• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • splink

Jag skulle hellre gå till rektorn och klaga om det jobbade en så konservativ och inskränkt person som nån viss här i tråden, än om någon hade tatueringar och piercingar. Vi lever i en värld där demokrati och förståelse för att alla inte är likadana borde vara ledord, inte inskränkthet och fördomar. Hade aldrig satt min unge på en skola där konservativa tankar regerade. Fy i helvete så tråkigt! 

Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Helle333
    Hoppeloppan skrev 2012-02-10 11:53:13 följande:
    Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?
    Ja jag hade inte brytt mig. Det som kommer vara viktigt för mig när min dotter börjar skolan är att det är en bra lärare som är pedagogisk och som kan det h*n lär ut.
  • Merwinna
    splink skrev 2012-02-11 09:08:51 följande:
    Jag skulle hellre gå till rektorn och klaga om det jobbade en så konservativ och inskränkt person som nån viss här i tråden, än om någon hade tatueringar och piercingar. Vi lever i en värld där demokrati och förståelse för att alla inte är likadana borde vara ledord, inte inskränkthet och fördomar. Hade aldrig satt min unge på en skola där konservativa tankar regerade. Fy i helvete så tråkigt! 
    Läste du mitt inlägg om SAS och de andra flygbolagen, och om storbankerna..?

Grejen är ju att skolan ska förbereda eleverna för livet efter skolan. Målet är att de ska få arbete. Då vore det inte så bra, om 15-åriga Melina, som kommer från en White Trash-familj som inte känner till de normala normerna i samhället, fick en lärare som hon älskade och beundrade mycket. Läraren har piercingar och tatueringar. Då tar Melina förstås för givet att det är OK och bra att ha det. En vuxen Magister kan ju inte ha fel! När hon får tillfälle, så gör hon det på sig själv.

Några år senare har hon kommit på att hon vill bli flygvärdinna. Hon söker till SAS. Så fort intervjupersonen får se henne, så säger denna: "jag ska inte ta upp din tid, för som du ser ut kan du inte få arbete som kabinpersonal hos oss. Vi måste tänka på vårt rykte".

Tror du att Melina är tacksam mot sin gamla lärare då..?
  • MrsC74

Merwinna : du har så mycket fördomar att jag inte äns vet var jag ska börja ...
    Oväntat att du skulle ta fram WT- kortet. Suck...
    Dags att vakna upp till verkligheten kanske?

• MrsC74

Himla skumt. Jag flög med SAS i går och där fanns en flygvärdinna med en liten pärla i näsan. Undrar hur det gått till?

• splink
    Merwinna skrev 2012-02-11 09:31:08 följande:
    Läste du mitt inlägg om SAS och de andra flygbolagen, och om storbankerna..?

Grejen är ju att skolan ska förbereda eleverna för livet efter skolan. Målet är att de ska få arbete. Då vore det inte så bra, om 15-åriga Melina, som kommer från en White Trash-familj som inte känner till de normala normerna i samhället, fick en lärare som hon älskade och beundrade mycket. Läraren har piercingar och tatueringar. Då tar Melina förstås för givet att det är OK och bra att ha det. En vuxen Magister kan ju inte ha fel! När hon får tillfälle, så gör hon det på sig själv.

Några år senare har hon kommit på att hon vill bli flygvärdinna. Hon söker till SAS. Så fort intervjupersonen får se henne, så säger denna: "jag ska inte ta upp din tid, för som du ser ut kan du inte få arbete som kabinpersonal hos oss. Vi måste tänka på vårt rykte".

Tror du att Melina är tacksam mot sin gamla lärare då..?
    Jag är helt övertygad om att såna grejer kommer att ändras i framtiden. Och dessutom tycker jag att du inte är riktigt klok, som hävdar att det "normala" skulle vara att tycka som du och att man alltså är "onormal" om man har tatueringar (och då är man dessutom WT!!). Det säger en del. Inskränkt och att inte tänka längre än näsan räcker är bara förnamnet. Förstår inte hur du kan ha missat att världen förändras och vi med den?

För övrigt har jag haft professorer på universitetet som haft både tatueringar och piercingar. En vän till mig jobbar som flygvärdinna och hon har både tatueringar och piercingar, en annan jobbar som steward och han har också tatueringar. Jag har en vän som arbetar på bank och även hon har piercingar och tatueringar och dessutom ett uttöjt öra. Känner ett par poliser som är tatuerade, flera ingenjörer som är tatuerade och piercade. Inom vården känner jag en del sjuksköterskor med både piercingar och tatueringar.
    På min utbildning (pluggar till gymnasielärare) är vi fler med tatueringar än utan.
    Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • jjones

Har inte orkat läsa de andras kommentarer,...

Men din kunskap sitter väl inte i piercingen? Isåfall är det synd att den inte är större! 

Självklart är det ok! 

• Cherrry

Jag jobbar på förskola jag har piercing i näsan en liten pärla sen en liten pärla i underläppen.+ tatueringar ingen som har påpekar något under alla dessa år som pedagog.vet flera pedagoger som ha det. Är väl upp till var och en att bestämma över sin kropp.

• Merwinna
    splink skrev 2012-02-11 09:41:09 följande:
    Jag är helt övertygad om att såna grejer kommer att ändras i framtiden. Och dessutom tycker jag att du inte är riktigt klok, som hävdar att det "normala" skulle vara att tycka som du och att man alltså är "onormal" om man har tatueringar (och då är man dessutom WT!!). Det säger en del. Inskränkt och att inte tänka längre än näsan räcker är bara förnamnet. Förstår inte hur du kan ha missat att världen förändras och vi med den?

För övrigt har jag haft professorer på universitetet som haft både tatueringar och piercingar. En vän till mig jobbar som flygvärdinna och hon har både tatueringar och piercingar, en annan jobbar som steward och han har också tatueringar. Jag har en vän som arbetar på bank och även hon har piercingar och tatueringar och dessutom ett uttöjt öra. Känner ett par poliser som är tatuerade, flera ingenjörer som är tatuerade och piercade. Inom vården känner jag en del sjuksköterskor med både piercingar och tatueringar.
    På min utbildning (pluggar till gymnasielärare) är vi fler med tatueringar än utan.
    Fast nu LJUGER du ju. Det FINNS inget flygbolag som tillåter SYNLIGA tatueringar och piercingar hos kabinpersonalen. Vilket flygbolag skulle det vara, menar du..?

Och vilken bank skulle det vara som tillåter det..? I alla fall inte någon av storbankerna - Nordea, Handelsbanken, SEB m.fl.. Skulle möjligen kunna vara en pantbank! Eller något litet privat växlingskontor.

Och inom vården är det till och med förbjudet av hygienskäl. Eller vilket landsting är det som tillåter personalen att ha det, menar du..? Säg det så ska vi kolla på deras hemsida - det står antagligen där. Hett tips: ljug inte om sådana saker som är väldigt lätta att kontrollera!!!
  • Cherrry

Visa inom äldre vården få ha näs piercingar o i läppen beror på hur hård chefen är. I min kommun där jag bor får dom ha det. Men inga ringar naglack eller armband.

Svar på tråden Lärare med piercing?