• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • Anonym (#)
    Anonym (T) skrev 2012-01-13 14:52:15 följande:
    Vad vinner man på att sparka på den som redan ligger?
    vad vinner man på att vara elak?

du vet väl om att många gånger så vinner man mer och hjälper mer genom morot, än piska!
    visst finns det dom som behöver en spark i arslet, men testa morot först, annars finns det risk att du puttar dom över stupet istället.      
    Av den enkla anledningen att detta är FL, här älskar alla att sparka på dem som redan ligger, för vissa finns en viss njutning att gömda bakom en dataskärm ge sig på andra. Jag tror att de som gör det är själsligt små människor med taskig självkänsla som i verkliga livet inte vågar säga ett skit, sen finns den typen som mår bra av att trycka ned sina medmänniskor, de mår helt enkelt bra av det, de lider väl av någon form av psykisk instabilitet  eller något annat fel i sitt psyke.
    Jag har läst  dina inlägg och du skriver mycket vettiga saker.
  • Anonym (#)
    Anonym (#) skrev 2012-01-13 16:21:40 följande:
    Av den enkla anledningen att detta är FL, här älskar alla att sparka på dem som redan ligger, för vissa finns en viss njutning att gömda bakom en dataskärm ge sig på andra. Jag tror att de som gör det är själsligt små människor med taskig självkänsla som i verkliga livet inte vågar säga ett skit, sen finns den typen som mår bra av att trycka ned sina medmänniskor, de mår helt enkelt bra av det, de lider väl av någon form av psykisk instabilitet  eller något annat fel i sitt psyke.
    Jag har läst  dina inlägg och du skriver mycket vettiga saker.
    Ok, ett fel blev det , ALLA älskar INTE att sparka på dem som ligger men väldigt många, alldeles för många.
  • Anonym
    astro skrev 2012-01-13 01:50:42 följande:
    Stackars dig!

Jag hoppas som 17 att du hittar en utväg som fungerar. För mig var det Skaldeman och hans GI-noll, innan han dök upp var mitt liv en enda hopplös karusell av bantning och tröstsocker. Han räddade min hälsa - kanske mitt liv, rent ut sagt - och för det är jag honom för evigt tack skyldig.

De "vanliga" som aldrig har varit i den här sitsen, de har ingen aning om hur det är. Jäkla lätt för dem att säga att det "bara är att ta tag i det" ... 

Massa kramar och alla välsignelser jag kan komma på, från mig till dig {#emotions_dlg.flower} 
    Tack. Nu vart jag tårögd =)
  • Anonym (#)
    Anonym (T) skrev 2012-01-13 15:20:14 följande:
    Precis som det är ditt eget val att vara en känslokall, bitterfitta utan emapti för andra människor.. jag kan banta men du kommer alltid vara en feg skit.
    Håller med dig, FL kryllar av dem, även en och annan bitterkuk finns det
  • TheCoopers

Måste ju vara värre att vara dum och elak än att ha några kilo för mycket ?

I'm the me I choose to be ...
  • Severus
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-13 15:56:06 följande:
    Det var väl otroligt onödigt.. Ordvalet är inte heller ik! Och i mina ögon är dessa två överviktiga.. Vi pratar om fetma...

Ja? Och jag anser dessa vara feta. Den ene lite mer än den andre Inget Beach xxxx där inte
    Våga Vägra Östrogen
  • PeeGee
    Anonym (fattar inte!) skrev 2012-01-13 15:56:06 följande:
    Det var väl otroligt onödigt.. Ordvalet är inte heller ik! Och i mina ögon är dessa två överviktiga.. Vi pratar om fetma...
    Okej. Med den fick du mig att, åtminstone till motsatsen bevisas, köpa att du är genuint oförstående som vill förstå och inte bara ett pantat troll.

Vikt har aldrig varit ett problem för mig. Jag har alltid varit normalviktig* och jag har aldrig behövt göra större ansträngningar för att hålla det så. Jag har gått igenom perioder när min kropp inte sett ut som jag skulle vilja, men aldrig räknats som överviktig. I teorin borde jag vara lika oförstående som du och på någon nivå kanske jag faktiskt är det. Jag förstår inte heller hur det går till. Jag har haft perioder när jag bara setat på mitt arschle och proppat i mig tröstemat. Visst gick jag upp i vikt, men med mina marginaler blev jag ändå aldrig större än en stl 38. Jag verkar ha en övre gräns och min kropp liksom tar inte upp mer.

Om jag visste varför skulle jag inte sitta på FL och lajja - då skulle jag kryssa Stilla Havet medan min Kaliforniske trofé-make rattar yachten jag köpte för Nobelpengarna.

Men jag har absolut förståelse för att man som människa går igen perioder i livet när man bara inte tar hand om sig. Man ser ingen framtid, så varför skulle man hålla på? Somliga orkar inte ens duscha. Ibland är man tacksam om de klär på sig. För somliga - som mig - blir det inte mer än ett förlorat halvår. För andra blir den där tiden kvar i form av nytt underhudsfett.

Människor är olika. Det finns saker som "alla" tycks älska men som jag upplever som "meh" eller till och med "bläh". Det är lätt att säga att man ska äta broccoli och gå på Body Attack fyra gånger i veckan när man, som jag, tycker att broccoli är ganska gott och att det är roligt att träna. (När jag inte är deppig. Då sitter jag bara på rumpan och äter lakrits.) Men om någon föreslog att jag skulle äta glass** vid varje måltid och sitta igenom en timme Big Brother fyra kvällar i veckan - då skulle JAG sparka bakut. Det tycker inte jag om och det skulle krävas rätt mycket bevis för att övertyga mig om att det var nödvändigt.

Vad folk inte verkar fatta att även när man talar om de medmänniskor som blivit stora av "egen förskyllan" - alltså, utöver de som är genuint oförklarligt överviktiga - så är det man begär av dem motsvarigheten till det man själv tycker riktigt illa om att äta eller göra. Det FINNS en tröskel mot att göra eller äta sånt man inte tycker om och för att göra den kopplingen så att man börjar göra det ändå behöver man uppmuntran, inte mobbning. Ytterst få människor svarar väl på den berömda sparken i arslet. Moroten, däremot, funkar påfallande ofta. Ändå tycks vi tro att vi ska få folk att flocka till gymet genom att trycka ner dem. DET fattar inte jag. (Nu sa jag inte att just du, TS, gjorde så, bara för att jag använde ditt uttryck.)

Vi vet med ganska stor säkerhet att det är bra att skaffa sig regelbundna träningsvanor i ca 98% av fallen. (De sista två procenten är människor vars hälsa är sådan att de skulle bli sämre av att träna. Springa en mil med Kol och syrgastuben slängande efter sig gör man nog inte för livslängd.) Men det är rena hälsovinster. Det kosmetiska tar mycket längre tid - men trots att hälsan både är viktigare och lättare att återerövra så är det kosmetiken alla andra hänger upp sig på. DET fattar inte jag.

Jag skulle önska att alla vars hälsa tillät det hade tid, råd och möjlighet att ägna sig åt just den träningsform som de har störst chans att uppleva som lustfylld. Så ser inte världen ut. Jag skulle också önska att alla tjockisar fick ägna sig åt sin viktnedgång i en hälsosam takt som passar den - men hela tiden är gamarna där och sliter i dem och skriker att de måste vara smala NU. NU. NU. De FÅR inte göra det på rätt sätt  - de måste krympa NU för gamarna vill inte se dem! Så de ger upp. Jojjar. Tappar sugen.

Det driver mig till vansinne att gång på gång se skitstövlar förstöra andra människors bästa chanser till ett aktivt och hälsosamt liv genom att hacka på dem istället för att uppmuntra dem. Skit i byxstorleken och dansa, liksom! Gång på gång visar psykologstudier att hackandet får folk att ge upp - det är alltså kontraproduktivt. Ändå envisas klapphjon i såna här trådar att hackandet och rövsparkar är enda sättet. De har fel. Stöd, uppmuntran och acceptans är absolut bästa sättet att stötta någon som vill ändra sin livsstil. Kan man acceptera folk som de är, istället för som man tycker de borde vara, så är redan där mycket vunnet.

När folk jämför med olika missbruk så missar de att med alla missbruk måste den som ska "tända av" känna att det finns ett liv efter avtändningen för att orka hålla emot. Det krävs motivation att bryta en vana.

Den genomsnittliga personen underskattar dessutom _grovt_ hur många kilokalorier som ryms i vad och hur lång tid och hur mycket arbete det krävs för att bli av med många extrakilon. Man förstår helt enkelt inte vad man begär av tjockisen - det är en långdragen och arbetsam process. Det krävs massor av stöd och uppmuntran för att inte bara lägga ner det. Ska man äta nyttigt behöver man hitta de nyttigheter man upptäcker att man gillar. Ska man träna behöver man hitta en form som man gillar. Ska det vara ett livslångt åtagande så ska man väl för fan inte behöva leva som en backstusittare tills man dör. Vad var det för jävla liv? Vad var poängen med det? Det tar tid att hitta de personliga favoriterna. De goda nyttigheterna. De roliga träningsformerna. Hur mycket som är lagom mycket av ens gamla favoriter så man inte behöver leva helt utan dem.

Sen kommer det nåt självförhärligande hjon och pissar ner hela grejen. Tacka fan för att de lägger ner. Det hade jag gjort också.

Fram för mer uppmuntran och tillgängliga träningsformer. Och man får vara tjock. Man får faktiskt det. Bara man tar hand om sig så gott det går ändå.

* Enligt samtliga av de mätmetoder som finns - flera av vilka jag har mina tvivel om. Som någon som jobbar med statistik inom läkemedelsbranschen så har jag svårt att förstå varför BMI öht används på individnivå. Det kan ha en viss poäng på populationsnivå - tex för att se om människor som tar en viss medicin går upp i vikt, etc, men på individnivå finns för många konfunderande faktorer.

** Jag gillar inte glass. Inte choklad heller. Somliga vill ha det till förklaringen på att jag inte går upp så mkt i vikt, men jag älskar annan energität mat och äter den i mängder. Smågodis kan jag äta hur mycket som helst.  Tydligen måste jag förklara det varje gång jag nämner att jag inte gillar glass och choklad.
  • Severus
    LexxieLee skrev 2012-01-13 15:58:23 följande:
    Vem är det på bilden??

Vem?? Det är två betongsuggor Och ja... Har har bett om lov gällande publicering
    Våga Vägra Östrogen
  • PeeGee
    Severus skrev 2012-01-13 16:54:42 följande:
    Vem?? Det är två betongsuggor Och ja... Har har bett om lov gällande publicering
    Vem har du bett om lov? "Betongsuggorna"?

Vad tycker du att din bild tillför tråden?  Vad vill du säga med den?
  • Severus
    PeeGee skrev 2012-01-13 17:01:03 följande:
    Vem har du bett om lov? "Betongsuggorna"? Vad tycker du att din bild tillför tråden?  Vad vill du säga med den?

En bild säger mer än tusen ord.... Här är bevis på fett och daller
    Våga Vägra Östrogen
Svar på tråden tjocka människor?!