Merwinna skrev 2012-03-08 10:47:51 följande:
Fast även i detta årtionde är det inte accepterat i alla kretsar. Erkänn det, du!
I min erfarenhet så är det en viss grupp av människor som går från det ena extrema modet till det andra. Medan de mer etablerade i samhället ALDRIG går på något sådant. De ser ungefär likadana ut från decennium till decennium..! Kanske ändras någon liten detalj som knapparna på skjortkragen/kostymtygets stripor eller inte stripor/knytrosett på blusen eller ej/kjolens längd 5 cm upp eller ner. Men inte mer än så..!
Fast tatueringar och piercings ses väl knappast som något extremt mode idag? Fråga vilken studio som helst, vilket klientel de har. Svaret blir nog allt från "Förorts-Bosse" till "Britta från Östermalm", allt från skitungar till folk med välbetalda arbeten och högre positioner.
Människans önskan och begär att få uttrycka sin identitet har nog alltid funnits, men idag har vi utrymme att faktiskt få göra det. Jag tycker det är bra att visa dagens barn att man är lika värd hur man än klär sig eller ser ut. Att slå ner på folk som bejakar sin unika identitet är att gro fördomar, något jag är starkt emot. Det är sådant tänkande som föder mobbing och utanförskap...att man hejjar på tänkandet att ser man ut på ett visst sätt, så är man på ett visst sätt. Att klädsel eller utseende på något vis skulle sätta en värdestämpel hos folk, är vidrigt rent ut sagt.
Jag ser hellre tatuerade och piercade lärare, framför lärare fullproppade med fördomar om hur man ska eller inte ska se ut.