• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • TomMon

Ojojoj, är själv lärare med synliga tatueringar ( skolår 0 till 6) och har aldrig upplevt det som ett hinder. Om mina fd elever väljer att tatuera sig när de passerat 18 är ju deras beslut och då hoppas jag att jag undervisat dem till att bli personer som står för sina egna handlingar och inte skyller dem på någon lärare de hade när de var yngre.

• Ruggugglan

Hade mina barn haft lärare med piercing eller tatueringar så hade jag inte brytt mig. Så länge de gör ett bra jobb

• snuppis
    MrsC74 skrev 2012-02-11 09:35:50 följande:
    Himla skumt. Jag flög med SAS i går och där fanns en flygvärdinna med en liten pärla i näsan. Undrar hur det gått till?
  • snuppis

kom på det att en "fröken" sonen haft har piercingar och tatueringar över armarna tänkte inte ens på det he he, så mycket bryr jag mig. hon är skitgo tjej.

• Rockan
    Merwinna skrev 2012-02-11 10:04:51 följande:
    Inte om de arbetar med sjuka eller immundeficienta boende i alla fall. Näspiercingar (om du menar nedtill, i brosket) är HELT otänkbart, eftersom MRSA-viruset ofta sätter sig just i nästippen. Har man då dessutom en piercing där som irriterar, så att det rinner snor och droppar i patienternas mat och sårområden, så skulle det ju spridas lavinartat från en enda person som drabbats av smittan...  

Om du menar hemtjänst hos i övrigt helt friska pensionärer, så kan det dock vara sant att en liten pärla på näsvingen är tillåtet. Men absolut inte i nästippen eller brosket där heller, eftersom de hanterar mat.
    Ursäkta men vad är det här för trams?

Vårdpersonal får ofta inte bära smycken på arbetstid. Inga ringar, örhängen, halsband eller andra smycken, t.ex. då ring i septum, som du syftar på. Det är inte detsamma som att man inte får vara piercad. Håll isär begreppen.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Merwinna
    Hettie skrev 2012-02-11 10:09:40 följande:
    Men en person utan piercing får gära droppa snor i patienternas mat eller hur menar du ? Problemet du beskriver har väl inte med en piercing att göra ö.h.t utan med snoret som droppar på patienterna och i deras mat...
    En piercing i brosket irriterar slemhinnan väldigt mycket, så de som har det snorar mer än andra. Dessutom tar sig MRSA lätt in i kroppen den vägen. (Det sätter sig ju ofta i nästippen. Det är där man topsar personal för att se om de bär på det.)
  • Merwinna

splink skrev 2012-02-11 10:04:29 följande:
    hett tips; säg inte att jag ljuger! 

Den jag känner som jobbar på bank jobbar på Nordea. De jag känner som jobbar på flygbolag jobbar på SpainAir och Emirates (alltså ett arabiskt bolag!) När jag kollade hans facebookbilder nu ser jag att han inte bara har tatueringar, utan också en piercing i läppen. Men den tar han kanske ut just när han flyger. 

Det finns INGET som är ohygieniskt med tatueringar och man kan absolut arbeta med synliga sådana i vården. Även piercingar i ansiktet. Däremot får man inte ha ringar eller armband, utsläppt hår eller piercingar som brukare kan ta tag i på ett eller annat sätt. En piercing i tex tungan är inte något att diskutera alltså. Jag VET detta, då jag själv arbetat inom vården. 
    Emirates, sa du..?

Nu hittade jag inget om tatueringar och piercingar på deras sida, men om du kollar bilderna så är det i alla fall inte sådana människor de har i sin reklam. Och jag har VÄÄÄÄÄLDIGT svårt att tro att de skulle tillåta det i verkligheten heller. Förresten var flytande arabiska i tal och skrift ett grundkrav - det har din vän, förstås..?

Här kan du dock läsa allmänt om krav för kabinpersonal på internationella flygbolag:

http://econtentwriter.com/general-guidelines-for-air-hostess-part-3/

"1) Tattoos.

Beauty is in the eye of the beholder. So there should be nothing that can be seen that spoils this beauty. There shouldn’t be any visible tattoos that can be seen when normal clothes are worn. This applies to facial, neck, arm, leg, ankle tattoos. Many airlines use short sleeves and short skirt uniforms for women so no tattoos are to be seen on visible skin areas.

2) Body Piercings.

Generally, only women are allowed to have ear piercings. Only a single pair of ear rings should be worn, not multiple ear piercings in each ear. 

If you have a hidden navel piercing or any other hidden body piercings, you cannot wear metal studs as they will violate the security screening against concealed metals.

There shouldn’t be any other facial piercings like on the nose, eyebrow, lips, tongue etc.

If you already have one of these visible facial piercings, please remove the studs and hope that the holes will heal up and there might not be any visible scars."

Man får alltså inte ens ha HÅLET kvar efter en piercing, så det du säger om att din vän tar ut sin bara när han jobbar kan inte stämma. Hålet syns ju. Jag, till exempel, ser sådant där direkt!
    Dessutom står det ju att man inte ens får ha piercings där de inte syns, eftersom man fastnar i säkerhetskontrollen då (metallföremål).

• Wicked113
    Merwinna skrev 2012-02-11 08:58:35 följande:
    99 procent stämmer absolut inte. Som jag sa, så var vi flera föräldrar som reagerade på frökens tungpiercing i dotterns dagisgrupp. Vi var kanske 33 procent som gick på enhetschefen om detta - fast å andra sidan pratade vi inte med alla, så det kan ha varit fler som var emot piercingen. 

Det beror kanske lite på område i och för sig - i ett lågstatusområde finns det föräldrar som själva har tatueringar och piercingar, och de lär ju inte bry sig. Men å andra sidan brukar det finnas många invandrare i sådana områden också, och de lär i stället tycka att det är desto mera underligt om magistern eller fröken har sådant.
    Du får det att låta som värsta klassfrågan detta!! Jag har varit på alla möjliga sorters skolor och ALDRIG fått en enda kommentar. Och ni som gaddade ihop er mot dagisfröken verkar ju allvarligt inte kloka i huvudet. Ni vill inte att barnen ska se att det finns olika slags människor i världen? Kräver ni att fröken med slöja också ska ta bort den? Jag menar, den kan ju störa när ni försöker prata med henne...
    Jag jobbar just nu med många invandrare och träffar också deras föräldrar ibland och återigen måste jag säga att det inte är någon som har kommenterat! Mina arbetsgivare är mer än nöjda med min arbetsinsats!
  • Merwinna
    Rockan skrev 2012-02-11 11:31:29 följande:
    Ursäkta men vad är det här för trams?

Vårdpersonal får ofta inte bära smycken på arbetstid. Inga ringar, örhängen, halsband eller andra smycken, t.ex. då ring i septum, som du syftar på. Det är inte detsamma som att man inte får vara piercad. Håll isär begreppen.
    När det gäller broskpiercing så är det det. Det hjälper inte om du håller på och tar ut ringen på arbetstid, eftersom hålet är kvar. Bakterierna tar sig in där, och det blir väldigt lätt irriterat och infekterat med massa bakteriebemängt snor som följd...
  • Merwinna
    Wicked113 skrev 2012-02-11 12:37:18 följande:
    Du får det att låta som värsta klassfrågan detta!! Jag har varit på alla möjliga sorters skolor och ALDRIG fått en enda kommentar. Och ni som gaddade ihop er mot dagisfröken verkar ju allvarligt inte kloka i huvudet. Ni vill inte att barnen ska se att det finns olika slags människor i världen? Kräver ni att fröken med slöja också ska ta bort den? Jag menar, den kan ju störa när ni försöker prata med henne...
    Jag jobbar just nu med många invandrare och träffar också deras föräldrar ibland och återigen måste jag säga att det inte är någon som har kommenterat! Mina arbetsgivare är mer än nöjda med min arbetsinsats!
    Jag skulle inte acceptera att fröken hade hela ansiktet täckt, så att inte barnen kunde se hennes minspel eller ta ögonkontakt. Det anser jag är grundläggande i möten mellan människor. En huvudduk som bara täcker håret är inget problem - tvärtom, det blir ju MER hygieniskt än om hon ska droppa hårstrån i barnens mat...
Svar på tråden Lärare med piercing?