jag minns en gång att vi köpte pizza och en stor cola att dela på. Under hela den middagen gnälldes det över hur feta dom var samtidigt som det mumsades pizza så det stod härliga till.
  • Boza

Kan inte förstå varför man måste bry sig om hur andra människor ser ut? Patetiskt är vad det är!

• Anonym (FlottFia)

Men det var väl ett förbannad tjat om feta människor!
    Som om alla "feta" vore en och samma person dessutom. Varje person har en livshistoria.

Själv tillhör den övre medelklassen, är väluppfostrad. Smart, har självdiciplin och är ett socialt geni. Tar hand om mitt yttre med hår smink och kläder, är ren och fräsch, luktar gott. Och ja, självklart är jag FET!

Jag föddes inte tjock. Jag var normalviktig fram till gymnasiet då jag började svälta mig själv. Svälten övergick till hetsätning vilker per automatik ledde till bulimi. Min ämnesomsättning är försörd. Inga mättnadskännslor finns kvar.
    Jag är idag nykter från mina ätstörningar, vilket ledde till att jag blev tjock. Jag äter normalt, bryr mig inte speciellt mycket om VAD jag äter, käkar som gemene man. Tränar gör jag dock inte, känner inte att jag har tid. Tack och lov rör jag mig mycket till vardagen ändå, både hemma och på jobbet.

Nej, jag är inte speciellt rädd för hjärt och kärlsjukdomar, har inget sånt i släkten och äter inte värre än någon annan.

Men vad i helvete spelar det för roll för DIG?! 

Svar på tråden tjocka människor?!