• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym

Hackaren fick med sig "signaturer" också. I en första dump som las upp på flashback fanns signatur, email och hashade lösenord med. Han sa även att han har ungefär 400 000 användarnamn, email och lösenord från olika hackade forum men att de inte släppa förren han nått 1 000 000. Anledningen till att han la upp email och hashade lösenord är för att han ville ha hjälp att knäcka lösenorden.

• Anonym (Cat)
    Anonym skrev 2012-01-23 11:46:59 följande:
    Hackaren fick med sig "signaturer" också. I en första dump som las upp på flashback fanns signatur, email och hashade lösenord med. Han sa även att han har ungefär 400 000 användarnamn, email och lösenord från olika hackade forum men att de inte släppa förren han nått 1 000 000. Anledningen till att han la upp email och hashade lösenord är för att han ville ha hjälp att knäcka lösenorden.

Men jag förstår ändå inte va han ska med dom till, om alla ändå bytt lösenord här på FL, då har han väl ingen nytta av dom?
  • LaFontaine
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-23 11:49:21 följande:

Men jag förstår ändå inte va han ska med dom till, om alla ändå bytt lösenord här på FL, då har han väl ingen nytta av dom?
    De flesta av dem tycker att det är skojigt och spännande. Dels är det kul att knäcka system och dels är det kul att bara skapa oro.
  • EnGladPingvin
    CopyThat skrev 2012-01-23 11:37:40 följande:
    Jag undrar, hur vet man att hackaren inte fick med sig adresser och telefonnummer också som man uppgav när man registrerade sig? Någon som vet?
    Men han fick väl med sig användarnamn också?
    Eller?
    Jo, hackaren fick med sig användarnamn. Han har dock enbart publicerat ett fåtal av dem. Det gjorde han på flashback, men den listan togs bort en stund senare. Enligt FL har han kommit åt en databas med användarnamn, e-postadresser och hashade lösenord. Koppling till adresser och telefonnummer kom han inte åt, de finns troligtvis inte lagrade på samma ställe. Vi får väl utgå från att de inte ljuger. På flashback talade inte heller hackaren om att han skulle ha fått tag på några adresser.  
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-23 11:46:59 följande:
    Den dumpen är ju borta av någon anledning. Hur det än är, så kan inte FL göra någonting åt det...än att råda användare hur de kan minimera skadan. Den info de kan få genom att koppla ihop dig med din signatur, väljer du ju själv nu.
  • Anonym
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-23 11:49:21 följande:
    Problemet är väl att det fortfarande kommer upp träffar på gamla användarnamn när man söker på google. Det är lätt att lista ut vad användaren har bytt till och har man en adress där ens riktiga namn står är det väl inte så svårt att förstå att det kan bli konsekvenser?
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-23 11:52:38 följande:
    Problemet är väl att det fortfarande kommer upp träffar på gamla användarnamn när man söker på google. Det är lätt att lista ut vad användaren har bytt till och har man en adress där ens riktiga namn står är det väl inte så svårt att förstå att det kan bli konsekvenser?
    Då byter man den mail man kopplar hit också, som man har blivit rådd....katching!!
  • Anonym
    Hur kan man lista ut det och varför är det inte svårt?
    Alltså hur kan jag koppla ihop "Bebismamma" med "Salongsfäig"?
  • Anonym (Cat)

Jo det förstår jag! Herregud, mycket som kan komma fram.
    Men då borde väl inte fokuset ligga vid att sitta och knäcka lösenord, utan att sitta och googla på användarnamn och sedan koppla ihop det med mailadressen?
    Fast det kanske hackaren redan gör iofs.. 
  • Anonym
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 11:54:05 följande:
    Då byter man den mail man kopplar hit också, som man har blivit rådd....katching!!
    Påverkar ju inte sökresultaten på google.
    Anonym skrev 2012-01-23 11:54:38 följande:
    Hur kan man lista ut det och varför är det inte svårt?
    Alltså hur kan jag koppla ihop "Bebismamma" med "Salongsfäig"?
    På googleträffarna står datum och tidpunkt, och i vissa fall början på inlägget du har skrivit. Googlar du "Bebismamma" får alla trådar bebismamma har skrivit i. Klickar du dig in på trådarna är det bara att leta upp vilken användare som skrev på samma tidpunkt som bebismamma. 
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt