• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Tom Araya

Jag skulle kanske reagera om du hade knallrött hår, töjringar i öronen, hela nyllet fullt av järnskrot, tatueringar upp på halsen och ut på händerna, mm.
    För en lite näspiercing....nej, absolut inte.

• Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 08:34:02 följande:
    Nej, det funkar inte så. På fritiden och på jobb där det passar - t.ex. på lager, som diskare etc. där inga kunder kan se och bli stötta - absolut. Men representerar man ett företag utåt, eller som här i exemplet kommunen/skolan/samhället, så kan man inte se ut hur som helst. Då måste man följa den etablerade normen.
    "Se ut hur som helst"? Vi pratar om en liten piercing i näsan! Det ser många som ett fint smycke bara. Får man inte ha örhängen då heller? Det är ju också piercingar!
    På min skola har vi ett par lärare som har väldigt mycket tatueringar, hur ska de göra då? Ska de inte få jobba på skolan bara för det?

Barn och föräldrar har i 99% av fallen absolut inget emot varken tatueringar eller piercingar! Jag har som sagt aldrig hört en endaste kommentar.
  • Merwinna
    MrsC74 skrev 2012-02-11 08:36:59 följande:
    TS: klart du kan ha kvar den. :)

Merwinna: är du helt allvarlig med ditt inlägg? Vi pratar om en liten pärla i näsan.
    Jo, fast det är illa nog. Det ser fjortisaktigt ut - jag kommer själv ihåg hur mina kamrater och jag brukade klistra fast en pärla på näsvingen när vi skulle gå på skoldisco i 6:an-7:an. Men en lärare ska representera VUXENVÄRLDEN. Om hon känner sig som en fjortis inuti, så får hon inte visa det för barnen.
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-02-10 18:01:59 följande:
    Jag tycker att det är väldigt olämpligt, faktiskt. Som lärare ska du representera vuxenvärlden och vara ett gott föredöme. Dessutom kan du råka ut för, att eleverna inte respekterar dig - för att de inte ser dig som en vuxen, utan som en ungdom på samma nivå som de själva.

På min dotters dagis fanns en fröken som hade en piercing i tungan. Barnen undrade över detta, och det störde överhuvudtaget väldigt mycket när man pratade med henne och denna grej lyste fram. Det gick inte att koncentrera sig på samtalet. Vi pratade med varandra några föräldrar, och sedan gick vi på enhetschefen. Förskollärarens tungpiercing försvann från en dag till en annan!
    Så löjligt. Jag kan räkna ut massor av grejer på lärare som irriterade mig under skoltiden. Hur fan skulle det se ut om alla anpassade sig efter min smak!?

Vuxenvärlden anno 2012 innehåller dessa element, det borde alla ha fattat vid detta laget.

I skolan ska man få den respekt man ger andra, det gäller även avvikande stilar, såväl hos lärare som elever.
  • Tokstolla

Personligen tycker jag det är fult men jag skulle inte ha något emot att du som lärare hade det.

• Merwinna
    Wicked113 skrev 2012-02-11 08:45:30 följande:
    "Se ut hur som helst"? Vi pratar om en liten piercing i näsan! Det ser många som ett fint smycke bara. Får man inte ha örhängen då heller? Det är ju också piercingar!
    På min skola har vi ett par lärare som har väldigt mycket tatueringar, hur ska de göra då? Ska de inte få jobba på skolan bara för det?

Barn och föräldrar har i 99% av fallen absolut inget emot varken tatueringar eller piercingar! Jag har som sagt aldrig hört en endaste kommentar.
    99 procent stämmer absolut inte. Som jag sa, så var vi flera föräldrar som reagerade på frökens tungpiercing i dotterns dagisgrupp. Vi var kanske 33 procent som gick på enhetschefen om detta - fast å andra sidan pratade vi inte med alla, så det kan ha varit fler som var emot piercingen. 

Det beror kanske lite på område i och för sig - i ett lågstatusområde finns det föräldrar som själva har tatueringar och piercingar, och de lär ju inte bry sig. Men å andra sidan brukar det finnas många invandrare i sådana områden också, och de lär i stället tycka att det är desto mera underligt om magistern eller fröken har sådant.
  • MrsC74

Merwinna: men vilken värld lever du i? En värld där vuxna inte har piercing? Det enda larviga jag har läst här i dag är att ni tvingade en annan person ta bort en piercing i tungan. Blir ärligt mörkrädd när jag läser sådant. Varför inte i stället lära känna människan bakom denna "hemska" piercing innan ni dömer.
    Och nej jag har själv inte enda piercing.

Som tur är är du den enda i tråden men denna åsikt så hoppet är inte helt ute ;)

• 47705

I dagens tider har ju väldigt många föräldrar både piercings och tatueringar, så varför skulle barnen/föräldrarna tycka att det konstigt att en lärare har det?

• Stålmamma

Klart du inte ska ta av din piercing! Jag har också hål i näsan och jobbar i förskoleklass och fritids och tror faktiskt inte att det är någon som ens sett den.

• Merwinna
    Wicked113 skrev 2012-02-11 08:45:30 följande:
    Angående örhängen, så har många företag - t.ex. SAS och de stora bankerna, typ Handelsbanken - den policyn, att män inte får ha några hål i öronen överhuvudtaget. Kvinnor få ha ETT hål normalt placerat i varje örsnibb, och där får de ha diskreta örhängen. Typ små pärlor, guldringar eller guldknappar. Absolut inget som hänger och dinglar ner.

Detta vore väl en vettig policy även för kommunala skolor och daghem.

Tatueringar och piercingar på delar av kroppen som inte syns i uniformen, är dock tillåtna. Men jag läste någonstans, att ska man jobba som flygvärdinna/steward på en del andra flygbolag - typ de arabiska - så får man inte ens ha tatueringar och piercingar där de INTE syns! Man skriver på papper när man anställs, att bolaget har rätt att när som helst kräva en intimbesiktning av kroppen utförd av företagshälsovårdens läkare eller sjuksköterska. 

Fast SÅ långt tycker jag inte att svenska kommuner behöver gå! :D
Svar på tråden Lärare med piercing?