• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • JomppeIina
    adipose skrev 2012-01-22 14:09:44 följande:
    Obs, ovanstående förutsätter såklart att någon skulle vara så förbannat nyfiken på Ulla Ullasson att den sitter och googlar dennes mailadress, följer en länk till tinypaste, letar genom en aslång lista (många verkar ju inte hantera kringla + f), ser ett användarnamn (som i nu läget inte ligger ute), följer det till FL, där söker rätt på alla inlägg Ulla har postat och sedan läser genom alla.
    I dagens sverige där skavallerblaskor säljer som smör, och folk älskar att gotta sig i andras olycka så är det garanterat att folk sitter och ögnar igenom dessa listor redan. Antar att aftonbladet, olika medier, redan sitter och försöker hitta kändisar och knäcka koder. Tänk vilken saftig info de kan få ut! Släpps användarnamn plus mail så är det simpelt, det är som att få infon serverad på silverfat.
  • adipose
    Arcitect skrev 2012-01-22 14:16:35 följande:
    Det tråkiga är ju fortfarande att informationen om "vad" som läckt inte riktigt har uppdagats. Jag förmodar att du har sett listan på de eventuellt drabbade som fanns som länk lite tidigare i tråden däravstod jag själv med. och ponerar jag att det här är samtlig information från den D-bas på 4mb finns det knappast något att frukta. Den dagen jag börjar frukta är när infomrationen från d-basen överstiger dom 4 mb.. 

Den information som finns i filen är bara emailadresser och hashade lösenord, och egentligen, hur stor är sannorlikheten att dom lyckas eller ens försöker sig på lösenordsknäckningar och egentlig skada nu när allt är så pass infekterat som det är. Flashback exempelvis sitter ju i skrivande stund och studerar fenomenet bara här.. dvs, allt du skriver är det alltid någon annan som tittar på.      

Man behöver inte vara beteendevetare för att förstå att hackerattacken i sig själv är nog mer skrämseltaktik än något som är till för att förstöra för den enskilde individen, även om det kan tolkas som någon rolig sysselsättning.

Personligen tror jag inte det händer mer än såhär då listan publiserades ganska fort på nätet och skulle jag exempelvis vara den som stod för attacken hade jag kanske hållt på informationen tills jag VET att jag kan åsamka skada i större utsträckning. Visst, hackaren har väl kanske också spridit informationen med vinden i förhoppning att någon annan skall "avsluta jobbet" men troligvis händer det inte.

Men det är iofs vad jag personligen tror...     
    Och jag håller med om den analysen!
  • Anonym
    JomppeIina skrev 2012-01-22 14:25:40 följande:
    Jo, fast hackarna är långt före alla oss, flashback med för den delen. När de vart inne på familjeliv och sett hur familjeliv hanterat situationen från första början och all info de gått ut med (eller brist på info), allt mörkande och alla drastiska åtgärder i ren panik - så inser de att här går det att tjäna pengar. Att folk reagerar som de gör och blir rädda är fakta och det kunde man räkna ut innan, men hur familjeliv endast bryr sig om att ha sidan uppe och se till att inte förlora medlemmar, när de egentligen borde stänga ner delar av sajten eller plocka bort användare helt fårn systemet för att skydda folks integirtet - det är det som väcker hackarnas intresse. Familjeliv har redan sen börjat visat hur inkometenta de är när det kommer till detta, och visat hur mycket brister de har i deras system.

Nu visar de också hur dåliga de är på att hantera det här. Har pågått i dagar nu där folk skriver ut sin panik och oro så jag antar att användarnamn och liknande kommer släppas inom kort.

Därfr är det viktigt familjeliv.se tar detta på störta allvar och STÄNGER ner delar av sajten så folk inte ska bli drabbade. Detta är en olycka som de kunde ha förminskat om de vidtagit årgärder på en gång. Men detta är en sajt med vinstdrivande intresse då därför kommer det i första hand.
    Håller med.
  • Kya
    Arcitect skrev 2012-01-22 14:23:33 följande:
    ctrl+f (find) skriver in din mejladress och söker..
    finns det inga virus på den sidan? en annan startade en omröstningstråd om  ens mejl fanns på tinypaste och måste i den tråden började varna för virus på en gång.
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Anonym

känns som det är av största vikt att arkivet stängs ner och tas bort! 

• Anonym
    adipose skrev 2012-01-22 14:25:47 följande:
    Haha så det är alltså bara jag som lever i någon slags naiv föreställning om att gemene man inte sitter och psyksjukt googlar sina vänner och bekantas mejladresser?
    Ja, jag tror du är ganska ensam om det.
  • Forumvärd

Vi gör vårt yttersta för att våra medlemmar ska ta så lite skada som möjligt av det som skett.
    Vi vet att många är bekymrade, men märker också att många tagit till sig den information vi gått ut med och agerat där efter.
    Det är viktigt att inte drabbas av panik utan att följa de råd vi gett!

Följ de instruktioner du fått från Familjeliv.se i din mejl!

Byt ditt gamla användarnamn!
    Välj först en icke dold ändring och därefter byter du igen men denna gång väljer du att klicka i rutan för dold ändring.
    Den åtgärden gör att det inte går att koppla ihop en mejladress med ett användarnamn.

Byt ditt lösenord!
    Läs mer om det här:
    www.familjeliv.se/Forum-20-163/m63138020.html

Citat:
    Alla citat är nu anonymiserade. Det innebär att det inte går att se vem som har citerats.
    Istället för ett användarnamn står det nu ett x.
    Detta är en temporär lösning och ett första steg.

Läs mer om detta här:
    www.familjeliv.se/Forum-20-163/m63151428.html

Vi har även vidtagit åtgärder så att inte signaturer ska kunna återanvändas av obehöriga.
    Det innebär att endast den som varit ensam "ägare" av ett användarnamn kan återanvända det.

Du hittar vår informationstråd här:
    www.familjeliv.se/Forum-20-52/m63119837.html

Vi vill poängtera att attacken är polisanmäld och vi kommer att samarbeta fullt ut med polisen under kommande brottsutredning!
    Vi kommer naturligtvis regelbundet lägga ut ny information!
    Vi beklagar återigen det inträffade och den oro som det har skapat.

Tråden kommer att stängas temporärt så att alla har möjlighet att ta del av information.
    Det kommer även att startas en separat tråd med samma information.

• Anonym (inte med)
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 08:49:39 följande:
    Du tycker att flera andra människor ska mår riktigt dåligt och drabbas riktigt illa för att du vill roa dig med att kunna kolla vad du skrivit tidigare? (Och kom inte dragande med att alla vet att internet är säkert för uppenbart vet inte alla det när man som ovan internetanvändare kommer till ett stort forum där där kräver riktiga inloggningsuppgifter och lovar att det är säkert.)
    Men snälla rara? Sitter folk med villfaralesen att internet är någon skyddad verktstad? Du har det yttersta ansvaret för vad du dryftar på internet, och det finns ALLTID en risk att det hamnar i orätta händer.  Det står to m tydligt när man reggar sig på sidor, att de inte tar ansvar för vad DU te x har skrivit när det kommer till sånt här. Det om något borde väl to m få den mest ovane användaren att kanske tänka sig lite för hur mycket av sig själv man lämnar ut?

Eller ja just ja....de där användarvillkoren ja, skulle man verkligen läsa dem innan man klickar sig vidare i registreringen? :O
  • Anonym (protest!)
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-22 19:59:36 följande:
    Men snälla rara? Sitter folk med villfaralesen att internet är någon skyddad verktstad? Du har det yttersta ansvaret för vad du dryftar på internet, och det finns ALLTID en risk att det hamnar i orätta händer.  Det står to m tydligt när man reggar sig på sidor, att de inte tar ansvar för vad DU te x har skrivit när det kommer till sånt här. Det om något borde väl to m få den mest ovane användaren att kanske tänka sig lite för hur mycket av sig själv man lämnar ut?

Eller ja just ja....de där användarvillkoren ja, skulle man verkligen läsa dem innan man klickar sig vidare i registreringen? :O
    Och FL har det yttersta ansvaret att skydda allas anonymitet oavsett hur privat eller icke-privat man skriver här.
  • Anonym

Hejsan!

Vi beklagar det som har hänt och tar er oro på största allvar!
    Vi jobbar just nu med att hjälpa medlemmar, informera och gör även vissa ändringar.

Vi förstår att många är oroliga över att det gamla användarnamnet syns i citaten och har nu anonymiserat citaten som en första åtgärd.
    Detta är en temporär lösning ett första steg och nästa steg blir att koppla ihop citaten med de nya användarnamnen. Detta kommer att åtgärdas längre fram.

Om det är så att ni upptäcker ert gamla användarnamn i ett inlägg- inte via citat så anmäl det så plockar vi bort det inlägget.

Upptäcker ni citat där ert gamla användarnamn syns trots anonymiseringen så mejla sakerhet@familjeliv.se så ordas det manuellt!

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt