• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • PeeGee
    Severus skrev 2012-01-13 17:02:32 följande:
    En bild säger mer än tusen ord.... Här är bevis på fett och daller
    Tvivlade någon på dess existens innan dess? Behövde det bevisas? Vad tycker du att din bild säger? Vad tror du att den säger om dig? Vem hade du bett om lov, sa du?
  • Anonym

Vet du ts.Tycker du o andra "övervikts-hatare" ska läsa 
    boken *övervikt handlar om känslor*.
    De kan ju kanske ge dig lite förståelse.

Jättebra för dig att du har en vikt som du trivs i.
    Varför njuter du inte av detta o tar vara på de du har istället för att
    fundera över andras vikt?

Varför inte möta andra människor som inte har de så bra som du med
    massa omtanke o medkänsla istället för att fundera över
    varför de tillåt sig att bli feta?

Alla har vi våra bördor att bära,vilket vi också gör på olika sätt.
    Har man ett fungerande skyddsnät så blir livet mycket lättare.
    Men det har inte alla.
    Alla får inte heller en bra start i livet.

Självklart ska man göra sitt bästa med att ta vara på sitt liv.
    Ta ansvar för sin kropp o hälsa.
    Be om hjälp när man inte klarar det själv.
    Men vad gör man om man står helt ensam,utan släkt,familj,vänner o utan 
    att få professionell hjälp?
    Livet kan ibland vara extra grymt o slipper man känna på de,så var glad för de.
    Det hade jag varit........

• Severus
    PeeGee skrev 2012-01-13 17:07:14 följande:
    Tvivlade någon på dess existens innan dess? Behövde det bevisas? Vad tycker du att din bild säger? Vad tror du att den säger om dig? Vem hade du bett om lov, sa du?

Är det viktigt för dig att veta vem jag frågat om lov?? Spelar det ngn roll? Jag FÅR publicera bilden Med tanke på att många inte tycker 30-40 kg's övervikt är betongsuggeaktigt så ville jag ge "bildbevis" Vad är problemet med det?
    Våga Vägra Östrogen
  • Ravenna

Jag har nyligen gjort resan från överviktig på gränsen (76 kg till 160 cm) till normalviktig (63 kg). Det finns lite kvar att göra, skulle vilja bygga lite mer muskler och komma ner till 60. Men jag mår så otroligt mycket bättre nu! På alla sätt och vis, framförallt är jag piggare och starkare och klarar av att gå promenader utan att bli andfådd och få ont i benen. Regelbunden mens får man också när man kommer ner till normalvikt - bra när man planerar barn.

Visst finns det människor som är offer för sjukdomar mm, men herregud, varför ska dessa alltid dras in? De allra flesta överviktiga är inga offer för sjukdomar som har fetma som biverkning - de allra allra allra flesta är bara moderna människor som stressar för mycket, äter fel och tränar för lite.

Jag gnällde. Särskilt ondgjorde jag mig på nätet över klädaffärer som aldrig hade något i min storlek. Jag orkade inte åka till gymmet. Det var jobbigt. Det var kallt ute. Ursäkter, hela tiden. Orkade inte laga mat. Det blir lätt en ond cirkel där man orkar mindre och mindre tills man tittar i spegeln en dag, ser ett fetto, och plötsligt förstår man varför man inte ser bra ut i några kläder, inte orkar något och känner sig trött och ful.

Jag önskar att någon hade tagit tag i mig och sagt: "Du, ska vi inte börja gå till gymmet tillsammans? Så hjälps vi åt att gå ner. Eller kanske ta promenader på lunchen?"

Jag HATAR att alla ska vara så jävla artiga hela tiden att de inte vågar erbjuda hjälp åt någon som uppenbarligen behöver hjälp. Jag önskar att någon sagt till mig att jag åt för stora portioner, att någon reagerat på att jag kunde sätta i mig en hel chokladkaka.

Jag önskar att folk kunde sluta vara så jävla rädda för att förolämpa sina medmänniskor.

Många som är tjocka behöver höra det och de behöver hjälp.

Skiter i om jag spär på några fördomar här, men det finns många som jag. Jag är inte unik i detta avseende. Jag var bara lat, dålig på att komma igång och orkeslös pga min vikt och fel näringsintag.

• Severus
    Ravenna skrev 2012-01-13 17:18:00 följande:
    Jag har nyligen gjort resan från överviktig på gränsen (76 kg till 160 cm) till normalviktig (63 kg). Det finns lite kvar att göra, skulle vilja bygga lite mer muskler och komma ner till 60. Men jag mår så otroligt mycket bättre nu! På alla sätt och vis, framförallt är jag piggare och starkare och klarar av att gå promenader utan att bli andfådd och få ont i benen. Regelbunden mens får man också när man kommer ner till normalvikt - bra när man planerar barn. Visst finns det människor som är offer för sjukdomar mm, men herregud, varför ska dessa alltid dras in? De allra flesta överviktiga är inga offer för sjukdomar som har fetma som biverkning - de allra allra allra flesta är bara moderna människor som stressar för mycket, äter fel och tränar för lite. Jag gnällde. Särskilt ondgjorde jag mig på nätet över klädaffärer som aldrig hade något i min storlek. Jag orkade inte åka till gymmet. Det var jobbigt. Det var kallt ute. Ursäkter, hela tiden. Orkade inte laga mat. Det blir lätt en ond cirkel där man orkar mindre och mindre tills man tittar i spegeln en dag, ser ett fetto, och plötsligt förstår man varför man inte ser bra ut i några kläder, inte orkar något och känner sig trött och ful. Jag önskar att någon hade tagit tag i mig och sagt: "Du, ska vi inte börja gå till gymmet tillsammans? Så hjälps vi åt att gå ner. Eller kanske ta promenader på lunchen?" Jag HATAR att alla ska vara så jävla artiga hela tiden att de inte vågar erbjuda hjälp åt någon som uppenbarligen behöver hjälp. Jag önskar att någon sagt till mig att jag åt för stora portioner, att någon reagerat på att jag kunde sätta i mig en hel chokladkaka. Jag önskar att folk kunde sluta vara så jävla rädda för att förolämpa sina medmänniskor. Många som är tjocka behöver höra det och de behöver hjälp. Skiter i om jag spär på några fördomar här, men det finns många som jag. Jag är inte unik i detta avseende. Jag var bara lat, dålig på att komma igång och orkeslös pga min vikt och fel näringsintag.

Våga Vägra Östrogen
  • TheCoopers
    Ravenna skrev 2012-01-13 17:18:00 följande:
    Jag har nyligen gjort resan från överviktig på gränsen (76 kg till 160 cm) till normalviktig (63 kg). Det finns lite kvar att göra, skulle vilja bygga lite mer muskler och komma ner till 60. Men jag mår så otroligt mycket bättre nu! På alla sätt och vis, framförallt är jag piggare och starkare och klarar av att gå promenader utan att bli andfådd och få ont i benen. Regelbunden mens får man också när man kommer ner till normalvikt - bra när man planerar barn.

Visst finns det människor som är offer för sjukdomar mm, men herregud, varför ska dessa alltid dras in? De allra flesta överviktiga är inga offer för sjukdomar som har fetma som biverkning - de allra allra allra flesta är bara moderna människor som stressar för mycket, äter fel och tränar för lite.

Jag gnällde. Särskilt ondgjorde jag mig på nätet över klädaffärer som aldrig hade något i min storlek. Jag orkade inte åka till gymmet. Det var jobbigt. Det var kallt ute. Ursäkter, hela tiden. Orkade inte laga mat. Det blir lätt en ond cirkel där man orkar mindre och mindre tills man tittar i spegeln en dag, ser ett fetto, och plötsligt förstår man varför man inte ser bra ut i några kläder, inte orkar något och känner sig trött och ful.

Jag önskar att någon hade tagit tag i mig och sagt: "Du, ska vi inte börja gå till gymmet tillsammans? Så hjälps vi åt att gå ner. Eller kanske ta promenader på lunchen?"

Jag HATAR att alla ska vara så jävla artiga hela tiden att de inte vågar erbjuda hjälp åt någon som uppenbarligen behöver hjälp. Jag önskar att någon sagt till mig att jag åt för stora portioner, att någon reagerat på att jag kunde sätta i mig en hel chokladkaka.

Jag önskar att folk kunde sluta vara så jävla rädda för att förolämpa sina medmänniskor.

Många som är tjocka behöver höra det och de behöver hjälp.

Skiter i om jag spär på några fördomar här, men det finns många som jag. Jag är inte unik i detta avseende. Jag var bara lat, dålig på att komma igång och orkeslös pga min vikt och fel näringsintag.
    Behöver de som är fula få höra det också så de kan göra något åt deras hemska utseende ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Severus
    TheCoopers skrev 2012-01-13 17:22:53 följande:
    Behöver de som är fula få höra det också så de kan göra något åt deras hemska utseende ?

Kanske en hälsorisk att vara "ful"?? Skönhet sitter i betraktarens ögon. Men fetma ser man på vågen, klädstorlek, följdsjukdomar etc Lite skillnad? Har aldrig hört någon få diabetes pga örnnäsa
    Våga Vägra Östrogen
  • PeeGee
    Severus skrev 2012-01-13 17:17:42 följande:
    Är det viktigt för dig att veta vem jag frågat om lov?? Spelar det ngn roll? Jag FÅR publicera bilden Med tanke på att många inte tycker 30-40 kg's övervikt är betongsuggeaktigt så ville jag ge "bildbevis" Vad är problemet med det?

Laddar vi upp bilder på saker som finns, på måfå nu?

Här är isåfall en bild på en sten. De finns också. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/SandstoneUSGOV.jpg Just det här är en sandsten.

Var det någon som tvivlade på att det fanns fett förut? Du gillar inte att svara på frågor va? Varför det? Är det något problem med dina motiv, tror du? Övertygade du någon med din bild, eller lyckades du bara framstå som ett klapphjon? Är det för att du egentligen ljuger om att du har lov som du inte vill svara på den frågan? Vad fyller den här bilden för funktion för dig? Går du loss lite på att bete dig sådär?

Jag ser ingen betong och inga suggor. Din bild fyller alltså inte den funktion du hoppades på? Känns det jobbigt att vara så misslyckad att man måste sitta och leta bilder på folk man inte känner i patetiska försök att trycka ner andra människor man inte känner? Och sen misslyckas med det?

Det är omöjligt att säga utifrån en bild vad personen på bilden väger eftersom folk har olika kroppssammansättning. Du kan inte veta om just de personerna har 30-40kg övervikt eller mer. Kanske mindre om de är riktigt tunnbenade och muskelförtvinade under.

Vad skulle din bild fylla för funktion? Du har inte bevisat något med den. Inte ens att du har lov att publicera den. Du har inte övertygat någon med den. Det enda du har uppnått är att ganska många undrar varför du beter dig som du gör. Skulle den få någon att gå ner i vikt? Ingen går ner i vikt av att titta på bilder. Det krävs helt andra insatser. Eller skulle den få någon att må dåligt? Var det ditt mål? Vilket konstigt mål isåfall.

• TheCoopers
    Severus skrev 2012-01-13 17:25:31 följande:
    Så alla bryr som att folk är tjocka eller feta är av ren och skär omtanke för att de inte vill att individen får diabetes ?

Sure skippy ! Då skulle man inte uttrycka sig på det sättet .

Det är ok att skita på tjocka människor för att man anser dem vara lata ... men det är inte samma sak med för smala , fula eller allmänt dumma individer . Då får man inte säga något alls utan att ngn blir kränkt . Är människan fet får man däremot gärna påpeka detta " för personens eget bästa " såklart ...
  • MoaElis

Hur orkar ni bryr er om andras vikt? Har man verkligen inget viktigare att tänka/fundera/klaga på...?

Svar på tråden tjocka människor?!