• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • soffliggaren
    adipose skrev 2012-01-22 13:58:00 följande:
    När jag klickar på LOGGA UT uppe i högerkanten så får jag fram ett minifönster där det står Ok och Avbryt. Där finns också en liten ruta som man kan kryssa i, där det står Ta bort automatiskt login eller något sådant. Kryssa i den och tryck sedan på Okej. Då kan du logga in på ett annat konto.

Tack. Hoppas jag får till det nu eller sen.
  • Anonym (protest!)
    Anonym (Lana) skrev 2012-01-22 14:10:03 följande:
    Det är många som är hysteriska och mår dåligt över det inträffade. Personligen har jag ingenting att frukta men jag skulle kunna gå med på att man raderade arkivet så att ALLA känner sig trygga och tillfreds. Varför startar inte FL en omröstning hur man ska göra med arkivets vara eller inte vara? En demokratisk omröstning är för mig det enda raka. Det är faktiskt vi medlemmar som byggt upp detta forum - inga medlemmar inget forum!
    Någon av oss medlemmar kan ju starta en omröstningstråd som vi sedan visar redaktionen och eventuellt går ut med i media. Någon som har "plus" och kan fixa det?
  • krogen
    Arcitect skrev 2012-01-22 14:16:35 följande:
    Det tråkiga är ju fortfarande att informationen om "vad" som läckt inte riktigt har uppdagats. Jag förmodar att du har sett listan på de eventuellt drabbade som fanns som länk lite tidigare i tråden däravstod jag själv med. och ponerar jag att det här är samtlig information från den D-bas på 4mb finns det knappast något att frukta. Den dagen jag börjar frukta är när infomrationen från d-basen överstiger dom 4 mb.. 

Den information som finns i filen är bara emailadresser och hashade lösenord, och egentligen, hur stor är sannorlikheten att dom lyckas eller ens försöker sig på lösenordsknäckningar och egentlig skada nu när allt är så pass infekterat som det är. Flashback exempelvis sitter ju i skrivande stund och studerar fenomenet bara här.. dvs, allt du skriver är det alltid någon annan som tittar på.      

Man behöver inte vara beteendevetare för att förstå att hackerattacken i sig själv är nog mer skrämseltaktik än något som är till för att förstöra för den enskilde individen, även om det kan tolkas som någon rolig sysselsättning.

Personligen tror jag inte det händer mer än såhär då listan publiserades ganska fort på nätet och skulle jag exempelvis vara den som stod för attacken hade jag kanske hållt på informationen tills jag VET att jag kan åsamka skada i större utsträckning. Visst, hackaren har väl kanske också spridit informationen med vinden i förhoppning att någon annan skall "avsluta jobbet" men troligvis händer det inte.

Men det är iofs vad jag personligen tror...     
    Virtual, hur ser jag om mitt mail star med? Det ar ju forbannat manga adress som star med...
  • Anonym
    Anonym (protest!) skrev 2012-01-22 14:17:55 följande:
    Någon av oss medlemmar kan ju starta en omröstningstråd som vi sedan visar redaktionen och eventuellt går ut med i media. Någon som har "plus" och kan fixa det?
    Jisses, det är åratal sedan man behövde plus för att kunna starta en omröstningstråd. Sätt igång bara och gör det själv!
  • enfrisken
    Anonym (protest!) skrev 2012-01-22 14:17:55 följande:
    Jo fast risken är ju att många resonerar med en axelryckning om det inte verkar gälla dem själva, eller resonerar som någon i den andra tråden att om det är endast 10% som är drabbade, varför ska då 90% rösta för stängning - dvs man väger inte omfattningen på skadan mot kostnaden för den som "ställer upp"...

Ska det göras en omröstningstråd måste den formuleras noga så att de som röstar inser att de gör en solidarisk handling med de drabbade, oavsett hur många de är (det kan vara 90% eller 10%, vi har ju ingen aning i nuläget), genom att avstå från tillgång till arkiverade diskussionstrådar.
  • Arcitect
    krogen skrev 2012-01-22 14:20:03 följande:
    Virtual, hur ser jag om mitt mail star med? Det ar ju forbannat manga adress som star med...

ctrl+f (find) skriver in din mejladress och söker..
    Game Over
  • krogen
    Arcitect skrev 2012-01-22 14:23:33 följande:
    ctrl+f (find) skriver in din mejladress och söker..
    Ahh jag visste det fanns enklare metod an scrolla igenom:)

Tackar och bockar!
  • JomppeIina
    Anonym skrev 2012-01-22 14:14:51 följande:
    Risken finns väl då att Flashback försöker med ytterliggare hack-attacker som gör att fler medlemmar blir oroliga och riskerar att få sitt liv blottat...
    Jo, fast hackarna är långt före alla oss, flashback med för den delen. När de vart inne på familjeliv och sett hur familjeliv hanterat situationen från första början och all info de gått ut med (eller brist på info), allt mörkande och alla drastiska åtgärder i ren panik - så inser de att här går det att tjäna pengar. Att folk reagerar som de gör och blir rädda är fakta och det kunde man räkna ut innan, men hur familjeliv endast bryr sig om att ha sidan uppe och se till att inte förlora medlemmar, när de egentligen borde stänga ner delar av sajten eller plocka bort användare helt fårn systemet för att skydda folks integirtet - det är det som väcker hackarnas intresse. Familjeliv har redan sen börjat visat hur inkometenta de är när det kommer till detta, och visat hur mycket brister de har i deras system.

Nu visar de också hur dåliga de är på att hantera det här. Har pågått i dagar nu där folk skriver ut sin panik och oro så jag antar att användarnamn och liknande kommer släppas inom kort.

Därfr är det viktigt familjeliv.se tar detta på störta allvar och STÄNGER ner delar av sajten så folk inte ska bli drabbade. Detta är en olycka som de kunde ha förminskat om de vidtagit årgärder på en gång. Men detta är en sajt med vinstdrivande intresse då därför kommer det i första hand.
  • adipose
    Anonym skrev 2012-01-22 14:15:52 följande:
    Det kan du hoppa upp och sätta dig på att folk gör...
    Haha så det är alltså bara jag som lever i någon slags naiv föreställning om att gemene man inte sitter och psyksjukt googlar sina vänner och bekantas mejladresser?
  • Anonym

Såhär skriver moderator i den oanonyma tråden:

"Byt ditt gamla användarnamn!
    Välj först en icke dold ändring och därefter byter du igen men denna gång väljer du att klicka i rutan för dold ändring.
    Den åtgärden gör att det inte går att koppla ihop en mejladress med ett användarnamn."

Så stod det INTE igår i informationsmailet! Där står det endast att man INTE ska trycka i dold ändring, inget om att göra om ändringen igen och göra den dold. 

Jag  ändrade utan dold ändring (eftersom det var instruktionerna igår mitt på dagen), bytte mailadress och samtliga lösenord samt avreggade mig från FL. Hur kan jag i detta läge skydda mig? Det går ju inte, som jag ser det.

(jag nyreggade mig direkt med en helt annan adress och signatur för att kunna göra några inlägg i denna debatt innan jag lämnar FL helt) 

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt