• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • myway

Skulle inte kunna bry mig mindre. Gillar att det finns lärare av olika sorter, långa, korta, tjocka, smala, mörka, ljusa, tatuerade, "svenssons", osv. Jag tror att barnen lär sig mycket av att vara i en omväxlande miljö. Med många olika personligheter runt omkring dom. Tror det ökar försåelsen för att allt inte är svart eller vitt.

jag säger bara vad jag tycker
  • Floff

Min man är visserligen gymnasielärare och även ungdomsledare på en ungdomsgård. Men han har tungpiercing och flera stora tatueringar. Han har oerhört mycket respekt både från elever, kollegor och föräldrar. Han menar att vilken respekt du får sitter inte i din kroppsutsmyckning utan hur du är som lärare och person. Att tycka att man automatiskt är sämre som lärare för att man väljer att ha en piercing känns väldigt gammaldags och rätt inskränkt.. Dessutom är det väl bra att lära barn att alla har rätt att se ut som de vill?

• neelliee

Skulle tycka att det var trevlig omväxling till alla grå kjolar, pastellfärgade koftor, oformliga jeansbyxor från KappAhl och halsband med färgglada träpärlor.

• paprikapizza
    Merwinna skrev 2012-02-10 18:01:59 följande:
    Jag tycker att det är väldigt olämpligt, faktiskt. Som lärare ska du representera vuxenvärlden och vara ett gott föredöme. Dessutom kan du råka ut för, att eleverna inte respekterar dig - för att de inte ser dig som en vuxen, utan som en ungdom på samma nivå som de själva.

På min dotters dagis fanns en fröken som hade en piercing i tungan. Barnen undrade över detta, och det störde överhuvudtaget väldigt mycket när man pratade med henne och denna grej lyste fram. Det gick inte att koncentrera sig på samtalet. Vi pratade med varandra några föräldrar, och sedan gick vi på enhetschefen. Förskollärarens tungpiercing försvann från en dag till en annan!
    Welcome to the 2012! Har lamnar vi mossigheter bakom oss och stodjer individualism!
  • Skogshallon

Ha kvar din piercing!

Jag utbildar mig till lärare och i min klass finns "alla typer" av människor. Det är allt från den piercade och tatuerade tjejen till den mer traditionella, verkligen en bra blandning till hur samhället ser ut idag.

Nej, din respekt från barn och föräldrar kommer inte sitta i en näspiercing eller tatuering utan hur du är som person.

Lycka till med kommande studier!

• Merwinna
    paprikapizza skrev 2012-02-11 06:46:10 följande:
    Welcome to the 2012! Har lamnar vi mossigheter bakom oss och stodjer individualism!
    Nej, det funkar inte så. På fritiden och på jobb där det passar - t.ex. på lager, som diskare etc. där inga kunder kan se och bli stötta - absolut. Men representerar man ett företag utåt, eller som här i exemplet kommunen/skolan/samhället, så kan man inte se ut hur som helst. Då måste man följa den etablerade normen.
  • MrsC74

TS: klart du kan ha kvar den. :)

Merwinna: är du helt allvarlig med ditt inlägg? Vi pratar om en liten pärla i näsan.

• Snow Crash

Med tanke på att sonen har piercade och tatuerade föräldrar så ser jag inte hur det skulle vara något problem. Till skillnad från för 20 år sen så har ju var och varannan vuxen nån form av dekoration numera.

• Therese och Stefan
    Merwinna skrev 2012-02-10 18:01:59 följande:
    Jag tycker att det är väldigt olämpligt, faktiskt. Som lärare ska du representera vuxenvärlden och vara ett gott föredöme. Dessutom kan du råka ut för, att eleverna inte respekterar dig - för att de inte ser dig som en vuxen, utan som en ungdom på samma nivå som de själva.

På min dotters dagis fanns en fröken som hade en piercing i tungan. Barnen undrade över detta, och det störde överhuvudtaget väldigt mycket när man pratade med henne och denna grej lyste fram. Det gick inte att koncentrera sig på samtalet. Vi pratade med varandra några föräldrar, och sedan gick vi på enhetschefen. Förskollärarens tungpiercing försvann från en dag till en annan!
    Det är ju inte med piercingen vi lärare undervisar.
Svar på tråden Lärare med piercing?