• mithrandil

Min 3åring är gul

I torsdags när jag skulle hämta sonen ville personalen prata med mig.
    De var oroliga för honom för att han så ofta är röd/lila under ögonen och för att han är "så gul".
    Jag har själv sett det några gånger men inte funderat något speciellt om det. Har tänkt att det har med hans allergier att göra. Min mamma har tjatat om att jag ska gå till läkaren med honom pga det där gula men jag har liksom viftat bort det litegrann. Vi är hos läkare var och varannan dag så man vill ju helst slippa gå dit.
    men nu kan jag nog inte strunta i det mer. Det gula har varit borta under en period men idag blossade det upp för fullt.

Vad kan det vara?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Min 3åring är gul
  • mithrandil

Pratade med 1177. Sköterskan trodde inte det var någon större fara eftersom läkaren inte upplevt det som något akut och att han dessutom sover gott. Hon sa att jag skulle ge sonen vätskeersättning om han vaknade och ringa vc imorn och säga att de får ringa barnmott och säga att han kommer dit akut. Hon sa att man kunde göra så i sådana här lägen.

Det som kändes lite märkligt var dock att sköterskan sa att jag skulle ringa tillbaka om jag upplever att han blir slö. Hur man nu märker det på ett barn som sover. 

Kan inte dra upp en 1 och en 2åring mitt i natten för att åka 9mil till barnakuten. 
    Skulle han däremot vakna så åker vi in direkt. 

• smalltownmom

Alltså när min lilla tjej hade magsjuka och inte drack och åt så fick hon inte ens sova..
    Tyckte det lät lite skumt...ge han ersättning när han vaknar imorgon?
    Vi skulle ge var femte minut...ändå blev hon uttorkad och vi fick åka in:/ 

• mithrandil
    smalltownmom skrev 2012-01-18 21:50:46 följande:
    Säger detsamma ALDRIG att jag skulle vänta på någon remiss..du säger att han har varit gul sen en tid tillbaka från och till så någon extra dag gör väl inte så mycket..
    Ta inte illa upp men känns som om du känner dig väldigt osäker..ja blir en bit att åka sant!
    men tänk..tänk bara om så kan det betyda mycket att ni tog den resan...OM inte annat så får ni bli lugna..
    Nu är det så mycket annat han är trött han har kräkts oxå...vill inte äta vill inte dricka..Vännen <3 snälla åk in med honom.

menar absolut inget illa..jag bara bryr mig.Kram 
    Jag tar inte illa upp. Jag är jätteosäker. Tvivlar på mig själv och hans symtom. Tänker att jag överdriver. Men samtidigt så är jag ju jättenervös. Tänk om det faktiskt skulle vara något fel på honom.

Han har bara spytt 3 gånger och sover lugnt och gott. Han har dessutom druckit mycket vatten och han spyr inte upp det. så jag tror inte han blir uttorkad.

Jag känner på det. Vaknar han så åker vi, annars tar vi det imorn.

Tack! :) 
  • molnen
    mithrandil skrev 2012-01-18 22:07:16 följande:
    Jag tar inte illa upp. Jag är jätteosäker. Tvivlar på mig själv och hans symtom. Tänker att jag överdriver. Men samtidigt så är jag ju jättenervös. Tänk om det faktiskt skulle vara något fel på honom.

Han har bara spytt 3 gånger och sover lugnt och gott. Han har dessutom druckit mycket vatten och han spyr inte upp det. så jag tror inte han blir uttorkad.

Har han nattblöja ? så länge han kissar är han ju inte uttorkad.
  • Scream2
    mithrandil skrev 2012-01-18 22:07:16 följande:

Fast vad blir det för skillnad? Om du åker in inatt eller imorgon, enbart baserat på om han vaknar. Om han vaknar och är mkt sämre, det är ju en sak. Men om han vaknar så väljer du att slänga på honom kläder, ta ut honom i en kall bil och åka till ett sjukhus 9 mil bort där han inte lär bli högprioriterad mitt i natten? Vad ska läkarna göra mitt i natten som gör skillnad mot om ni åker imorgon?
  • Bebisjuli06

Men samtidigt tänker jag som så här att OM kräkningarna har med det gula att göra så är han ju faktiskt sämre nu. För han har väl inte kräkts innan? Kan du inte ringa barnakuten också och rådfråga även dem?

• sagoskog

Min syster blev gul när hon var runt 2 år (tror jag). Det var på 70-talet och det sägs att det skulle ha varit något  med p-pillren min mamma åt och som gick över i bröstmjölken och sen vidare till min syster, och så var det något med levern. Fast jag vet inte exakt hur det egentligen låg till, för mina svenskspråkiga föräldrar hamnade på ett finskspråkigt sjukhus, så det blev säkert en del missar i kommunikationen. Hur som helst så löste det sig och hon har inte haft några men av det sen dess.

Hoppas ni får komma till barmott snart!

• Scream2
    MammaHela skrev 2012-01-18 22:29:54 följande:
    Ja ta med honom till akuten nu

Varför väcka ett barn som sover gott och druckit ordentligt för att åka 9 mil mitt i natten till akuten och träffa en jourläkare som kanske inte ens är färdigutbilad...pojken ska utredas, nåt är säkert inte bra, men utredningar gör man inte på akuten, ffa inte mitt i natten! Då åkar man in med allmänpåverkade akut sjuka barn!
Svar på tråden Min 3åring är gul