• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • PumpkinQueen
    Anonym (..) skrev 2012-01-13 14:12:23 följande:
    Som sagt.. har varit där och VET att det går bara man ger sig fan på det.
    FÖR DIG, ja. Alla är inte som du.
  • Sven Justus
    PumpkinQueen skrev 2012-01-13 14:03:46 följande:
    Om det varit lätt hade de väl gjort det bara? Hur hade det varit med lite empati? Försök att sätta sig in i hur andra människor mår.
    Har du samma empati för en pundare som säger att det minsann inte är så lätt att sluta skjuta heroin? Eller en alkoholpåverkad mamma som nattar sina barn varje kväll? Är det ok att hon säger att det inte är så lätt att sluta missbruka alkohol?
    Män är män. Kvinnor är kvinnor
  • Border
    Anonym (..) skrev 2012-01-13 14:12:23 följande:
    Som sagt.. har varit där och VET att det går bara man ger sig fan på det.

Ja, du har rätt. Kan vara bra att vara lite av en vinnarskalle. Man måste förändra sitt sätt att tänka
  • PumpkinQueen
    Sven Justus skrev 2012-01-13 14:32:31 följande:
    Har du samma empati för en pundare som säger att det minsann inte är så lätt att sluta skjuta heroin? Eller en alkoholpåverkad mamma som nattar sina barn varje kväll? Är det ok att hon säger att det inte är så lätt att sluta missbruka alkohol?
    Ja, det ÄR svårt att sluta skjuta heroin för en heroinist. Om man mår skit är det lätt hänt att man söker sig till något som lindrar smärtan eller får en att inte känna något. Så det är inte bara heroinet som är beroendet, utan även viljan att komma ifrån verkligheten.

Varför skulle en alkoholpåverkad mamma inte natta sina barn? Som barn hade jag nog blivit mer ledsen om min mamma inte nattat mig än om hon nattat mig och varit full.

Alla beroenden är svåra att hantera och att bryta. Det är därför de kallas beroenden, inte fritidsintressen.
  • Anonym (T)
    Sven Justus skrev 2012-01-13 14:32:31 följande:

Vad vinner man på att sparka på den som redan ligger?
    vad vinner man på att vara elak?

du vet väl om att många gånger så vinner man mer och hjälper mer genom morot, än piska!
    visst finns det dom som behöver en spark i arslet, men testa morot först, annars finns det risk att du puttar dom över stupet istället.      
  • Anonym (J)

Tänk vilket jävla i-lands problem.. Ge fan i att undvika träning och tycker inte synd om er själva! Vadå, lätt för dig och säga, tycker du ja, svårare än du tror osv.... Det är pisslätt, antingen väljer du att vara fet eller så ser du till att hålla dig smal, om du inte har någon sjukdom vill säga, fettma är ingen sjukdom utan ens egna val!

• PumpkinQueen
    Anonym (J) skrev 2012-01-13 14:53:37 följande:
    Tänk vilket jävla i-lands problem.. Ge fan i att undvika träning och tycker inte synd om er själva! Vadå, lätt för dig och säga, tycker du ja, svårare än du tror osv.... Det är pisslätt, antingen väljer du att vara fet eller så ser du till att hålla dig smal, om du inte har någon sjukdom vill säga, fettma är ingen sjukdom utan ens egna val!
    ...det här med att ha empati för sina medmänniskor är tydligen inte heller något val för vissa.
  • Malin Elovsson

Läs på lite om fetma så ska u se att du fattar bättre sen.....

• sweetlife
    Anonym (J) skrev 2012-01-13 14:53:37 följande:
    När det finns godis och fet mat överallt, vart man än går, är det inte lätt för alla att hålla sig ifrån det. Om man till exempel har fått mycket onyttig mat under sin barndom och uppväxt så är det troligtvis väldigt svårt att bryta de vanorna. Många som varit överviktiga länge mår ju dåligt över det, och äter ännu mer för att trösta sig själva. Människor har olika typer av problem och beroenden, och utan hjälp så ÄR det inte lätt att ta sig ur sådana missbruk. Oavsett om det handlar om missbruk av mat, alkohol, narkotika, spel, sex osv osv. Istället för att döma andra vore det väl bättre med lite medmänsklighet och förståelse för andra människors svårigheter?
Svar på tråden tjocka människor?!