• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Severus
    Anonym (120kg) skrev 2012-01-13 10:34:20 följande:
    Alla har inte samma sorts psyke, endel människor blir ledsna andra blir arga. Har man redan hela livet fått höra hur värdelös man är så går det inte över en natt att få det där jävlaranammat som du kanske är född med. Folk fungerar olika helt enkelt. Känner man att folk har förståelse är det lättare att våga sig ut och göra något åt sin situation, bra mycket enklare än om man möter förakt. Blir du peppad av förakt? För även om jag ser ut som jag gör betyder inte det att det att jag som person ska ta vilken skit som helst eller behandlas annorlunda på något vis. Och som jag skrivit tidigare. Du kan inte se på mina 120 kg att jag redan gått ner 25 av dem. Du föraktar och äcklas av mig ändå, oavsett om jag för tillfället gör något åt min situation eller om jag sitter på ändan, för du har ingen aning om hur mitt liv ser ut om du inte känner mig.

Jag vet att det inte går över på en natt. Har varit fysiskt och psykiskt misshandlad i över 12 år Men eftersom jag inte fick visa känslor hemma så byggde jag med tiden upp en enorm ilska Gråter sällan är arg ofta. Fast visar det sällan. Empati (som ngn) annan skrev om finns bara för barn och djur i min värld Resten får jobba med sig själva.
    Våga Vägra Östrogen
  • Rosenskära
    Anonym (120kg) skrev 2012-01-13 10:34:20 följande:
    Alla har inte samma sorts psyke, endel människor blir ledsna andra blir arga. Har man redan hela livet fått höra hur värdelös man är så går det inte över en natt att få det där jävlaranammat som du kanske är född med. Folk fungerar olika helt enkelt.

Känner man att folk har förståelse är det lättare att våga sig ut och göra något åt sin situation, bra mycket enklare än om man möter förakt. Blir du peppad av förakt? För även om jag ser ut som jag gör betyder inte det att det att jag som person ska ta vilken skit som helst eller behandlas annorlunda på något vis.

Och som jag skrivit tidigare. Du kan inte se på mina 120 kg att jag redan gått ner 25 av dem. Du föraktar och äcklas av mig ändå, oavsett om jag för tillfället gör något åt min situation eller om jag sitter på ändan, för du har ingen aning om hur mitt liv ser ut om du inte känner mig.
    Fy fan vad bra gjort! Jag imponeras djupt av dig.

Man kan bara föreställa sig vilket OERHÖRT slit som ligger bakom.

Lägg inte för mycket energi på att bemöta inlägg som bara är elaka och dumma..  
  • Mariahobbi

Ts!
    Jag är fet! Har nyss fött barn! Slutade med nikotin av alla slag då jag fick veta att jag var gravid, sen hade jag illamående som gjorde att jag bara kunde få i mig vissa saker utan att spy...nu försöker jag amma...Har inte ätit pizza på flera månader inte annan skräpmat heller...Lagar allt hemma! Ska jag banta för din skull?

• Anonym (J)
    hallonfot skrev 2012-01-13 08:48:12 följande:

Jag håller med dig! Om man kör ett träningspass innan så kan man äta pizza inom 2 timmar efter avslutat träningspass. Så länge man tränar kan man äta allt, men inte alltid.

Det här med gnäll: Kanske är det egentligen så att personen vill ha hjälp?  

Ja, eller bekräftelse. Att någon oärlig människa säger att du inte alls är tjock så att h*n kan fortsätta äta och inte träna.
  • Anonym (J)
    Mariahobbi skrev 2012-01-13 11:01:26 följande:
    Ts!
    Jag är fet! Har nyss fött barn! Slutade med nikotin av alla slag då jag fick veta att jag var gravid, sen hade jag illamående som gjorde att jag bara kunde få i mig vissa saker utan att spy...nu försöker jag amma...Har inte ätit pizza på flera månader inte annan skräpmat heller...Lagar allt hemma! Ska jag banta för din skull?

Du blir inte fet bara för att du nyss fött barn, slutat med nikotin, för att du har gravidillamående, försöker amma... Det har jag också och jag är inte FET, jag tränar och när jag mådde illa fick jag inte i mig någon mat så då gick jag ner i vikt. Du tränar inte eller hur?
  • Anonym (120kg)
    Severus skrev 2012-01-13 10:41:20 följande:
    Jag vet att det inte går över på en natt. Har varit fysiskt och psykiskt misshandlad i över 12 år Men eftersom jag inte fick visa känslor hemma så byggde jag med tiden upp en enorm ilska Gråter sällan är arg ofta. Fast visar det sällan. Empati (som ngn) annan skrev om finns bara för barn och djur i min värld Resten får jobba med sig själva.
    Ja så känner du, och i min värld känns det som om det borde vara tråkigt att känna så. Jag tycker empati för andra människor är en stor tillgång för mig som medmänniska.

Beklagar det du varit med om, du har ditt sätt att hantera det, vi andra har andra sätt.
  • Anonym (fattar inte!)
    Mariahobbi skrev 2012-01-13 11:01:26 följande:
    Ts!
    Snälla du, står det någonstans i detta forum att du/ni skulle banta för min skull?
    Om du läst igenon TS innan du yttrade dig så hade du förstått innebörden utav den...

Det jag tycker är mest fantastiskt i det hela är att mitt inlägg igentligen handlar om att media och vårat samhälle försöker visa att problemen finns. PROBLEMEN FINNS!
    Istället blir det pajkastning mellan överviktiga och normalviktiga?! jag förstår att man vill försvara sig osv.. men i det stora hela tror jag att man inte vill inse sina problem.
  • Anonym (why)
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-13 11:10:11 följande:
    Snälla du, står det någonstans i detta forum att du/ni skulle banta för min skull?
    Om du läst igenon TS innan du yttrade dig så hade du förstått innebörden utav den...

Det jag tycker är mest fantastiskt i det hela är att mitt inlägg igentligen handlar om att media och vårat samhälle försöker visa att problemen finns. PROBLEMEN FINNS!
    Istället blir det pajkastning mellan överviktiga och normalviktiga?! jag förstår att man vill försvara sig osv.. men i det stora hela tror jag att man inte vill inse sina problem.

Alla kanske inte ser det som ett problem och andra kanske gör det. Problem finns annars överall, bl.a när andra tycker att dom är bättre utan anledning.
  • Lavish
    Anonym (120kg) skrev 2012-01-13 10:13:36 följande:
    Därför att man i skallen är så otroligt felprogrammerad. Tro mig, jag har fått panik, bantat,  kräkts upp det jag har ätit, men sen hätsätit igen, gång på gång på gång.

Det handlar inte om bara lite karaktär, det handlar om så mycket mer, sådant man kanske inte klarar av på egen hand utan behöver proffessionell hjälp med. Saker som man måste bearbeta och ta i tu med för att få bort sitt felaktiga beteende och sina sjuka tankar.

Det är svårare att hitta proffessionell hjälp när det handlar om dessa typer av ätstörningar än det är att få hjälp med alkoholism och andra beroenden. Man fokuserar så otroligt mycket på maten och motionen och glömmer människan och det bakomliggande problemet. En operation är för många en bra utväg men sitter problemet i skallen så hjälper inte operationer, då hamnar man där igen eller riskerar sin hälsa ytterligare...

Men alla ni som säger att vi överviktiga gnäller, ärligt talat? Mina normalviktiga vänner gnäller mer på sin vikt än vad jag gör. Jag är mer medveten om kostlära än vad de är. Och som sagt, jag har gått ner 25kg, men ingen utomstående vet om det, de vet inte att jag kämpar ihjäl mig för att fixa att gå ner till en sund och hälsosam vikt, de ser bara fläskberget och som jag skrivit tidigare i tråden, om jag köper lördagsgodis till mina barn, ska jag behöva skämmas då? Har ni sånt stort behov av att tänka negativa tankar om att jag ska trycka i mig hela påsen själv när ni inte vet någonting om mitt liv? Och min stora fråga, vad ger det er?
    Ja det har jag också märkt, att folk genast börjar tjata om maten eller motionen när nån är fet. Men det KAN ju inte logiskt vara det riktiga problemet, det riktiga problemet måste ju vara att man inte klarar att låta bli att käka fel mat. Och då är ju det riktiga problemet psykologiskt. För de flesta feta i Sverige måste väl ha ett hum om att man kan bli tjock om man äter fel...
  • emmw
    Severus skrev 2012-01-13 10:28:03 följande:
    Jag har definitivt smakat på fientliga situationer. Både fysiskt och psykiskt. Men... Det var bara jag som kunde taget steget ur eländet.
    PRECIS! Man kan inte skylla på någon annan än sig själv hur tungt det än må bara. Man kan hitta förklaringar däremot men det betyder inte att man ska falla offer igen för att "andra" inte gör rätt i att förstå en helt ut. Hur ska någon annan överhuvudtaget kunna förstå helt ut, den har ju ingen aning om vad det handlar om eftersom den inte har den överviktiges bakrund eller ens hur livet ser ut just nu. Det vet ju bara den överviktige (och dess närhet förmodligen) så sluta också på samma sätta att KRÄVA att alla ska vara så förstående och sluta lägg det som ett krav för att man ska kunna ta tag i sitt liv. Vi har ansvar över oss själva! Med detta sagt menar jag inte att det är hur lätt som helst att ge sig in på att förändra ens liv, men tyvärr är det den bistra saningen, inget på den fronten är lätt, varesig det handlar om matmissbruk, drogmissbruk eller andra psykologiska besvär.
Svar på tråden tjocka människor?!