• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • mion
    Anonym (tänk dig för) skrev 2012-01-13 07:05:15 följande:
    Det ligger oftast så mycket mer bakom en övervikt. Säkert inte många som vill vara överviktiga. Något som hänt i livet etc... Vissa har valt maten istället för alkohol och droger. Men beroende av alkohol och droger är mer accepterat att det är svårt att göra sig av med. Och det finns en massa behandlingshem och metoder för avvänjning av detta.

TS, tänk dig för!    

precis det jag menade,ts fattar ju inte därav trådstarten....  det är inte "så bara" att inte vara fet....
  • Anonym (!)
    Anonym (..) skrev 2012-01-13 07:37:23 följande:
    Nej för sin egen vinning skull.Men vill man inte må bra så fine.
    Vadå så du tror att alla normalviktiga mår bra då?  Vet hur många som helst som är smala som lever på socker, fett och koffein, är det att må bra?  jag kanske skulle mått bra nu när jag är normalviktig om det inte vore för att alla skulle vara så benägna att lägga sig i om min vikt. Jag kan säga det att den tuffaste träningen jag får på spinningen är när den fetaste av dom alla instruktörer håller passet, lat då eller?

Allt handlar inte om fysiskt hälsa heller, det handlar om livskvalitet..
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2012-01-13 07:26:09 följande:
    Jag är överviktig, tjock, fet. Jag klagar inte. Klart som fan trivs jag inte med min kropp men ingen annan har med min kropp att göra. Särskilt inte någon som håller sig anonym här på Familjeliv.

Men jag kan avslöja att vi äter i stort sett aldrig ute. Vi lagar alltid mat hemma och det handlar inte om några jävla halv- eller helfabrikat. Jag äter en kaka om vi är iväg och blir bjudna på fika men det händer inte särskilt ofta. Godis äter jag en gång i veckan och det handlar om ett par bitar, inte mer.

Jag är fet för att jag tröstäter. Mår jag dåligt så sysselsätter jag mig med någonting. Tidigare var det rökning men när jag slutade så började jag att äta. Jag har blivit psykiskt och fysiskt misshandlad under hela min barndom. Det skapar ångest som jag försöka döva. 30 kg har jag gått upp på 7år. Men nu har jag mått så pass dåligt ett tag att jag inte ätit ist och gått ner i vikt. Kanske är det bättre så att folk som du slipper titta mig och tänka "Äcklet borde sluta med pizza och godis".
    Men alltså, det är ju just det här hon pratar om. Varför skyller du på något annat? DU väljer ju att tröstäta. Din barndom kan du inte skylla på. bara DU väljer.  Ta ansvar. Det är inte sunt att vara fet. Lika lite som det är osunt att röka, vara sjukligt smal osv. Men ändå, man kan intelägga över ansvaret på andra. 

Någon annan hade skrivit att en smal tjej med en cigg och kaffe i handen inte får lika mycket skit. Men DET spelar ju ingen roll.  Vad har det mer Er tjocka att göra? Ni är feta och borde ta ansvar för er själva och inte komma med massa undanflykter. 
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (tänk dig för) skrev 2012-01-13 07:05:15 följande:
    Det ligger oftast så mycket mer bakom en övervikt. Säkert inte många som vill vara överviktiga. Något som hänt i livet etc... Vissa har valt maten istället för alkohol och droger. Men beroende av alkohol och droger är mer accepterat att det är svårt att göra sig av med. Och det finns en massa behandlingshem och metoder för avvänjning av detta.

TS, tänk dig för!    
    Det handlar inte om andra människor och vad de har för problem. Det handlar om att ALLA borde ta ansvar. Skitsamma om alkolisten är mer accepterad än fettot. Det kvittar väl? Fettot är fortfarande fet och alkolisten är fortfarande onykter. Det som måste ske är ju att man ska ta ansvar själv och inte skylla på saker. Har man karaktär blir man varken beroende av coca-cola, mat eller alkohol.. inte heller cigg. Lägg av med skitsnacket att det kan vara någon som hänt i livet. Varför skulle man bli fet av att man blivit sexuellt utnyttjad som barn? man får väl hitta andra sätt att sörja än att tröstäta.
  • Ung Mamma 91

Jag kollade på "Biggest looser Sverige" igår. Att dom inte har tagit tag i problemet tidigare liksom då dom har så mycket sjukdomar ? diabetes , högt blodtryck osv. Jag skulle bli asrädd att jag skulel dö och börja träna och allt för att gå ner i vikt! Som tur är ja nu inte tjock.... Tvärt om så jag kan kanske inte yttra mig i detta. Men endå konstigt...

• Anonym

Ang när en människa är fet. En människa är fet när den har en övervikt som påverkar hälsan negativt. Det är dock olika en person kanske blir sjuk vid 30 kg övervikt och en annan kan ha 70 kg övervikt och vara frisk. Därför är det ingen annan än läkare som ska döma någon annans vikt.

Med det sagt blir jag också trött på folk som klagar över sin situation (oavsätt vad det gäller) utan att göra något för att förändra den. Tyck gärna synd om er själva om ni vill men låt andra slippa höra hur synd det är om er när ni inte ens försöker göra något åt det.

Jag har själv varit i en sån spiral när jag såg allt negativt och bara tyckte synd om mig själv, skyllde alla mina problem på andra m.m. Men jag dumpade inte över det på alla runt omkring. Jag vet hur svårt det är att komma ur ett sådant tankemönster och kräver inte att folk ska det. Men jag vill inte lyssna på klagomål i det oändliga.

Sen ett råd: När ni slutar se er själva som offer, tar ansvar för att ni själva styr er situation och tänker positivt kommer livet att bli mycket lättare och det blir lättare att ta itu med sådant ni upplever som problem.

Det är inte lätt men det går att komma ut. Jag klarade det utan hjälp, min man går nu på rådgivning för att få hjälp att komma ur sin spiral.

• Border
    Anonym skrev 2012-01-13 06:25:33 följande:
    Jag förstår inte ens hur en människa kan tillåta sig till att bli så pass överviktig att det blir ett problem för en själv...

Nej, det är inte lätt att förstå eftersom man själv inte varit i den situationen. Men jag är övertygad om att ingen vill vara tjock och lida av fetma. Om man undrar varför de låtit det gå så långt kan man ju fråga.
    Enligt min uppfattning så ångrar de fleats överviktiga att de låtit det gå så långt. Vad det kan bero på är individuellt. Vissa har kanske ett matberoende? Vissa har kanske en djup depression eller trauma i bagaget?
    Hur som, har vi andra ingen som helst rätt att döma  
  • Anonym (J)

Jag håller med dig TS, jag är trött på allt gnäll om att jag är så fet blablabla... Så varför inte göra någonting åt det? och så tror människor att det kan börja äta nyttigt och sluta träna, detta är ju en myt!! Ät vad du vill så länge du tränar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Border
    Anonym (J) skrev 2012-01-13 08:45:26 följande:

Jag håller med dig TS, jag är trött på allt gnäll om att jag är så fet blablabla... Så varför inte göra någonting åt det? och så tror människor att det kan börja äta nyttigt och sluta träna, detta är ju en myt!! Ät vad du vill så länge du tränar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag håller med dig! Om man kör ett träningspass innan så kan man äta pizza inom 2 timmar efter avslutat träningspass. Så länge man tränar kan man äta allt, men inte alltid.

Det här med gnäll: Kanske är det egentligen så att personen vill ha hjälp?  
  • Anonym
    hallonfot skrev 2012-01-13 08:44:28 följande:
    Nej, det är inte lätt att förstå eftersom man själv inte varit i den situationen. Men jag är övertygad om att ingen vill vara tjock och lida av fetma. Om man undrar varför de låtit det gå så långt kan man ju fråga.
    Enligt min uppfattning så ångrar de fleats överviktiga att de låtit det gå så långt. Vad det kan bero på är individuellt. Vissa har kanske ett matberoende? Vissa har kanske en djup depression eller trauma i bagaget?
    Hur som, har vi andra ingen som helst rätt att döma  
    Det beror på att man inte kommit till insikt om att man själv är ansvarig för sitt eget liv och sitt eget tankemönster. Det gäller inte bara vid övervikt utan vid alla bekymmer allt från olika missbruk till ekonomi till relationer. Du är själv ansvarig för hur du ser på saker och hur du väljer att hantera dem.
Svar på tråden tjocka människor?!