• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym

allt detta skulle kunna lösas om fl bara tillät folk att ta bort sina trådar som dom tycker är för känsliga. varför krångla till det, låt folk ta bort de trådar dom vill ta bort!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-21 15:33:36 följande:
    allt detta skulle kunna lösas om fl bara tillät folk att ta bort sina trådar som dom tycker är för känsliga. varför krångla till det, låt folk ta bort de trådar dom vill ta bort!!

Det handlar väl inte främst om att folk skrivit känsliga saker (hur man nu kan göra det på internet...), utan att hackarna fått tag i e-mailadresser och lösenord, och många använder samma uppgifter på andra sidor (som hackarna då också kommer åt).
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-21 15:36:29 följande:
    Det handlar väl inte främst om att folk skrivit känsliga saker (hur man nu kan göra det på internet...), utan att hackarna fått tag i e-mailadresser och lösenord, och många använder samma uppgifter på andra sidor (som hackarna då också kommer åt).
    Fast om man är skriver anonymt så borde man ju kunna få vara anonym också.

Ofta så skulle det dessutom räcka att få ventliera någon dag och sen få ta bort tråden själv istället för att låta det stanna på internet i all evighet. Vad gör det fl om man får ta bort lite trådar här och där om man vill?
  • Arcitect
    Anonym (inloggad) skrev 2012-01-21 15:29:40 följande:
    Om jag var inloggad på min mail (datorn avstängd), kan de då kommit åt mitt konto änklare för att jag inte loggat ut?

Skall man vara orolig för ev bankkontakter man har över nätet också? Vet någon vidden eller vad de ev vill ha ut?

Någon sa att hon/han sett det som hackats, finns det mer info om det?     

ALLT är relativt. Vi ponerar att jag har tillgång till ditt användarnamn och lösenord. Vi ponerar också att du använder samma lösenord via email.

1: Jag kan ta del av din information du har skriver eller mottagit från andra via din inbox här på fl. All information som annars skulle klassa konfidentiell såsom hemligheter och sådant du delgivit till andra parter under förtroende att det är skyddad information.

2: Via din mejl kan jag få reda på registreringar och liknande du gjort via andra sidor, och i och med att jag har din mejl, som jag dessutom kan byta lösen på som du inte kommer åt, kan jag gå till registreringsidorna och begära nya lösenord som skickas till den mejl jag har kontroll över.

3: Via den information som ligger i din mejl kan jag ta reda på ditt egentliga namn, adress, telefonnummer (om du informerat om detta)

4: Via den informationen kan jag ringa skatteverk och andra statliga instanser för att ta reda på inkomst, brottsrelatering och även för att vara flink i fingrarna, lokala sociala kontor för att gräva fram ytterliggare information. Samtliga offentliga handlingar kan tilldelas mig som utomstående, och däri ligger också eventuella tillgångar. (Är du seriös hacker har du med all sannorlikhet också ett nätverk)

5: Har du då också bokat resa för framtiden och fått bekräftelse via mejl vet jag med sannorlikhet när du är hemifrån och du kan räkna med en tom lägenhet när du återvänder.

Mejlen idag har blivit det nya "tappat plånbok och nycklar".

Tacka FL säkerhetsprotokoll då det ligger som regel att kund-information skall inte under några som helst omständigheter tilldelas offentligt, och därigenom också lösenord och användarnamn. Sen om det är IT-relaterat handhavandefel eller som jag hoppas att det verkligen ÄR hacker-försök och inte det förstnämnda. ÄR det bristande IT-kunskap hos FL kan man ifrågasätta tryggheten här över lag, och jag hade slutat att diskuttera ALLA barnrelaterade frågor.

Att säga att ansvaret ligger hos användaren att ha ett bra lösenord, har inte med saken att göra om kund-databasen ligger så pass öppen att både interna och externa kan komma åt den, och min spontana reaktion är "Sparka någon åt helvete och anställ kompetent personal som förstår allvaret bakom incidenten". 

Skadan är skedd, och man får hoppas att alla människor med skyddade indentiteter som är medlemmar inte hamnar i eventuell riktig skit...
    Game Over
  • Anonym

Ska jag byta eller inte byta användarnamn!? Vet fortfarande inte vad det bästa alternativet är.

Om jag byter så kan någon ta mitt användarnamn och se alla mina uppgifter (oklart fortafarande, fl "jobbar på det") och om jag byter så.....kan inte min email kopplas med användarnamn? Om de inte googlar dvs. Alltså åååååhhhhhh fixa skiten eller låt era medlemmar få ta bort sina trådar och sen avsluta sitt medlemskap!!Skrikandes

• Anonym

kan nån förklara syftet med att byta användarnamn?

• Anonym

Kan någon stolpa upp vad vi ska göra rent praktiskt nu för att skydda oss och våra nick och det vi har skrivit förut? Ha sitt gamla eller nya nick? Byta lösen har väl alla gjort. Byta epost som är förknippad med fl?

• Anonym

Jag böt namn för att det var gratis =), förut kostade det att byta namn. Sedan nån timma efter att bytt namn såg jag meddelandet om att FL hade blivit hackat....

Lösen passade jag på att byta då jag såg att man skulle det. 

• jaghopparhögt
    Anonym skrev 2012-01-21 16:03:30 följande:
    Kan någon stolpa upp vad vi ska göra rent praktiskt nu för att skydda oss och våra nick och det vi har skrivit förut? Ha sitt gamla eller nya nick? Byta lösen har väl alla gjort. Byta epost som är förknippad med fl?
    Allt står i den här tråden.
  • AnnaEd2

Men om man har samma lösenord till sin mail som man har till familjeliv så borde man väl byta det så fort som möjligt. Då kan de ju inte logga in.

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt