• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Idag fick vi veta att FL hackats och alla bör byta lösenord och signatur för att inte ens inlägg ska kunna kopplas ihop med den mailadress man kopplat till sitt FL-konto.

Här kan vi hjälpas åt och även ställa frågor anonymt, vilket inte går i den tråd där Jens svarar på frågor.

En fråga jag har är: Varför syns inte info om hackerattacken direkt på förstasidan? Alla bör ju få veta så fort som möjligt, och alla kollar inte mail ofta.

p.s. lägger tråden under relationsproblem då jag tror att relationen till FL för många användare nu blivit lite problematisk.

• Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-23 15:19:41 följande:
    Felet du gör är du tror att FL ska kunna garantera säkerheten. de kan de inte. det kan ingen sajt.
    de som inte fattat att allt du gör på nätet riskerar att släppas ut resonerar så, vi andra ser till att hålla hyfsad koll på vad vi släpper för info.
    Jag har inte gett ut någon känslig info alls om mig själv men vid registrering så angav jag mitt namn, adress och allt det andra. Om inte säkerheten kan garanteras bättre än såhär så kanske fl borde slopa detta krav för att få regga sig. Nu tog jag rådet att ange falska namnuppgifter och telefon med mera och ta bort de riktiga uppgifterna. Men jag gissar på att fl skulle kunna banna mig för en sån sak och det hade vart trist som f-n rent ut sagt.
  • Anonym (inte med)
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:13:40 följande:
    Jag menar också det och jag vet att jag har läst i andra trådar där folk har bett om att få vissa trådar bortplockade men att inget har hänt och att de inte ens har svarat dem på flera dagar. Det tycker jag är obehagligt att fl besitter rätter och äger därmed folks trådar. Jag tycker fl kan fixa så att man själv kan plocka bort vilka trådar som man vill och som man själv har startat. Det borde ju spara dem en hel del arbete om man gör arbetet själv. Eller varför vill de så bestämmt ha kvar trådarna?
    Om du menar i dagsläget, så är det nog inte bara ett enstaka inlägg de bett om att få bortplockat. Och vad tycker du att de ska lägga tid på? Svara på alla förfrågningar som kommer in, eller beta av de anmälda inläggen som också flödar i detta nu?

Och hur tror du att det skulle se ut, om varje enskild medlem kunde plocka bort inlägg och trådar hur som helst? Sen är det ju ett faktum, att det är ett forum som många använder för att söka info...om sjuka barn te x, eller hur man ansöker om grav.penning os v. Då finns det ju en viss tjusning med att kunna gå in och söka en sån tråd här.

Det finns liksom en tanke med att inte låta användarna moderera forumet lite som de vill.

Och som det står, det du skriver i forumet....är under DITT ansvar. Tänk efter innan du postar, simpelt!
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:13:40 följande:
    Jag menar också det och jag vet att jag har läst i andra trådar där folk har bett om att få vissa trådar bortplockade men att inget har hänt och att de inte ens har svarat dem på flera dagar. Det tycker jag är obehagligt att fl besitter rätter och äger därmed folks trådar. Jag tycker fl kan fixa så att man själv kan plocka bort vilka trådar som man vill och som man själv har startat. Det borde ju spara dem en hel del arbete om man gör arbetet själv. Eller varför vill de så bestämmt ha kvar trådarna?
    Det är en naturlig följd av att skriva på någon annans site, att man överlämnar användarrättigheten till den som äger saiten. Det har du godkänt via avtalet för tydlighets skull, annars är BBS-lagen utformat precis så.

Om du tycker att det är obehagligt att andra bestämmer över dina inskickade kommentarer bör du fundera på hur du använder internet. Det är inte menat att vara sarkastiskt eller liknande utan ge dig en chans att fundera över hur saker fungerar.
  • CopyThat
    Ingrid Bergman skrev 2012-01-23 15:21:10 följande:

Jag håller med om att det är obehagligt.

"Jag tycker fl kan fixa så att man själv kan plocka bort vilka trådar som man vill och som man själv har startat. Det borde ju spara dem en hel del arbete om man gör arbetet själv."

Mycket bra förslag!

Jag har ingen aning varför fl vägrar ta bort vissa trådar. Skumt är det iallfall.

Jag hoppas fl läser det här för det var ett bra förslag som skulle kunna spara en massa tid.

Det skulle kunna vara en tillfällig lösning...

Jag hoppas att det går att ordna till det så. Jag tycker också att de är skumt att de vill ha kvar alla trådar så. På de flesta andra sidor har man ju rätten att radera det man själv lagt ut.
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-23 15:22:49 följande:
    Frågan är bara hur man löser det när man har bytt konto...
    I så fall så får support på fl fixa det.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:23:04 följande:
    Jag har inte gett ut någon känslig info alls om mig själv men vid registrering så angav jag mitt namn, adress och allt det andra. Om inte säkerheten kan garanteras bättre än såhär så kanske fl borde slopa detta krav för att få regga sig. Nu tog jag rådet att ange falska namnuppgifter och telefon med mera och ta bort de riktiga uppgifterna. Men jag gissar på att fl skulle kunna banna mig för en sån sak och det hade vart trist som f-n rent ut sagt.
    Enligt rådande avtal kan de banna dig ja vilket är helt absurt enligt mig.

Ännu sjukare blir det att de slopat den obligatoriska registreringen av användaruppgifter vid nyreggning (som alltså strider mot deras eget avtal) men man kan inte radera gamla uppgifter. (Inte ändra utan radera)
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-23 15:24:59 följande:
    Det är en naturlig följd av att skriva på någon annans site, att man överlämnar användarrättigheten till den som äger saiten. Det har du godkänt via avtalet för tydlighets skull, annars är BBS-lagen utformat precis så.

Om du tycker att det är obehagligt att andra bestämmer över dina inskickade kommentarer bör du fundera på hur du använder internet. Det är inte menat att vara sarkastiskt eller liknande utan ge dig en chans att fundera över hur saker fungerar.
    Nej inte kommentarer i andras trådar tycker jag inte man ska få radera själv men sina egna trådar. Om jag lägger upp en bild eller text på tex fb så har jag ju rätt att radera den om jag vill. Varför kan man inte det här?
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-23 15:28:56 följande:
    Enligt rådande avtal kan de banna dig ja vilket är helt absurt enligt mig.

Ännu sjukare blir det att de slopat den obligatoriska registreringen av användaruppgifter vid nyreggning (som alltså strider mot deras eget avtal) men man kan inte radera gamla uppgifter. (Inte ändra utan radera)
    Vad menar du nu? Har de slopat detta vid registrering redan menar du?
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:29:54 följande:
    Nej inte kommentarer i andras trådar tycker jag inte man ska få radera själv men sina egna trådar. Om jag lägger upp en bild eller text på tex fb så har jag ju rätt att radera den om jag vill. Varför kan man inte det här?
    För att fb inte är ett forum på det sättet, de är nischade för olika saker.
  • Anonym
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:31:29 följande:
    Vad menar du nu? Har de slopat detta vid registrering redan menar du?
    Japp, jag läste om det igår och testade själv, man kan bara klicka sig igenom utan att fylla i någonting.
    Försökte senast idag radera de uppgifter jag har om mig men icke sa nicke, det går inte.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt