• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-23 15:31:48 följande:
    För att fb inte är ett forum på det sättet, de är nischade för olika saker.
    Jo men i de flesta andra forum kan man ju radera det man själv har skapat. Det är bara på fl som jag har vart med om detta.
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-23 15:33:12 följande:
    Japp, jag läste om det igår och testade själv, man kan bara klicka sig igenom utan att fylla i någonting.
    Försökte senast idag radera de uppgifter jag har om mig men icke sa nicke, det går inte.
    DET är sjukt i så fall ja. Då ska jag banne mej avregga mig ytterligare en gång och sen regga mig utan att ange något. Som det är nu har jag ju falska uppgifter som inte ens är ett riktigt namn och adress.
  • CopyThat

Jag ska kila iväg en stund nu men återkommer igen. Tack och hej för nu

• Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:33:21 följande:
    Jo men i de flesta andra forum kan man ju radera det man själv har skapat. Det är bara på fl som jag har vart med om detta.
    Nej man kan inte radera det man skrivit på de flesta forumen. På en del kan man redigera och ytterst sällan kan man radera. Det handlar undantagslöst om små forum där människor lär känna varandra rätt väl.

FL sticker inte ut på något sätt när det gäller medlemmars hantering av de egna inläggen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-23 08:03:52 följande:
    Det är inte stalking du beskriver utan socialt grävande i helt offentliga uppgifter. Du publicerar så pass mycket fakta om dig själv att det är en enkel sak att gräva vidare. Det är sånt man måste tänka på när man väljer att berätta om sig själv.

Det finns ingen som helst anledning att stänga av andra bara för att du väljer att publicera så mycket fakta att man enkelt kan röja din identitet!

Stalking handlar om något helt annat, förföljelser och trakasserier bla. Människor brukar blanda ihop det där bara för att de inte kan eller vill inse att de själva är orsaken till problemet. Istället är det så mycket enklare att skylla på en "stalkare" än att erkänna att man inte tänkt efter före, till på köpet gö man sig till ett offer det är synd om.

Jag har under alla år stött på en som blivit stalkad på riktigt, resten är som för dig, de tänker sig inte för och skyller sen ifrån sig.
    Problemet är att det som skrivits här inte var ämnat att publiceras och det är definitivt inte offentliga uppgifter. Genom bristande säkerhet har FL låtit privata personuppgifter komma ut. Användarna är inte oskyldiga i det, men likväl har det hänt trots att det aldrig var meningen.

Om din medicinska journal hamnar på nätet, är det ditt eget fel då som gick till läkaren?
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-23 15:36:39 följande:
    Nej man kan inte radera det man skrivit på de flesta forumen. På en del kan man redigera och ytterst sällan kan man radera. Det handlar undantagslöst om små forum där människor lär känna varandra rätt väl.

FL sticker inte ut på något sätt när det gäller medlemmars hantering av de egna inläggen.
    I regel har du en viss tid på dig att ändra i ett inlägg som du själv skrivit. Men jag har inte varit med om, på något av de större forumen att du kan ta bort varken trådar eller inlägg som du själv startat.

En poäng med ett forum, är ju att man ska kunna följa flödet...vilket kan bli märkligt om medlemmar tar bort inlägg mitt i allt. Sen ska det inte vara möjligt för folk att posta en massa oegentligeheter, för att sedan ta bort det när man tycker att det legat uppe tillräckligt länge.

Om gemene man tänker på vad de delar med sig av, så kanske man slipper sitta och ropa efter censur sen när det kniper.
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-23 15:46:27 följande:
    Problemet är att det som skrivits här inte var ämnat att publiceras och det är definitivt inte offentliga uppgifter. Genom bristande säkerhet har FL låtit privata personuppgifter komma ut. Användarna är inte oskyldiga i det, men likväl har det hänt trots att det aldrig var meningen.

Om din medicinska journal hamnar på nätet, är det ditt eget fel då som gick till läkaren?
    Vart ligger problemet i att skriva i slaskadress nu då? Det kan ju faktiskt vara så att det är en funktion som är kodad, att du inte bara kan lämna rutorna tomma. Något som de kanske inte har kunnat göra någonting åt i dagsläget, då folk förmodligen sitter och spamar om att ta bort trådar....istället för att låta FL göra sitt jobb med att reda ut den här skiten.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-23 15:46:27 följande:

Det är precis det som det handlar om. Att skicka iväg ett inlägg här ÄR att publicera det offentligt!
    Och i att man klickar på skicka så publicerar man.

Man kan diskutera FLs bristande säkerhet till förbannelse, sanningen är att de har blivit bestulna på dem, det har hänt förr och kommer att ske igen, här och på vilket forum som helst.

Du kan INTE jämföra med medicinska journaler då de är omgärdade av sträng sekretess och aldrig är ämnade åt att publiceras offentligt, till skillnad mot inlägg här.
  • Anonym
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 15:51:19 följande:
    Vart ligger problemet i att skriva i slaskadress nu då? Det kan ju faktiskt vara så att det är en funktion som är kodad, att du inte bara kan lämna rutorna tomma. Något som de kanske inte har kunnat göra någonting åt i dagsläget, då folk förmodligen sitter och spamar om att ta bort trådar....istället för att låta FL göra sitt jobb med att reda ut den här skiten.
    Det största problemet är att det fortfarande strider mot användaravtalet och är en giltig orsak till att FL bannar medlemmar.
    Att det är inbäddat i koden råder det inga tvivel om och att det är ungefär det sista FL ska behöva tänka på i dagsläget, däremot anser jag att de fortast möjligt bör uppdatera användaravtalet samt skriva en blänkare om det.
  • Ingrid Bergman

En tillfällig lösning skulle vara om alla som vill ta bort sina trådar får göra det.

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt