• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym

Okej, om vi säger att jag haft samma lösenord på FL som på ett par andra ställen. Och nu ändrat lösenorden där. Innebär detta då en fara ändå? (Till min mail t ex har jag alltid unikt lösenord.) De kan ju inte mitt användarnamn på andra ställen? (Har ett unikt på FL som jag inte använder nån annanstans.)

Jag läser och läser, men fattar ändå inte riktigt vad det stora problemet är förutom för de som har hela namnet i sin mailadress... För oss andra. Vad ÄR egentligen riskerna?

Fortfarande vet jag inte om ansvariga på FL svarat på frågan om våra adresser kopplade till användarnamnen  också släpps eller om det finns nån risk att de går att få tag på. Varför är i så fall den informationen säkrare än våra mailadresser?

• Anonym

Läste i en annan tråd att man inte längre behöver uppge personuppgifter när man reggar sig, betyder det att vi som har uppgett vårt namn osv kan få dessa raderade?

• oOOo  oOOo
    Dominant skrev 2012-01-21 12:28:14 följande:
    Att vanliga användare inte har ett helt säkerhetstänk är knappast förvånande. Vad som är förvånande är att Familjeliv, med sina resurser och känslig information om folks liv, inte har det.
    De tar inget sådant ansvar heller

4.4 Familjeliv ser till att på bästa sätt upprätthålla, drifta och säkerställa tjänsterna men tar inget ansvar för förlust eller förvanskning av den data eller information som förmedlas via tjänsterna. Familjeliv kan ej hållas ansvarig för obehörigt eller behörigt intrång, förstörelse eller förvanskning av information eller resurser i medlemmens, Familjelivs eller andras tjänster.

Klippt från användarvillkoren, detta har alla medlemmar som registrerat sig här accepterat.
  • Anonym

Jag tycker att ansvariga på FL ska vara BETYDLIGT mer aktiva i de här två trådarna! Lägg ut all info ni har på flera platser på sajten, och skriv tydliga instruktioner om hur man bäst gör för att minska risker för skadeverkningar. 

FL-ansvarigas frånvaro och brist på uppenbara ansträngningar att ställa tillrätta och lugna de oroliga  är i sig i princip lika illa som själva hackerattacken. 

• CopyThat

Jag undrar en sak. Det är så att jag avreggade mitt gamla familjelivsanvändarnamn, skapade en ny mail och gjorde en ny familjeliv. Men jag vill veta om informationen från min gamla familjeliv har kommit ut på nätet. Alltså om jag var en av de drabbade eller inte. Är det någon som har sett om någon lista har spridits ännu?

Sen undrar jag också om hackarna kom över information så som adresser och telefonnummer eller var det bara mailadresser och krypterade lösenord de kom åt?

Tacksam för svar

• CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-21 14:05:44 följande:
    Läste i en annan tråd att man inte längre behöver uppge personuppgifter när man reggar sig, betyder det att vi som har uppgett vårt namn osv kan få dessa raderade?
    Det undrar jag också
  • Ogre
    oOOo oOOo skrev 2012-01-21 14:13:22 följande:
    De tar inget sådant ansvar heller

4.4 Familjeliv ser till att på bästa sätt upprätthålla, drifta och säkerställa tjänsterna men tar inget ansvar för förlust eller förvanskning av den data eller information som förmedlas via tjänsterna. Familjeliv kan ej hållas ansvarig för obehörigt eller behörigt intrång, förstörelse eller förvanskning av information eller resurser i medlemmens, Familjelivs eller andras tjänster.

Klippt från användarvillkoren, detta har alla medlemmar som registrerat sig här accepterat.
    det är samma undantag överallt. har du läst facebooks.
    www.facebook.com/legal/terms
  • Anonym

Googlar man sitt gamla anvädarnamn kommer ju de gamla trådarna fram med det namnet, samma sak om man man googlar sitt nya...vad är då vitsen med att byta? Jag tycker att man ska få ta bort alla sina trådar om man vill det. 

• Anonym (inloggad)

Om jag var inloggad på min mail (datorn avstängd), kan de då kommit åt mitt konto änklare för att jag inte loggat ut?

Skall man vara orolig för ev bankkontakter man har över nätet också? Vet någon vidden eller vad de ev vill ha ut?

Någon sa att hon/han sett det som hackats, finns det mer info om det?     

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt