• mithrandil

Min 3åring är gul

I torsdags när jag skulle hämta sonen ville personalen prata med mig.
    De var oroliga för honom för att han så ofta är röd/lila under ögonen och för att han är "så gul".
    Jag har själv sett det några gånger men inte funderat något speciellt om det. Har tänkt att det har med hans allergier att göra. Min mamma har tjatat om att jag ska gå till läkaren med honom pga det där gula men jag har liksom viftat bort det litegrann. Vi är hos läkare var och varannan dag så man vill ju helst slippa gå dit.
    men nu kan jag nog inte strunta i det mer. Det gula har varit borta under en period men idag blossade det upp för fullt.

Vad kan det vara?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Min 3åring är gul
  • En Ängel

Skillnaden med att vänta med akuten till imorgon är att det kan bli allvarligare under natten och det kanske kan vara bra att isf ha blivit sedd av läkare och ev vara på sjukhuset. TS, ni borde verkligen åka in!

• Scream2
    En Ängel skrev 2012-01-18 22:46:28 följande:
    Skillnaden med att vänta med akuten till imorgon är att det kan bli allvarligare under natten och det kanske kan vara bra att isf ha blivit sedd av läkare och ev vara på sjukhuset. TS, ni borde verkligen åka in!

Varför skulle det bli allvarligare under natten? Är akutmottagningar till för att hysa folk som kanske eventuellt kanske KAN bli AKUT sjuka...

Vad är allvarligt i det här fallet, tycker du? 
  • lövet2
    Scream2 skrev 2012-01-18 22:36:23 följande:
    Varför väcka ett barn som sover gott och druckit ordentligt för att åka 9 mil mitt i natten till akuten och träffa en jourläkare som kanske inte ens är färdigutbilad...pojken ska utredas, nåt är säkert inte bra, men utredningar gör man inte på akuten, ffa inte mitt i natten! Då åkar man in med allmänpåverkade akut sjuka barn!
    Att bo 9 mil från sjukhuset, gör att man som förälder måste väga in några extra faktorer. Om ens barn är så pass sjukt att man faktiskt överväger att åka in, så kan man inte vänta in ev jätteakuta symptom. Om ett sådant symptom dyker upp, så vet man att man måste fixa bil, ordna med syskonen osv först, och det kan innebära att det tar 2-3 timmar innan man kommer till sjukhuset.
    Det är en jäkla nervpress en sådan gång, och ansvaret är tungt ...
  • Scream2
    lövet2 skrev 2012-01-18 22:51:13 följande:
    Att bo 9 mil från sjukhuset, gör att man som förälder måste väga in några extra faktorer. Om ens barn är så pass sjukt att man faktiskt överväger att åka in, så kan man inte vänta in ev jätteakuta symptom. Om ett sådant symptom dyker upp, så vet man att man måste fixa bil, ordna med syskonen osv först, och det kan innebära att det tar 2-3 timmar innan man kommer till sjukhuset.
    Det är en jäkla nervpress en sådan gång, och ansvaret är tungt ...
    Jag BOR så långt från akutsjukhus, om inte längre....FÅ tillstånd är så alarmerande så man MÅSTE söka sjukvård mitt i natten. OM ett sånt tillstånd dyker upp, det är kanske också då det är ett tillfälle där det är LÄMPLIGT att ringa ambulans, typ...

Vad är det hos TS son som tyder på att han är såpass sjukt så att han i nuläget behöver uppsöka sjukvård. Att han varit gul en längre period och varit hos läkare, alt att han fått magsjuka?
    Jag har inte lusläst tråden, mest TS inlägg...jag förstår inte varför ni hetsar varandra här inne att hojta: ÅK IN! För vad undrar jag då, men får inget vettigt svar!

TS har pratat med 1177 och det är väl lämpligt att hon imorgon hör av sig till bästa instans för att diskutera vidare?    
  • Caaarroo

Jag kanske är världens nojigaste förälder! Men om min som hade alla dom där symtomen så skulle jag åka direkt. Även om det var 20 mil till sjukhuset! Han blir ju bara sämre och sämre? Först var det att han var lite gul? Sen var det urinen? Sen avföringen, sen är han tröttare än vanligt, nu ville han inte äta och kräks och är slö? Hallåå? Hellre å åka nio mil för mycket en gång en att behöva ångra sig i resten av sitt liv!

Visst han kanske inte är akut akut, men jag skulle definitivt åka! Googlar man på symtomen så ser det ju inte bra ut!
    Och NEJ jag vill inte skrämma upp ts, men däremot öppna dina ögon lite! Kram

• lövet2
    Scream2 skrev 2012-01-18 22:56:28 följande:
    Vad är det hos TS son som tyder på att han är såpass sjukt så att han i nuläget behöver uppsöka sjukvård. Att han varit gul en längre period och varit hos läkare, alt att han fått magsjuka?
    Jag har inte lusläst tråden, mest TS inlägg...jag förstår inte varför ni hetsar varandra här inne att hojta: ÅK IN! För vad undrar jag då, men får inget vettigt svar!

Som vanlig förälder måste man gå efter magkänsla och erfarenhet. Min magkänsla säger i det här fallet att kräkningarna kan vara magsjuka, och då är det lugnt. Läget är inte akut. Men om kräkningarna hör i hop med orkeslösheten, aptitlösheten och det gula, då kan det vara akut. Om det var jag, så vet jag uppriktigt sagt inte hur jag skulle göra - men jag skulle definitivt ha en vaknatt för att inte missa något viktigt.
  • Scream2
    lövet2 skrev 2012-01-18 23:01:51 följande:
    Som vanlig förälder måste man gå efter magkänsla och erfarenhet. Min magkänsla säger i det här fallet att kräkningarna kan vara magsjuka, och då är det lugnt. Läget är inte akut. Men om kräkningarna hör i hop med orkeslösheten, aptitlösheten och det gula, då kan det vara akut. Om det var jag, så vet jag uppriktigt sagt inte hur jag skulle göra - men jag skulle definitivt ha en vaknatt för att inte missa något viktigt.

Sant, en man MÅSTE också väga in, VAD utsätter jag mitt barn för, pga min egen nojighet? En resa på 9 mil mitt inatten, en akutmottagning med kanske div smittor som florerar, ett trött barn som sover i bilen, får väckas och det kommer okända människor och sticker och drar i en....VILL man DET DÅ? Om det absolut inte är NÖDVÄNDIGT?

TS kille mår ju uppenbarligen inte bra, MEN det har inte börjat akut inatt, det har pågått en längre tid. Ha honom i sängen inatt och ha uppsikt, helt ok, ring 1177 igen om oro kvarstår. MEN TÄNK EN VÄNDA TILL, är detta varkligen så akut så vi MÅSTE åka? 
  • bananiss

Jag har samma problem med min lilla 7 månaders. Han är gul till och från men inte i ögonvitorna, vilket jag har fått förklarat att de borde vara om man har problem med levern.

Jag  ska ringa imorn och ta prover..

Eftersom din son går på dagis (lätt att bli smittad av olika virus osv) och eftersom han har allergi så är det väl svårt för dig att bedöma vad han mår dåligt av. Men om jag vore du så skulle jag inte tveka på att åka in nu på en gång. Du har inget att förlora, hellere åka 9 mil i "onödan" och väcka barnen en natt.. Än vänt och det skulle vara något allvarligt.. Vill ju inte skrämmas, det är säkert inget farligt. Men jag skulle åkt in. Heller en gång för mycket eller en gång för lite.

Lycka till! Kram

Leon <3
  • mithrandil

Scream: Ja, jag missade tydligen lite i min text. Jag menade givetvis om han vaknar och verkar sämre.
    Jag tror ju inte att det är så akut att det hänger på några timmar.
    Han sover gott, vilket jag tvivlar på att han skulle kunna göra om något var helt galet med honom.

Jag kan inte slänga in 2 så små barn i bilen och åka så långt sen sitta vakna flera timmar under tiden vi väntar för att förmodligen göra samma långa resa hem igen. 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Scream2
    mithrandil skrev 2012-01-18 23:13:55 följande:
    Scream: Ja, jag missade tydligen lite i min text. Jag menade givetvis om han vaknar och verkar sämre.
    Jag tror ju inte att det är så akut att det hänger på några timmar.
    Han sover gott, vilket jag tvivlar på att han skulle kunna göra om något var helt galet med honom.

Jag kan inte slänga in 2 så små barn i bilen och åka så långt sen sitta vakna flera timmar under tiden vi väntar för att förmodligen göra samma långa resa hem igen. 

Förståd nästan att du menade så.
    Tycker du verkar vara en ganska vettig mamma som ändå ser till din sons bästa! Allt är inte akut och många gånger är det INTE det bästa att kasta sig iväg i halv panik....
    Det är BARA du själv som kan svara på om din son är i behov av AKUT sjukvård inatt. Och jag tror att du är fullt kapabel att göra den bedömningen, betydligt mer än alla "rådgivare" här inne (inkl mig). Du är den enda som SER din son och som följt honom under denna tid. Du har ringt och bett om och fått råd. Mer kan du inte göra, än att vara en lugn och trygg mamma!!!!
    Lycka till!   
Svar på tråden Min 3åring är gul