• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Merwinna
    mikroE skrev 2012-03-07 10:17:57 följande:
    Väljer du dessutom att ha tatueringar i stället för piercingar så är det många mycket högprofilerade yrken där du kan vara mycket tatuerad och ändå jobba utan problem. Varför? Jo för att kläderna man bär i dessa yrken täcker oftast allt utom nacke, ansikte och händer och vem vet vad som finns därunder? Piercings går förstås också bra att dölja med kläder om man väljer andra ställen än ansiktet...  
    Då får man väl hoppas att det inte är som en del feminister påstår: att alla besluten i styrelserummet i själva verket redan är fattade i förväg, när de klubbas igenom. I herrbastun!   
  • mikroE
    Merwinna skrev 2012-03-07 10:37:15 följande:
    Tja, det förekom redan "på min tid", när jag konfirmerade mig, en ung präst som trodde att att han skulle bli mer tjenis med ungdomarna för att han hade långt hår i hästsvans, jeans och t-shirts med "fräcka" budskap. Och för att han försökte använda den "rätta" slangen - som alltid var föråldrad och fel ändå i den förorten... De ungdomar som han ville nå genomskådade honom, och blev inte omvända till kristendomen av honom. Och de ungdomar som redan var säkra i sin tro, skrämde han snarare bort från Svenska kyrkan...

Hehe, som aktiv i kyrkan känner jag till typen du menar och ja, det blir ofta falskt om det är så. Min vän jobbar dock främst med äldre och inte med ungdomar. Han är djupt troende och mycket avslappnad och naturlig i sitt beteende mot människor och kanske just därför har det aldrig varit något problem med hans något mer 'alternativa' utseende, inte ens i hans första församling som var en konservativ landsortsförsamling.  
  • Merwinna
    mikroE skrev 2012-03-07 11:09:52 följande:

Hehe, som aktiv i kyrkan känner jag till typen du menar och ja, det blir ofta falskt om det är så. Min vän jobbar dock främst med äldre och inte med ungdomar. Han är djupt troende och mycket avslappnad och naturlig i sitt beteende mot människor och kanske just därför har det aldrig varit något problem med hans något mer 'alternativa' utseende, inte ens i hans första församling som var en konservativ landsortsförsamling.  
    Då vet jag vilken typ du menar. Jo, det stämmer - det finns människor som är så där oerhört charmiga (i brist på bättre ord - menar inte att de måste ägna sig åt att charma kvinnor i säng), att man "förlåter" dem även sådant som man inte skulle kunna bortse ifrån om det var någon annan. Får ändra mina råd: skaffa dig inte tatueringar och piercingar, om du inte vet med dig att du alltid blir omedelbart omtyckt av alla överallt!
  • Tärning6

Jag har några få tattueringar fler på g..
    Jag har percing i tungan läppen och hål i öronen, jag vill även ha en liten nosring i näsan..

Jag har två barn och är gift jag är den jag är.
    Kan inte samhällat acceptera mig för mig så är det deras problem.

Har vikakt på dagis å så men ingen har sagt nått, jag funderar på att plugga och ALLA släkt å vänner å så säger att jag borde utbilda mig så jag kan jobba med barn å ungdomar för det skulle jag passa som..

Så bara för att man ser ut på ett visst sätt så ska man inte döma..
    Så skulle jag träffa på en lärare so hade percings å tattueringar skulle jag icke dömma denne.

Och kan säga att min man har inga percingar inga tattueringar å vill heller inte ha några men han ser att det jag har e en del av mig......

• mikroE
    Merwinna skrev 2012-03-07 11:14:54 följande:
    Då vet jag vilken typ du menar. Jo, det stämmer - det finns människor som är så där oerhört charmiga (i brist på bättre ord - menar inte att de måste ägna sig åt att charma kvinnor i säng), att man "förlåter" dem även sådant som man inte skulle kunna bortse ifrån om det var någon annan. Får ändra mina råd: skaffa dig inte tatueringar och piercingar, om du inte vet med dig att du alltid blir omedelbart omtyckt av alla överallt!

Jag tror det finns goda skäl att vara försiktig med tatueringar i unga år och definitivt tatueringar på händer, hals och ansikte. Jag tycker att min kusins man som är tatuerare hade ett bra råd att om man bestämt sig för att tatuera sig och är under 25 så är det bra att avvakta ett år innan man gör själva tatueringen. Om man fortfarande har samma tanke om placering och motiv kan man göra det annars så visar det att man valt fel... Självklart är det inte inte ett råd alla hans kunder följer men det ligger mycket i det. Jag är inte tatuerad själv men jag gillar tatueringskonsten i sig och en dag så kanske det blir av...

Piercingar kan man laborera lite mer med tycker jag. Man kan ta ut dem och bortsett från ögonbryn så är sällan ärren av sådan art att de syns tydligt senare. Ärret kan lika gärna komma från att man ramlade med cykeln som liten och fick en sten om fastnade i huden. Jag har inga problem med piercingar på andra men jag kan inte komma på en enda jag vill ha förutom de 4 hål jag redan har i öronen idag.

Töjningar över en viss storlek ska bara göras om man är medveten om att det kan krävas plastikkirurgi för att få tillbaka normala öron igen. Jag har själv haft töjning på strax under en cm  och den är idag helt tillbakagången och hålet som ett vanligt hål i örat igen. Det tar dock tid och finns inga garantier för att det funkar så bra som för mig. 

• Plutteli
    Merwinna skrev 2012-03-07 09:16:48 följande:
    Nu är du ute och cyklar. Diskrimineringslagarna säger att arbetsgivaren inte får diskriminera någon på grund av ras, religion, kön eller liknande. Det står inget om kläder och kroppsutsmyckning i de lagarna. Det inser du väl själv..? Tror du verkligen att "Ödlemannen" skulle kunna gå till en Domstol och kräva skadestånd för att han inte blev anställd på en gammal ansedd advokatbyrå..? Skrattande

Dessutom är det nog få arbetsgivare som säger rakt ut, att det var för det där extra hålet i örat du inte fick jobbet. Om du envisas med att få veta varför, så får du kanske något svävande svar som "det var mera den generella lämligheten som inte stämde..." 
    Jodå, lagarna skyddar även mot sådant OM det inte finns en vettig förklaring till varför. Tex var det en firma som åkte dit då de sparkade en kille som putsade fönster pga att han hade färgat håret rosa. Då menade arbetsdomstolen (har för mig det var dem som utredde iaf) att hårfärgen på killen inte spelade in i hans kompetens eller företagets rykte eftersom han putsade fönster lika bra som någon annan.
  • Plutteli
    Merwinna skrev 2012-03-07 09:07:17 följande:
    Fast precis detta sa vissa redan för 25 år sedan. Och jag kan upplysa dig om, att de jag kände som tatuerade sig då INTE har några ansvarsfulla arbeten idag. I de flesta fallen har de inget arbete alls, och i ett par fall lever de inte längre...(missbruk, självmord...).
    Min man är tatuerad, han arbetar som förskolepedagog. Vad kan vara mer ansvarsfullt än att ha hans om andras barn? Jag är tatuerad, jag arbetar inom industri (design), min kirurg när jag hade brutit armen (han som opererade mig dvs) hade blonderat hår, rosa foppatofflor med blommor och ring i örat och han var nog runt 40 bast iaf... Kirurger brukar ju ses som rätt ansvarsfulla eller? Jag tror inte hans lön är något att skämmas för heller ;)

Bara för att ta tre väldigt snabba exempel.
  • alifewithoutme
    Merwinna skrev 2012-03-07 09:13:13 följande:
    Nä, men nu lever vi ju inte bland aboriginerna heller... Död

Förstår du inte, att det inte HJÄLPER ER vad ni själva ser i ert skrot. Så länge som ingen vill anställa er, och folk går omvägar på gatan... 
    Nej, men det är ändå en ny kunskap för dig, att det inte bara är något man har, i många fall har det även ett värde eller är en symbol.

Vem har sagt att alla piercade/tatuerade inte blir anställda? Jag har sett flertalet bli anställda trots deras kroppsutsmyckningar. Själv har jag jobbat inom livsmedelshandeln trots mina piercingar. OjojOJ vad alla är arbetslösa och inte får jobb Förvånad FörvånadFörvånadFörvånadFörvånadFörvånad
  • Plutteli
    Merwinna skrev 2012-03-07 09:19:20 följande:
    Om tio år är det mycket troligt att du slutat läsa horoskop! Och även om du inte växer ifrån dina barn, så kan du komma att tycka att det där med fotavtrycken var en synnerligen fånig idé...
    Jag läser inga horoskop, det gjorde jag inte när jag tatuerade mig heller, ser inte vad det har med saken att göra?
    Å nä, jag kan faktiskt inte komma på varför det skulle vara fånigt att ha deras fotavtryck på min kropp? De har ju lämnat ett oåterkallerligt avtryck på mig hur som. Dock får jag se hur det blir, har inte kunnat hitta papperen där jag tog deras  fotavtryck när de var helt nyfödda så ev. blir det bara deras namn.
  • Merwinna
    Plutteli skrev 2012-03-07 11:44:54 följande:
    Jodå, lagarna skyddar även mot sådant OM det inte finns en vettig förklaring till varför. Tex var det en firma som åkte dit då de sparkade en kille som putsade fönster pga att han hade färgat håret rosa. Då menade arbetsdomstolen (har för mig det var dem som utredde iaf) att hårfärgen på killen inte spelade in i hans kompetens eller företagets rykte eftersom han putsade fönster lika bra som någon annan.

Om de SPARKADE honom är det en annan sak. Jag talade om i de fall då man ser ut så redan på anställningsintervjun. Stor skillnad!

...fast jag undrar vad de skulle göra på UD, om någon av deras ambassadörer fick ett tatueringsdille plötsligt..!  
Svar på tråden Lärare med piercing?