• mithrandil

Min 3åring är gul

I torsdags när jag skulle hämta sonen ville personalen prata med mig.
    De var oroliga för honom för att han så ofta är röd/lila under ögonen och för att han är "så gul".
    Jag har själv sett det några gånger men inte funderat något speciellt om det. Har tänkt att det har med hans allergier att göra. Min mamma har tjatat om att jag ska gå till läkaren med honom pga det där gula men jag har liksom viftat bort det litegrann. Vi är hos läkare var och varannan dag så man vill ju helst slippa gå dit.
    men nu kan jag nog inte strunta i det mer. Det gula har varit borta under en period men idag blossade det upp för fullt.

Vad kan det vara?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Min 3åring är gul
  • Caaarroo

Han kan ju sova gott för att han är slö också! Du skrev ju att han var hur trött som helst när han kom hem plus att han kräktes! Äsch du vet bäst, du är hans mamma! Ingen av oss har träffat honom för att kunna bedöma hans allmäntillstånd, men utifrån det du skriver så hade jag åkt för länge sen! Men att kan ju förstoras upp med text också! Lycka till!

• Vinterprinsar

Hänger med här i tråden och undrar om ni får nån utredning snart, men nu är det ju 4 dagar sen du la in tråden.. Är det inte verkligen dags att han får träffa läkare nu alltså?? Skäms

Jag hade då inte tagit emot råd och sånt från olika håll utan åkt till akuten för att få nåt svar på om mitt barn är sjukt på nåt sätt.. vill absolut inte döma dig, men man ska inte tvivla på sin oro!!  

• mithrandil
    Vinterprinsar skrev 2012-01-18 23:28:23 följande:
    Hänger med här i tråden och undrar om ni får nån utredning snart, men nu är det ju 4 dagar sen du la in tråden.. Är det inte verkligen dags att han får träffa läkare nu alltså?? Skäms

Jag hade då inte tagit emot råd och sånt från olika håll utan åkt till akuten för att få nåt svar på om mitt barn är sjukt på nåt sätt.. vill absolut inte döma dig, men man ska inte tvivla på sin oro!!  
    Han har redan träffat en läkare och eftersom han lät oss åka hem igen efter att ha beställt några prover så gjorde han ju uppenbarligen bedömningen att min son mådde såpass bra att han inte var akut sjuk.
    Men jag förstår hur du menar. Liten del av mig känner likadant, att jag vill veta NU. Men jag har varit i kontakt med vc och 1177 varje dag sen jag la in tråden och ingen mer än jag och vissa här verkar stressade av situtaionen.

scream: Ja jag hoppas det.
    Sonen har varit vaken en kort sväng här nu- Han var lugn och saklig och sa att han har svårt att sova för han har ont i magen. men han verkar okej. känns inte annorlunda än om han skulle ha "allergimagont"
    Men så har han ju iofs haft plågor i magen i hela sitt liv och lite härdas man ju. Kräktes en gång till, men det var en del av vattnet han drack som kom upp. Nu sover han gott igen. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kajsala
    mithrandil skrev 2012-01-19 00:06:16 följande:
    Han har redan träffat en läkare och eftersom han lät oss åka hem igen efter att ha beställt några prover så gjorde han ju uppenbarligen bedömningen att min son mådde såpass bra att han inte var akut sjuk.
    Men jag förstår hur du menar. Liten del av mig känner likadant, att jag vill veta NU. Men jag har varit i kontakt med vc och 1177 varje dag sen jag la in tråden och ingen mer än jag och vissa här verkar stressade av situtaionen.

scream: Ja jag hoppas det.
    Sonen har varit vaken en kort sväng här nu- Han var lugn och saklig och sa att han har svårt att sova för han har ont i magen. men han verkar okej. känns inte annorlunda än om han skulle ha "allergimagont"
    Men så har han ju iofs haft plågor i magen i hela sitt liv och lite härdas man ju. Kräktes en gång till, men det var en del av vattnet han drack som kom upp. Nu sover han gott igen. 
    Har läst igenom hela tråden, och jag hoppas att du inte tar illa upp nu, jag vill inte klanka på dig utan bara uppmana dig att söka vård snarast möjligt så att din lille pojke får hjälp att må bättre.

Ända sedan i lördags har du skrivit om din son, det har kommit fram fler och fler saker allt eftersom. Han är gul, har ont i magen, är trött, har kittfärgad avföring, mörk urin som luktar illa och har nu också börjat kräkas. Dessutom har han näringsbrist.

Du har varit i kontakt med sjukvårdsrådgivningen skriver du, har du då berättat om alla dessa symtom? Oavsett om någon annan blir stressad eller inte så tycker jag att man måste tänka på pojken. Du skriver att han egentligen aldrig mår riktigt bra, är trött och hängig, har ont i kroppen, är tjurig och skrikig. Det är väl verkligen tecken på att något inte står rätt till.

Flera kvällar har du skrivit i tråden att han somnat, att du inte vill dra upp honom och åka iväg 9 mil till akuten, har han varit gul så här länge kan han vara det lite till skriver du.
    Jag förstår mig inte riktigt på hur du tänker, varför söker du inte vård på dagtid i stället? Att akuten och jourcentralen inte vill ta emot honom förstår jag inte, har du berättat allt du skrivit om här?
    Ett barn med alla dessa symtom kan man omöjligt skicka hem igen.
    Han har klagat högljutt på ont i magen i kväll säger du och kräkts 3 gånger, akut eller inte, men han mår uppenbarligen inte bra.
    Snälla, snälla ts åk till akuten i morgon, vänta inte på någon remiss, och ge dig inte förrän ni fått träffa en läkare,sonen måste få hjälp!!

Önskar er lycka till!
  • Malinkanen

Googla "Gilberts syndrom". Detta är ganska vanligt och ofarligt, man blir gul i samband med infektioner eftersom kroppen då bryter ner mer röda blodkroppar än normalt. Men även om vanligast är vanligast finns ju alltid undantag, bäst att kontakta vårdcentralen. Lycka till med din fina kille!

• Bebisjuli06

Hur mår han idag och hur går det? Tänker på er! Idag bara måste han ju få träffa en doktor som tar er på allvar!!

• Bonsaiii

Kan det vara så TS att du "väljer" undermedvetet att inte koppla ihop alla symptom för att du inte vill att han ska vara sjuk?

• mithrandil

Kajsala: ja, jag har berättat alla dessa symtom. Men alla hans symtom stämmer också in på hans allergi problematik. Läkarna är inte oroliga för att ögonvitorna inte är gula. De säger att vid leverproblem brukar vitorna bli gula först och sen tycker de inte att han är särskilt gul heller.

Trött, konstig avföring, ont i mage och kropp, etc har han alltid haft. Han har alltid mått såhär och jag har träffat 100 olika läkare som säger att det inte är några fel på honom.

Han har inte spytt mer och idag är han som vanligt. Ont i mage. Men glad och leker stundvis.

Väntar på att bli uppringd av barnmott nu. Får se vad de säger.

Bonsaiii: mycket möjligt. För mig är han som vanligt. Enda som inte funnits sen födseln är att han är lite gul kring näsan.

Svar på tråden Min 3åring är gul