• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anonym (fattar inte!)
    Anonym (Förbannad) skrev 2012-01-13 12:55:45 följande:
    Är det meningen att vi ska klappa dig på axeln och beundra dig nu?

Jag är inte fet, har varit men är tränat och sund nu.. Men ANLEDNINGEN till att jag ar fet, var inte för att jag sket i vilket, eller att jag åt pizza varje dag tillsammans med cola, chips, godis och kakor..

Jag åt faktiskt VANLIG hemmalagad mat, dock för stora portioner och rörde mig inte mycket.. Men anledning var för att jag mådde SKIT!
    Jag "ville" vara tjock så ingen skulle göra mig illa!

Jag blev sexuellt utnyttjad som barn av flera personer, senare våldtagen av en pojkvän som jag verkligen litade på.. Jag åt för att göra mig oattraktiv för att slippa att någon gjorde mig illa igen!

Och vet du.. De flesta andra "tjocka/ feta" människor jag träffat eller känner har varit med om liknande.. Kanske inte sexuellt våld men blivit misshandlade på andra vis och tar då sin tillflykt till maten.. När de ändå får höra att de är värdelösa och inget duger till.. Varför skulle de försöka ändra på det?

Förstår inte vad som ger dig rätten att starta trådar om "Feta människor" och bara häver ut dig din ( ganska snäva ) syn på saken!
    Nästa gång du ser en fet mamma i kassakön så kanske du skulle fundera på "varför" hon kanske är tjock? "Varför" gör hon sig illa med hjälp av mat? Du vet inte vad hon har gått igenom, vad hon har upplevt.. SÅ istället  för att sitta här och häva ur din avsky mot människor så kanske du skulle ta dig tiden att lära dig empati och medmänsklighet! 
    Tycker det är jättetråkigt att du fått uppleva detta hemska!!!

Nej jag vill absolut inte ha en klapp på axeln..  jag har empati och är en bra medmänniska! tro det eller ej men jag ställer upp för mina vänner i vått och torrt.. ser jag någon som ramlar på gatan så hjälper jag denne upp.

Och vet du vad, jag har själv levt i ett misshandelförhållande.. men jag "slog" tillbaka, gjorde en anmälan och gick rakryggad in i rättsalen! jag valde att inte bli ett offer!
  • Anonym (fattar inte!)
    Anonym (Smalis) skrev 2012-01-13 13:01:22 följande:
    Jag upplever dig som en rätt så smart människa av dina inlägg, och tror inte att du egentligen menar något illa med det du skriver.

Men det sticker i ögonen på en "fetknopp" att höra sig själv bli benämnd på detta sätt, att ständigt få höra att det är väl bara att lägga om kosten eller sluta äta. Precis som att vi som har svårt för att gå upp i vikt alltid får höra att det är väl bara att äta mer?
    All former av ätstörningar åt båda hållen är ett uttryck för hur man mår inombords, för upplevelser man har gått igenom tidigare, för hur man mår just nu, och det är väldigt onödigt och fult av folk att känna sig tvungna att kommentera uppenbara saker som man själv är sorgligt medveten om. Tvivlar på att det finns någon fet person i detta land som inte själv har sett sig i spegeln och förstått att han/hon är kraftigt överviktig. På vilket sätt skulle det hjälpa att någon annan okänd person ute i verkligheten också påpekar detta? Blir man mer motiverad av det? Eller blir man snarare mer ledsen och tenderar att bota sin ångest ytterligare med mer mat? Bara en tanke till alla ordbajsare där ute som känner sig manade att ge "goda råd" till alla andra som inte är som en själv.
    Jag är varken korkad, elak eller dum.. jag ville bara lyfta upp en del av vårat problem i samhället :-/
    Givetvis blir de som är överviktiga illa till mods och vill försvara sig men detta är ett forum där man faktiskt får tala fritt.
  • Anna Paulita

Andra "anti tjockis" tråden jag ser i dag. Orka bry sig liksom, speciellt hur andra ser ut, vad de äter och hur hälsosamma de är eller inte är. När blev det ditt problem?

• kattfoten

Det är inte så enkelt för alla Som jag skrev i en annan tråd så har jag ADD/ADHD eftersom jag är hypoaktiv så blir allt svårare för mig jag kämpar varje dag med att få saker gjorda ibland lyckas jag men ofta går det inte. Därför har jag svårt att gå ner i vikt.

