• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • MyLifeAsMum

jag är måttligt ARG kan jag säga, för fl inte informerade mig tidigare,
    dom har tagit min hotmail, där har dom tillgång till ALLT privat,
    min löne spesifikation kommer dit, där är allt som jag haft dom senaste 7 åren.
    och hotmail har ju fär fan ingenstans jag kan vända mig för att få hjälp iheller,
    så här sitter jag och kan inte göra ett jävla skit!!!

Funderar starkt på att polisanmäla både FL och hotmail.
    anser att det är dåligt av fl att inte se till att sånt INTE händer eller
    att INTE informera i tid. och hotmail som inte ens har en jävla support att ringa!!

• Anonym (Cat)
    MyLifeAsMum skrev 2012-01-22 22:52:22 följande:
    och hotmail har ju fär fan ingenstans jag kan vända mig för att få hjälp iheller,

att INTE informera i tid. och hotmail som inte ens har en jävla support att ringa!!

Beklagar verkligen!!

Hade du samma lösenord på både hotmail och FL? Eller hur fick dom tillgång till din hotmail?
  • Ökänd
    Anonym skrev 2012-01-22 22:49:34 följande:
    Jag oroar mig inte ett dugg för lösenorden. Jag oroar mig för att nickname och e-postadress ska kopplas ihop.

Alla som har stuckit ut här, provocerande debattörer tex, löper risken att andra FL-are nu passar på att ta reda på vilken e-postadress de har använt och använder den till att försöka spåra personen bakom. Risken att hackaren intresserar sig för det är mindre än att vi själva är det, skulle jag tro. Har själv en lista på irriterande FL-are som jag gärna skulle ta reda på mer om.

Skämtar du eller?
    Krengt och på hoppad
  • Anonym (C)
    Anonym skrev 2012-01-22 22:30:31 följande:
    Någon annan som hann se dumpen på flashback innan den togs bort? Jag reagerar på att listan på flaschback inte var konstruerad på samma sätt som på tinypaste, på flashback fanns signaturer med - på tinypaste finns inte signaturen med - vad betyder det?

Som jag förstod det hade personen på flashback först inte för avsikt att lägga ut informationen i dagsläget. Han har hackat fler sighter och sa att han först när han har en miljon uppgifter skulle han publicera dem. I dagsläget var han uppe i 400 000. Han la upp en kort lista för att visa att han talade sanning. Att han sen la ut hela listan med epost och krypterade lösen var för att han inte klarade av att dekryptera och har bett om hjälp från andra. Han har troligtvis signaturer, men väljer att behålla dem för sig själv för närvarande. Vad han har för avsikt eller ens kan använda dem til återstår att se. Han framstår dock mest som en person som är ute efter att visa att han kan komma åt uppgifterna och tycker det är coolt, utan att veta vad han egentligen ska kunna använda dem till.
  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2012-01-22 23:00:16 följande:
    Som jag förstod det hade personen på flashback först inte för avsikt att lägga ut informationen i dagsläget. Han har hackat fler sighter och sa att han först när han har en miljon uppgifter skulle han publicera dem. I dagsläget var han uppe i 400 000. Han la upp en kort lista för att visa att han talade sanning. Att han sen la ut hela listan med epost och krypterade lösen var för att han inte klarade av att dekryptera och har bett om hjälp från andra. Han har troligtvis signaturer, men väljer att behålla dem för sig själv för närvarande. Vad han har för avsikt eller ens kan använda dem til återstår att se. Han framstår dock mest som en person som är ute efter att visa att han kan komma åt uppgifterna och tycker det är coolt, utan att veta vad han egentligen ska kunna använda dem till.
    Tack för svar!
  • kodarn
    MyLifeAsMum skrev 2012-01-22 22:52:22 följande:

Hej,

Maila gärna sakerhet@familjeliv.se så vi kan kontrollera att detta stämmer. Ingenting tyder nämligen på att lösenorden har knäckts, så det vore mycket viktigt för oss att få veta om ditt lösenord faktiskt knäckts, eller om det bara är ett sammanträffande.

// Jens
  • honkie

oj så oproffsigt av FL att saboteras av en hacker, och givetvis är det offrets fel vid en våldtäkt... eller hur var det nu?

tycker det låter som att majoriteten av ilskna användare borde skapa en bättre sajt, ett bättre forum med starkare säkerhetsåtgärder. för ni får ju det att låta sååå enkelt. pengarna för den lilla ansträningen lär vara riktigt fina. fast egentligen kanske ni borde strunta i det, för om ni inte ens kan lista ut vilken "skada" dessa hackers kan åstadkomma med infon de lagit beslag på, så misstänker jag att ni inte kommer komma så långt. så det enda ni kan göra är att klaga, gnälla, skrika och uttrycka er ilska med versaler.

fröken som var orolig för sina lönespecar och totalt ursinnig: jag kan faxa över ett tjugotal av mina specar till dig, och om du på något sätt lyckas "skada" mig så ska jag ge dig min nästa månadslön som belöning för en kreativ insats.

• honkie

och förresten!
    "Lycka till" med era polisanmälningar. tror bestämt att ni klickade i en "jag har tagit del av användarvillkoren"-ruta när ni reggade er här. någon som läste igenom den?

ett extra stort "go get them girl" vill jag skicka till den ursinniga person som även funderar på att anmäla hotmail. DET, om något, känns inspirerande.

• soffliggaren

Ni som gogglat er och sett ert gamla nick har ni klickat in er på er presentation ? Står ert nya nick där i stället för ert gamla ?

• Anonym (Cat)

Kan det ha installerats en keylogger i och med att man gick ut på länken med mailadresser?
    Diskuteras det i en annan tråd nu... 

Hur får man bort den? Och hur hittar man den i datorn till att börja med? 

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt