• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • Anonym (inte med)
    adipose skrev 2012-01-23 15:06:09 följande:
    Alltså det är ju inte "lite" jobb med att försöka få ett multinationellt storföretag som Google att försöka hjälpa till. Det är ju inte som att man bara ringer och "tja googleplex, Familjeliv här, kan ni organisera om er sökmotor för vi råkade bli lite hackade". Det är liksom inte bara att fixa det. Jag tvivlar på att Google ens vill plocka bort sökträffar, eftersom det är censur att göra så och går mot hela fritt informationsflöde på internet-grejen. Gissar jag.

De som de fått Google att göra nu är ju i alla fall att öka crawl rate, vilket gör att den hämtar data oftare till sina caches, om jag fattat rätt? Det gör alltså att de snabbare ersätter de gamla cacharna, med gamla användarnamn, till nya caches med de nya användarnamnen. Om jag fattat rätt.
    Du har fattat helt rätt, och det är ungefär det enda de kan hämta hos google. Skulle google behöva gå in och plocka sökträffar för varje site som fått info norpad, så hade de haft att göra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-23 14:56:15 följande:
    Kom in på den, men man var tvungen att gå in och registrera sig på något skumt ställe för att kunna se den, vilket jag inte gjorde. När jag uppdaterade sidan stod det att listan är raderad.
  • CopyThat
    Ingrid Bergman skrev 2012-01-23 15:10:03 följande:

För att  "kamma till dig och lär dig till nästa gång" låter inte passivt aggressivt alls...jag retas med dig, ta det lugnt.

Jag har något att tillägga faktiskt, tack för att du fråga..Jag tycker att familjeliv borde ta och rensa trådarna i känsliga rummet och anonyma diskussioner.

Jag ser mig själv som en empatisk människa och om det skulle "rädda" någon genom att ta bort dessa trådar så är jag 100% all for it.

Varför inte? Detta är bara ett forum, inget historiskt museum av något värde som måste bevaras för evigt.

Visa mig en tråd som är så speciell att den absolut inte kan tas bort.

Jag menar också det och jag vet att jag har läst i andra trådar där folk har bett om att få vissa trådar bortplockade men att inget har hänt och att de inte ens har svarat dem på flera dagar. Det tycker jag är obehagligt att fl besitter rätter och äger därmed folks trådar. Jag tycker fl kan fixa så att man själv kan plocka bort vilka trådar som man vill och som man själv har startat. Det borde ju spara dem en hel del arbete om man gör arbetet själv. Eller varför vill de så bestämmt ha kvar trådarna?
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-23 15:11:18 följande:
    Kom in på den, men man var tvungen att gå in och registrera sig på något skumt ställe för att kunna se den, vilket jag inte gjorde. När jag uppdaterade sidan stod det att listan är raderad.
    Den är raderad nu? oj då.. Jag behövde aldrig registera mig för att se den igår.
  • adipose
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:10:34 följande:
    Jo jag förstår i och för sig att det tar lite tid och att det är jobb med det. Men man tycker inte ens att det skulle hända ifrån första början.
    Nej jag tycker också det är lite pissigt eftersom det verkar ha varit känt att det fanns brister i säkerheten hos FL. Om man nu visste om det är det för jävla dumt att man inte fixade det. Men å andra sidan så hade det inte varit någon försäkran om att sidan aldrig blivit hackad. För det är sådant som händer på internet, saker hackas. Liksom, om inte ens typ regeringars hemsidor, med all sin säkerhet och resurser, är helt ohackbara, hur skulle då en (internationellt sett) relativt liten sida gå säker. Det är verkligheten liksom.
  • CopyThat
    adipose skrev 2012-01-23 15:15:46 följande:
    Nej jag tycker också det är lite pissigt eftersom det verkar ha varit känt att det fanns brister i säkerheten hos FL. Om man nu visste om det är det för jävla dumt att man inte fixade det. Men å andra sidan så hade det inte varit någon försäkran om att sidan aldrig blivit hackad. För det är sådant som händer på internet, saker hackas. Liksom, om inte ens typ regeringars hemsidor, med all sin säkerhet och resurser, är helt ohackbara, hur skulle då en (internationellt sett) relativt liten sida gå säker. Det är verkligheten liksom.
    Japp det har du rätt i. Håller med
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:02:21 följande:
    Jag kan säga såhär att om det är något som jag har lärt mig om fl som sida så är det att det gnabbas otroligt mycket om småsaker som det här. Man måste hela tiden vara på sin vakt och akta sin tunga så man inte retar upp någon. Men det är inte så lätt och man kan inte vara alla till lags. Jag tycker däremot att fördelarna med fl överväger sånt här tråkigt småtjaffs så jag blir nog kvar här men överväger att avregga mig totalt om det fortsätter att vara osäkert här inne. Det är nog många som resonerar som så.
    Felet du gör är du tror att FL ska kunna garantera säkerheten. de kan de inte. det kan ingen sajt.
    de som inte fattat att allt du gör på nätet riskerar att släppas ut resonerar så, vi andra ser till att hålla hyfsad koll på vad vi släpper för info.
  • adipose
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 15:11:17 följande:
    Du har fattat helt rätt, och det är ungefär det enda de kan hämta hos google. Skulle google behöva gå in och plocka sökträffar för varje site som fått info norpad, så hade de haft att göra.
    Men vad bra, haha, har lärt mig bra himla mycket i och med detta. Visst var jag ingen internetidiot tidigare, men att googla på alla termer och grejer som förekommer från de mer kunniga har ökat kunskapen och gjort att jag inte freakat ur. Något som fler borde göra! Kunskap är makt och vet man saker så ÄR man inte lika rädd. Rädd blir man när något är okänt och man inte förstår. Om man ger sig fan på att man ska förstå så tror jag folk kommer kunna chilla ned lite.

Och jag håller med, plocka sökträffar är helt orealistiskt och dessutom inte riktigt ok. Yay censurfritt internet and all that.
  • Ingrid Bergman
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:13:40 följande:
    Jag menar också det och jag vet att jag har läst i andra trådar där folk har bett om att få vissa trådar bortplockade men att inget har hänt och att de inte ens har svarat dem på flera dagar. Det tycker jag är obehagligt att fl besitter rätter och äger därmed folks trådar. Jag tycker fl kan fixa så att man själv kan plocka bort vilka trådar som man vill och som man själv har startat. Det borde ju spara dem en hel del arbete om man gör arbetet själv. Eller varför vill de så bestämmt ha kvar trådarna?

Jag håller med om att det är obehagligt.

"Jag tycker fl kan fixa så att man själv kan plocka bort vilka trådar som man vill och som man själv har startat. Det borde ju spara dem en hel del arbete om man gör arbetet själv."

Mycket bra förslag!

Jag har ingen aning varför fl vägrar ta bort vissa trådar. Skumt är det iallfall.

Jag hoppas fl läser det här för det var ett bra förslag som skulle kunna spara en massa tid.

Det skulle kunna vara en tillfällig lösning...

• Anonym
    Ingrid Bergman skrev 2012-01-23 15:21:10 följande:

Jag håller med om att det är obehagligt.

"Jag tycker fl kan fixa så att man själv kan plocka bort vilka trådar som man vill och som man själv har startat. Det borde ju spara dem en hel del arbete om man gör arbetet själv."

Mycket bra förslag!

Jag har ingen aning varför fl vägrar ta bort vissa trådar. Skumt är det iallfall.

Jag hoppas fl läser det här för det var ett bra förslag som skulle kunna spara en massa tid.

Det skulle kunna vara en tillfällig lösning...

Frågan är bara hur man löser det när man har bytt konto...
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt