• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Merwinna
    MrsC74 skrev 2012-02-11 09:35:50 följande:
    Himla skumt. Jag flög med SAS i går och där fanns en flygvärdinna med en liten pärla i näsan. Undrar hur det gått till?
    I så fall kommer hon att få en varning om någon skvallrar till personalkontoret. Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att någon skulle vara så dum att hon tog risken. Kanske på Ryan Air, men på SAS är de väldigt strikta med sådant. Det finns t.o.m. regler för hurdana skor man får ha (det ska vara pumps med en viss klackhöjd - varken för låga klackar eller för höga är tillåtna). Strumpbyxorna måste ha en viss färg (tror det var mörkblå, men det kan ha varit svart) och de måste även ha en viss tjocklek så att de inte är genomskinliga, etc. etc.. Flygvärdinnorna på SAS får till och med lära sig hur de ska sminka sig under sin utbildning! De FÅR inte vara osminkade, men de får inte heller ha någon make up-attiralj som kan uppfattas som överdriven eller vulgär.
  • splink
    Merwinna skrev 2012-02-11 09:55:54 följande:
    Fast nu LJUGER du ju. Det FINNS inget flygbolag som tillåter SYNLIGA tatueringar och piercingar hos kabinpersonalen. Vilket flygbolag skulle det vara, menar du..?

Och vilken bank skulle det vara som tillåter det..? I alla fall inte någon av storbankerna - Nordea, Handelsbanken, SEB m.fl.. Skulle möjligen kunna vara en pantbank! Eller något litet privat växlingskontor.

Och inom vården är det till och med förbjudet av hygienskäl. Eller vilket landsting är det som tillåter personalen att ha det, menar du..? Säg det så ska vi kolla på deras hemsida - det står antagligen där. Hett tips: ljug inte om sådana saker som är väldigt lätta att kontrollera!!!
    hett tips; säg inte att jag ljuger! 

Den jag känner som jobbar på bank jobbar på Nordea. De jag känner som jobbar på flygbolag jobbar på SpainAir och Emirates (alltså ett arabiskt bolag!) När jag kollade hans facebookbilder nu ser jag att han inte bara har tatueringar, utan också en piercing i läppen. Men den tar han kanske ut just när han flyger. 

Det finns INGET som är ohygieniskt med tatueringar och man kan absolut arbeta med synliga sådana i vården. Även piercingar i ansiktet. Däremot får man inte ha ringar eller armband, utsläppt hår eller piercingar som brukare kan ta tag i på ett eller annat sätt. En piercing i tex tungan är inte något att diskutera alltså. Jag VET detta, då jag själv arbetat inom vården. 
    Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Hettie
    Fast nu LJUGER du ju. Det FINNS inget flygbolag som tillåter SYNLIGA tatueringar och piercingar hos kabinpersonalen. Vilket flygbolag skulle det vara, menar du..?

Och vilken bank skulle det vara som tillåter det..? I alla fall inte någon av storbankerna - Nordea, Handelsbanken, SEB m.fl.. Skulle möjligen kunna vara en pantbank! Eller något litet privat växlingskontor.

Och inom vården är det till och med förbjudet av hygienskäl. Eller vilket landsting är det som tillåter personalen att ha det, menar du..? Säg det så ska vi kolla på deras hemsida - det står antagligen där. Hett tips: ljug inte om sådana saker som är väldigt lätta att kontrollera!!!
    Man får ha tatueringar inom vården. Jag praktiserar för tillfället på ett sjukhus och en av usk på avdelningen som jag jobbar mot är tatuerad. Jag har dessutom en pärla i näsan. Jag frågade mina handledare om det var ok att ha och de sa att det var ok. Dock ska piercingen vara läkt. När man jobbar på infektionsavdelning kan det vara annat dock. Det ska jag inte uttala mig om...
  • Merwinna
    Cherrry skrev 2012-02-11 09:59:55 följande:
    Visa inom äldre vården få ha näs piercingar o i läppen beror på hur hård chefen är. I min kommun där jag bor får dom ha det. Men inga ringar naglack eller armband.
    Inte om de arbetar med sjuka eller immundeficienta boende i alla fall. Näspiercingar (om du menar nedtill, i brosket) är HELT otänkbart, eftersom MRSA-viruset ofta sätter sig just i nästippen. Har man då dessutom en piercing där som irriterar, så att det rinner snor och droppar i patienternas mat och sårområden, så skulle det ju spridas lavinartat från en enda person som drabbats av smittan...  

Om du menar hemtjänst hos i övrigt helt friska pensionärer, så kan det dock vara sant att en liten pärla på näsvingen är tillåtet. Men absolut inte i nästippen eller brosket där heller, eftersom de hanterar mat.
  • MrsC74

Merwinna. Men på bank har oxå personer små piercing i näsan.
    Du vill få det till en klassfråga när det inte är det. Hur blev du så fördomsfull ? Jag tycker helt ärligt synd om dig.

• Cherrry

Dom jag känner som har piercingar i näsa o läpp jobbar på ett äldreboende och i hemtjänsten. Så där får dom i allafall ha det + tatueringar

• Hettie
    Merwinna skrev 2012-02-11 10:04:51 följande:
    Inte om de arbetar med sjuka eller immundeficienta boende i alla fall. Näspiercingar (om du menar nedtill, i brosket) är HELT otänkbart, eftersom MRSA-viruset ofta sätter sig just i nästippen. Har man då dessutom en piercing där som irriterar, så att det rinner snor och droppar i patienternas mat och sårområden, så skulle det ju spridas lavinartat från en enda person som drabbats av smittan...  

Om du menar hemtjänst hos i övrigt helt friska pensionärer, så kan det dock vara sant att en liten pärla på näsvingen är tillåtet. Men absolut inte i nästippen eller brosket där heller, eftersom de hanterar mat.
    Men en person utan piercing får gära droppa snor i patienternas mat eller hur menar du ? Problemet du beskriver har väl inte med en piercing att göra ö.h.t utan med snoret som droppar på patienterna och i deras mat...
  • myway

Merwinna.. Du har stenkoll på precis ALLA yrken va? Du utger dig i alla fall för att ha koll på precis vad man får och inte få på alla ställen. Lite hybris eller?

jag säger bara vad jag tycker
  • Ruggugglan

Säker? På Värnamo sjukhus jobbade/jobbar det en undersköterska med hela underarmarna tatuerade. Han gör ett lika bra jobb som undersköterskor utan tatueringar.
  • snuppis

nää de gör väl inget alls tycker jag!  jag har hål i näsan och min jobbarkompis upptäckte det efter 6 månader. Så de är inte ens säkert att de syns  jag har i tungan med och tatueringar, frågade både chef och brukare om de var oki, och det var det, chefen frågade tillomed efter min tatuerares nr he he för hon ville också gå dit

Svar på tråden Lärare med piercing?