• mithrandil

Min 3åring är gul

I torsdags när jag skulle hämta sonen ville personalen prata med mig.
    De var oroliga för honom för att han så ofta är röd/lila under ögonen och för att han är "så gul".
    Jag har själv sett det några gånger men inte funderat något speciellt om det. Har tänkt att det har med hans allergier att göra. Min mamma har tjatat om att jag ska gå till läkaren med honom pga det där gula men jag har liksom viftat bort det litegrann. Vi är hos läkare var och varannan dag så man vill ju helst slippa gå dit.
    men nu kan jag nog inte strunta i det mer. Det gula har varit borta under en period men idag blossade det upp för fullt.

Vad kan det vara?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden Min 3åring är gul
  • Kvarefelt

Hej . Har du fått nått svar Ang varför Han är gul? En fråga, hur e färgen på hans bajs? Mvh anjelica

• mithrandil
    Kvarefelt skrev 2012-02-05 15:41:20 följande:
    Hej . Har du fått nått svar Ang varför Han är gul? En fråga, hur e färgen på hans bajs? Mvh anjelica
    Nej. Vi har inte fått några provsvar alls. Något har blivit fel varje gång vi försökt. Nu är han så spruträdd så vi väntar på tid för ny provtagning och då skulle han få lugnande.

De verkar inte stressa direkt för nu var det ett tag sen jag hörde något, men läkaren tror inte det är någon fara eller att det gula beror på något fel på levern.

Avföringen är väldigt olika. beige, grön eller orange, aldrig brun.
    Men färgen på hans avföring beror nog snarare på hans allergier för han har alltid haft konstig avföring.       
  • Kvarefelt

Okej.
    Varför ja undrar är för att min son föddes ju med gallvägsatresi , vilket innebär att man är gul pga att han saknade gallvägar! Alltså fel på levern!

Men de e ju skönt att dom inte misstänker det iallfall! Men ligg på dom, tjata o tjata!!!
    *styrke kram* 

• ELHU

Nyfiken... fått till nya prover och svar på dom?

• mithrandil

Nej inga nya prover. Fick tid till läkare på barnmott den 23/2 så ännu är det ett tag kvar.
    Min allra bästa favoritläkare så jag har absolut noll förtroende för att hon ska lyckas utreda något.
    Hade det varit för henne så hade min dotter fortfarande varit hemskt sjuk och vi hade inte vetat varför.
    Men men, prover kan hon la skriva remiss på iaf. :) 

• SIL
    mithrandil skrev 2012-02-12 23:26:57 följande:
    Nej inga nya prover. Fick tid till läkare på barnmott den 23/2 så ännu är det ett tag kvar.
    Min allra bästa favoritläkare så jag har absolut noll förtroende för att hon ska lyckas utreda något.
    Hade det varit för henne så hade min dotter fortfarande varit hemskt sjuk och vi hade inte vetat varför.
    Men men, prover kan hon la skriva remiss på iaf. :) 

Ring till mottagningen så kanske du får byta läkare fast ändå komma till samma klinik. Man brukar få "dras" med samma läkare inom familjen när man får remiss skickad till barnkliniker.
  • ELHU

Hej igen!

Nu känns det som det va länge sedan de sitsa proverna misslyckades.. har ni fått ta nya o vad visade dom?? Hur mår barnet? 

• mithrandil
    ELHU skrev 2012-02-24 21:25:50 följande:
    Hej igen!

Nu känns det som det va länge sedan de sitsa proverna misslyckades.. har ni fått ta nya o vad visade dom?? Hur mår barnet? 
    Vi var på läkarbesök på barnmottagningen igår och pratade om hur vi ska lägga upp nästa provtagning.
    Nu har vi äntligen fått veta varför proverna misslyckas och det känns skönt att få några svar.
    Tydligen så har det blivit fel i provtagningen eftersom sonen spjärnat emot så mycket och att sköterskorna då stasat lite mer och klämt åt armen lite mer så att blodkropparna "gått sönder" och blivit värdelösa att utläsa.

Enda proverna som blev något sånär var järn men läkaren poängterade att även de inte var helt tillförlitliga.
    Hb var bra, likaså blodvärdet men däremot så har han nästan inga järndepåer kvar. Troligtvis så är det det som gör att han känns gul. Läkaren sa att han hade en svag gul ton i sin hud helt naturligt och med blekheten som man får av järnbrist så kan det upplevas gulare. Men vi får som sagt se vad de övriga proverna visar.

Vi ska vara på barnmott på måndag kl 15 igen. Då ska han sederas (få lugnande) och sen kommer de smörja på någon salva istället för emla plåster. De sa att det kommer att ta ganska många timmar för först ska det lugnande medlet verka innan vi kan ta proverna och sen vill de att det ska gått ur kroppen innan vi åker hem.

Nu bara hoppas jag att det kommer gå vägen för man är helt slut av allt det här. Tragiskt att det blev så galet att man måste proppa barnet fullt av lugnande för att kunna ta lite blod.

Han är som vanligt. Leker en hel del och äter litegrann vid varje mål. Men han är fortfarande svår att få i tillräckligt med mat. Ont i magen har han varje dag (säger han) men nu är vi iaf påväg åt rätt håll. :)

Tack för att du frågar! 
  • ELHU

Att säga att han har ont i magen kanske blivit en vana? Eller om han äter dåligt så reagerar magen vid måltid..
    Det är säkert inget fel men ändå bra att kolla upp!
    Den gula tonen har nog sin naturliga anledning som du förklarade.
    Lycka till på måndag!

Svar på tråden Min 3åring är gul