• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym (inte med)
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 20:38:57 följande:
    Om de kräver autentiska inloggningsuppgifter så tycker jag att de kan det.
    Nej varför det, de har ju talat om för dig i villkoren vad som gäller. Om du ändå väljer att regga dig, och sen skriva saker du inte kan stå för om det skulle komma ut. Då kan du väl inte lasta FL?

Det var inte så länge sen det stod om alla stackars kändisar, vars lösenord till mail os v hade kommit ut, via att gratisbio blivit  hackat. Ändå så sitter folk IGEN, och bölar över att "kan sånt här verkligen hända?". Borde inte sånt göra att man kanske blir lite mer vaksam i framtiden, och kanske går till en psykolog med sina allra innersta problem...om det nu är rena döden om det skulle komma i fel händer?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 20:38:36 följande:
    Fattar ingenting. Jag bytte namn, men nu står mitt gamla namn som trådstartare och när man klickar in på tråden så står det nya namnet i trådstarten. Vad var då vitsen med bytet?
    Du måste byta en gång till och den andra gången ska du välja dold ändring, då blir det ingen koppling mellan första och sista signaturen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 20:38:51 följande:
    Tänka dig för innan du klickar på skicka. Om du kan säga det bland okända människor kan du skicka det, om inte låter du bli.
    Va?
    Jag bryr mig enbart och uteslutande om obehöriga kommer åt mitt mailkonto och därav andra konton. Skiter fullständigt i om det jag  skriver sprids vidare, skriver väldigt sällan anonymt.
  • Anonym
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 20:41:42 följande:
    Men det vet man inte som ovan forumanvändare. Man vill inte göra något olagligt utan fyller lydigt i då man läser att dessa uppgifter är skyddade.
    Fast det är inte giltigt skäl, det finns massor av information om hur nätet fungerar och den infon finns överallt. Den anfaller en inte så man måste som så mycket annat ta reda på vad det är man gör. Man sätter sig inte i en bil helt utan kunskap och sen anklagar biltillverkaren för att man krockat mot ett träd.
  • Anonym (Cat)

Är det någon här som fått VIRUS efter att ha kollat på den där länken där e-postadresserna var med? Tiny-nånting hette den...

Mitt virusskydd reagerade inte när jag kollade på den länken igår. Men insåg idag att jag inte hade uppdaterat till senaste versionen av mitt virusprogram. Kan det ha smitit förbi nåt virus ändå?
    Gjorde två scanningar idag, en före jag uppdaterade skyddet och en efter. Inget hot hittades.

Är så enormt dålig på sånt här...

Men kan man se om man har virus i datorn på något vis, även om det inte hittades när man scannade?

Vad kan viruset göra? Hur märker man att man har virus?
    Jag vågar inte logga in på nånting nu, ifall jag har virus och det "snappar upp" vad jag skriver och får tillgång till inloggningar... Vet inte hur det fungerar....

Hoppas nån kan svara! Hjärta 

• Anonym (inte med)
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 20:41:42 följande:
    Men det vet man inte som ovan forumanvändare. Man vill inte göra något olagligt utan fyller lydigt i då man läser att dessa uppgifter är skyddade.
    De är skyddade. Bankerna är också skyddade, lik förbannat blir de rånade emellanåt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 20:44:52 följande:
    Va?
    Jag bryr mig enbart och uteslutande om obehöriga kommer åt mitt mailkonto och därav andra konton. Skiter fullständigt i om det jag  skriver sprids vidare, skriver väldigt sällan anonymt.
    Du frågade vad du mer kan göra och jag gav dig ett svar, synd att det inte passade dig eller att du från början förklarade TYDLIGT vilket svar du ville ha.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-22 20:43:30 följande:
    Nej varför det, de har ju talat om för dig i villkoren vad som gäller. Om du ändå väljer att regga dig, och sen skriva saker du inte kan stå för om det skulle komma ut. Då kan du väl inte lasta FL?

Det var inte så länge sen det stod om alla stackars kändisar, vars lösenord till mail os v hade kommit ut, via att gratisbio blivit  hackat. Ändå så sitter folk IGEN, och bölar över att "kan sånt här verkligen hända?". Borde inte sånt göra att man kanske blir lite mer vaksam i framtiden, och kanske går till en psykolog med sina allra innersta problem...om det nu är rena döden om det skulle komma i fel händer?
    VI har olika åsikter gällande detta. Många är okunniga gällande säkerhet på olika sighter. Och nej det är inte FLs fel. Men tydligen är vi många som inte förstått riskerna.

Att påstå att man måste gå till psykolog för att man har saker man vill prata med likasinnade om är väl inte ett helt adekvat påstående. Och det finns ju inget som säger att folk inte gör det också.

Jättebra för dig att du har sån koll på internet, att du inte drabbats och inte behöver oroa dig som många av oss andra. Hoppas att när du vet mindre än någon annan om något annat i livet att du får hjälp och stöttning i stället för "men visste du inte det, skyll dig själv".
  • Anonym
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 20:48:05 följande:
    VI har olika åsikter gällande detta. Många är okunniga gällande säkerhet på olika sighter. Och nej det är inte FLs fel. Men tydligen är vi många som inte förstått riskerna.

Att påstå att man måste gå till psykolog för att man har saker man vill prata med likasinnade om är väl inte ett helt adekvat påstående. Och det finns ju inget som säger att folk inte gör det också.

Jättebra för dig att du har sån koll på internet, att du inte drabbats och inte behöver oroa dig som många av oss andra. Hoppas att när du vet mindre än någon annan om något annat i livet att du får hjälp och stöttning i stället för "men visste du inte det, skyll dig själv".
    Hur menar du att man ska tvinga folk att förstå och vems ansvar är det? Statens?
    Informationen finns överallt.
  • Anonym (inte med)
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 20:48:05 följande:

Jag har råkat ut för mycket tok i mitt liv, pg a min egen oaktsamhet. Inte har jag lastat någon annan än mig själv för det. Jag har också fått  uppgifter spridda för att jag inte varit så noga med lösen os v, inte särskilt skoj...men ingen jag lastar den siten för. De spår jag lämnar på nätet, det är liksom mitt ansvar.

Ni har ju fått hjälp, man har talat om för er hur ni ska göra. Ska man behöva dadda med folk bara för att sånt här händer? Det är faktum att man inte kan lasta siten för vad man själv kan ha spritt för något på nätet. Det är det gnällandet jag blir less på. Man har ett eget ansvar, och kan inte bara lägga över och mena att andra ska stå till svars för det.

Hade FL lagrat lösen i klartext, eller med en stor text bjudit in folk att ta en kik i databasen...då hade jag varit av annan åsikt. Men nu har de blivit hackade, som så många siter förr. Och om man använder internet, så läser man ofta någon typ av nättidning. För bara några få månader sen, så var det stora rubriker om en liknande händelser. I kölvattnet dök det upp massvis med tips hur man skyddar sig. Ändå...så reagerar folk på samma sätt fortfarande. Lär man sig inte något?
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt