• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Merwinna
    alifewithoutme skrev 2012-03-07 11:51:01 följande:
    Nej, men det är ändå en ny kunskap för dig, att det inte bara är något man har, i många fall har det även ett värde eller är en symbol.

Vem har sagt att alla piercade/tatuerade inte blir anställda? Jag har sett flertalet bli anställda trots deras kroppsutsmyckningar. Själv har jag jobbat inom livsmedelshandeln trots mina piercingar. OjojOJ vad alla är arbetslösa och inte får jobb Förvånad FörvånadFörvånadFörvånadFörvånadFörvånad
    Ingen ny "kunskap" - självklart har jag hört sådant förr. En kvinna jag känner har t.ex. tatuerat in en sådan där japansk fisk med tjocka läppar. Den ska symbolisera hennes styrka då hon tagit sig ur ett dåligt äktenskap. Det är bara det, att omgivningen inte ser något annat än en 40-årskrisande fet kärring - med en firre med pussmun på vaden..! Skrattande
  • Plutteli
    Merwinna skrev 2012-03-07 12:01:13 följande:
    Om de SPARKADE honom är det en annan sak. Jag talade om i de fall då man ser ut så redan på anställningsintervjun. Stor skillnad!

...fast jag undrar vad de skulle göra på UD, om någon av deras ambassadörer fick ett tatueringsdille plötsligt..!  
    Beror väll på? Varför skulle UD göra något alls om inte tatueringarna syns tex? F.ö finns det ju internationella personer som UD ska ha kontakt med som är tatuerade, tatueringar är ju tex väldigt vanligt i många afrikanska länder och är symboler för makt.

Sen är det ju så att det faktiskt är i princip omöjligt att hävda att man inte blir anställd pga diskriminering. Är du invandrare, kvinna, gravid, piercad, skelögd eller what ever spelar ju ingen roll, den som anställer kan ju iaf bara ge vaga bortförklaringar eller helt kort säga att någon mer kvalificerad fick jobbet. Hur ska man bevisa att det inte är sant? Diskrimineringslagarna funkar ju bara just när folk får sparken av icke godkända skäl!
  • Merwinna
    Plutteli skrev 2012-03-07 12:43:00 följande:
    Sen är det ju så att det faktiskt är i princip omöjligt att hävda att man inte blir anställd pga diskriminering. Är du invandrare, kvinna, gravid, piercad, skelögd eller what ever spelar ju ingen roll, den som anställer kan ju iaf bara ge vaga bortförklaringar eller helt kort säga att någon mer kvalificerad fick jobbet. Hur ska man bevisa att det inte är sant? Diskrimineringslagarna funkar ju bara just när folk får sparken av icke godkända skäl!

Jag är alls ingen expert på det här, men jag har för mig att i offentliga jobb (stat, kommun, landsting) så ska den bäst meriterade få jobbet. Alla ansökningar samt uppgiften om vem som fick jobbet är också offentliga handlingar - fanns det finns många som inte vet det! Man kan alltså begära ut dens-som-fick-jobbet ansökningshandlingar och jämföra sina meriter, och hade man bättre meriter så kan man gå till domstol. 

Detta funkar dock inte i privata företag.  
  • NPeters

Sen så anser jag att de som är totalt emot en liten pluttpiercing; Inse vilket årtionde vi lever i!

• Merwinna
    NPeters skrev 2012-03-08 10:19:12 följande:
    Sen så anser jag att de som är totalt emot en liten pluttpiercing; Inse vilket årtionde vi lever i!

Fast även i detta årtionde är det inte accepterat i alla kretsar. Erkänn det, du!

I min erfarenhet så är det en viss grupp av människor som går från det ena extrema modet till det andra. Medan de mer etablerade i samhället ALDRIG går på något sådant. De ser ungefär likadana ut från decennium till decennium..!   Kanske ändras någon liten detalj som knapparna på skjortkragen/kostymtygets stripor eller inte stripor/knytrosett på blusen eller ej/kjolens längd 5 cm upp eller ner. Men inte mer än så..!
  • Plutteli
    Merwinna skrev 2012-03-07 13:19:12 följande:
    Jag är alls ingen expert på det här, men jag har för mig att i offentliga jobb (stat, kommun, landsting) så ska den bäst meriterade få jobbet. Alla ansökningar samt uppgiften om vem som fick jobbet är också offentliga handlingar - fanns det finns många som inte vet det! Man kan alltså begära ut dens-som-fick-jobbet ansökningshandlingar och jämföra sina meriter, och hade man bättre meriter så kan man gå till domstol. 

Detta funkar dock inte i privata företag.  
    Även i statlig finans så läggs vikt vid social kompetens så nä, det är inte nödvändigtvis så att den som på papperet har  bästa kompetens gällande studier/tidigare erfarenhet får jobbet om det bedöms att en annan person passar bättre med arbetslaget.
  • Plutteli
    Merwinna skrev 2012-03-08 10:47:51 följande:
    Fast även i detta årtionde är det inte accepterat i alla kretsar. Erkänn det, du!

I min erfarenhet så är det en viss grupp av människor som går från det ena extrema modet till det andra. Medan de mer etablerade i samhället ALDRIG går på något sådant. De ser ungefär likadana ut från decennium till decennium..!   Kanske ändras någon liten detalj som knapparna på skjortkragen/kostymtygets stripor eller inte stripor/knytrosett på blusen eller ej/kjolens längd 5 cm upp eller ner. Men inte mer än så..!
    Vad har du för tidsmaskin? Jag vet INGEN som går klädd som man tex gjorde på 20-talet, ens i "finare" kretsar. Fan, inte ens kungafamiljen klär sig ju på samma sätt som för 60-70 år sedan...
  • xXMaLoXx
    Merwinna skrev 2012-03-08 10:47:51 följande:

Fast tatueringar och piercings ses väl knappast som något extremt mode idag? Fråga vilken studio som helst, vilket klientel de har. Svaret blir nog allt från "Förorts-Bosse" till "Britta från Östermalm", allt från skitungar till folk med välbetalda arbeten och högre positioner.

Människans önskan och begär att få uttrycka sin identitet har nog alltid funnits, men idag har vi utrymme att faktiskt få göra det. Jag tycker det är bra att visa dagens barn att man är lika värd hur man än klär sig eller ser ut. Att slå ner på folk som bejakar sin unika identitet är att gro fördomar, något jag är starkt emot. Det är sådant tänkande som föder mobbing och utanförskap...att man hejjar på tänkandet att ser man ut på ett visst sätt, så är man på ett visst sätt. Att klädsel eller utseende på något vis skulle sätta en värdestämpel hos folk, är vidrigt rent ut sagt.

Jag ser hellre tatuerade och piercade lärare, framför lärare fullproppade med fördomar om hur man ska eller inte ska se ut.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Daeminimon
    Plutteli skrev 2012-03-07 11:51:03 följande:
    Jag läser inga horoskop, det gjorde jag inte när jag tatuerade mig heller, ser inte vad det har med saken att göra?
    Å nä, jag kan faktiskt inte komma på varför det skulle vara fånigt att ha deras fotavtryck på min kropp? De har ju lämnat ett oåterkallerligt avtryck på mig hur som. Dock får jag se hur det blir, har inte kunnat hitta papperen där jag tog deras  fotavtryck när de var helt nyfödda så ev. blir det bara deras namn.

Jag har Eddies handavtryck på ena skulderbladet! Det är nog den finaste tatueringen jag har!
Svar på tråden Lärare med piercing?