• Anonym
    Lavish skrev 2012-01-13 09:05:10 följande:
    Men om man mår bra av att äta socker, fett och koffein och inte går upp i vikt av det, varför skulle man inte må bra då?
    Kroppen behöver inte det där! Min sambo är smalare än mitt pekfinger och vräker i sig godis, läsk, ostbågar mm. Han har världens sämsta värden och har fått åthutningar av läkare
  • Anonym
    Ung Mamma 91 skrev 2012-01-13 08:19:11 följande:
    Jag kollade på "Biggest looser Sverige" igår. Att dom inte har tagit tag i problemet tidigare liksom då dom har så mycket sjukdomar ? diabetes , högt blodtryck osv. Jag skulle bli asrädd att jag skulel dö och börja träna och allt för att gå ner i vikt! Som tur är ja nu inte tjock.... Tvärt om så jag kan kanske inte yttra mig i detta. Men endå konstigt...
    En jag känner är med där (I bigest loser alltså). Det var han som vann första utmaningen och har varit elitidrottare
  • Anonym (..)
    Gurkan skrev 2012-01-13 08:58:04 följande:
    Du kanske luktade, du kanske såg ut som stryk, du kanske var lat och var en belastning.
    Jag är, som jag skrev i tråden tidigare, 4 kilo ifrån att räknas som fet enligt BMI.
    Här hemma äts det sällan skräpmat, all mat är lagad från grunden. De flesta godsaker är bakade från grunden och jag äter mycket grönsaker och mycket fullkorn, mer än många andra och mer än många smala jag känner. Söta drycker hör definitivt till undantag och jag dricker varken kaffe, te eller alkohol. Jag vet att jag äter för mycket och jag vet att jag är en sötgris, vilket jag äter på kvällarna när sonen gått och lagt sig då jag inte vill överföra mina vanor på honom.
    Men jag lider inte det minsta av mina 16-18 kilos övervikt. Jag luktar inte illa, jag ser inte ut som stryk och jag är varken lat eller till en belastning. Jag jobbar både på fritids och på förskola. Har inga problem att ta mig upp från golvnivå, inga problem att leka och busa och springa och krypa och åla. Inga smärtor i kroppen pga av övervikten, inga problem att lyfta och bära barn. Jag har inga dubbelhakor, inte ens en.
    Jag är tjock, det vet jag men vet också att jag inte är riktigt så stor som jag tror eftersom jag alltid envisas med att köpa förstora kläder som jag måste byta. Jag har inte mer än stl 42-44 och visst har jag volanger det vet ju till och med jag. 

Jag tröttnar lite på alla fördomar om feta. De flesta feta är inte lata och är inte en belastning. Att vara fet innebär inte att man väger 150 kg plus gränsen för fetma går betydligt lägre än så. Skulle jag väga 150 kg skulle jag behöva gå upp 70 kilo, nästan det dubbla mot vad jag väger nu.

Jag äter på McDonalds för jag tycker det är gott, det händer kanske varannan månad men inte mycket mer än det. Och de få gånger skulle det vara skönt att få äta burgaren i fred utan att behöva oroa sig för att någon sätter sig på FL och startar en tråd om "den feta morsan som tvingade sitt barn att äta på mcdonalds". 

Av det du skriver så blir du medvetet mer övervikt istället för att ta tag i problemen? Om du skulle se din bild di visat idag och går ner i vikt, och sedan jämför bilderna så Lovar jag dig. Att du kommer förstå själv.
  • LexxieLee

Har bara läst det ts har skrivit..

Oftast finns det en anledning till att folk är överviktiga. Kan bero på fel kost, dåliga gener, depressioner, sjukdommar etc. Och ibland är det inte så enkelt att bara gå ner i vikt som folk tror.

Det finns dom som går och tränar flera gånger i veckan och äter rätt men ändå inte går ner i vikt, kan bero på dåliga gener och dålig ämnesomsättning som gör det skitsvårt för personen att gå ner.

Sen kan det kanske bero på de som varit med om massa traumatiskt i sitt liv som börjat tröstäta pga depressioner, trots att folk säger att "det bara är tills att ta sig i kragen" så är det inte alltid så lätt. Om man mår dåligt t ex. pga av depressioner och har svårt att ens gå till jobbet, träffa människor eller ens gå upp ur sägen på morgonen..hur sjutton ska man då ha motivation och ork till att gå och träna? Det kan vara svårare än vad folk tror...

Är iheller inget fel på att vara tjock, men att lida av fetma och vara överviktig är ju aldrig bra för ens egen hälsa och ofta tappar man självförtroende och det tar faktiskt lite tid att gå ner i vikt också..det räcker oftast inte med 2 månader utan det kan ta ett år, eller kanske till och med flera år..och jag förstår att det kan vara lätt att tappa motivationen under den tiden.

Men absolut tycker jag trots allt att man ska försöka kämpa, som du säger kan man försöka att istället för att gå och köpa den där pizzan eller kebaben, så kan man faktiskt försöka att göra egen hemmalagad mat istället och försöka att gå ut på raska promenader eller liknande. Det gäller bara att ha viljan och tänka detta klarar jag.

• Anonym (mysen)

tycker inte man ska hoppa på folk oavsett om folk är för tjocka, smala eller what ever...
    det finns både tjocka och riktigt smala som skulle vilja göra något åt sin vikt på egen hand...men kanske inte kan det. 
    jag har inget emot varken tjocka eller för smala personer.
    men om man varken har någon sjukdom eller några andra slags hinder än viljan, tycker jag uppenbart man ska göra något med sin vikt.
    sedan kan det ju vara att man är nöjd med sig själv som tjock eller jätte smal. då finns det ju ingen anledning till att göra något åt det.

jag anser att man ska leva synt oavsett vilken form man har och vilken form man VILL ha.
    min svärfar gick bort för att han var lite för rund. han har varit smal och vältränad innan. och till och med tävlingssimmare.
    men han gick bort pga fettman. och jag anser att DET inte var särskilt sunt leverne han hade och kunde göra något åt det....men han ville inte.

visst är inte andras kroppsformer vårat problem. men jag hade viljat ha kvar min svärfar flera år till.

• Anonym (..)

Många "feta" I  tråden skriver hela tiden " vi äter aldrig ute , vi lagar allt hemma" Men bara för det betyder det ju inte att ni äter rätt mat. Och det här med " Äter bara godis en gång i veckan"
    Antagligen ska du sluta med det också då eftersom din kropp tydligen inte klarar av det..Det är inte svårare än man gör det till.

Svar på tråden tjocka människor?!