• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • Katarina76

Här är en till!
    Min dotter föddes den 8/1 i v.32+1. Vi har hempermission och amningstränar. Jag har också en 3-årig dotter som är född i v. 31+4.

Hur går det för er?

• Lillskiit

Jag fick en liten prematur för 8dagar sedan 7/1-2012
    Hon ville titta ut redan vecka 28-29 men de lyckades stoppa det till 30+0!

• Lillskiit

7/2-2012 menade jag så klart >_<

• vicki 83

hej jag fick oxå en liten prematur kille, han föddes 14/2 i vecka 29+3.
    Hur stora är era barn?
    Min lilla Simon vägde 1390 och var 39 lång

• Scorpio

Hej på er! :) kul med fler i samma sits! Vi har precis flyttat till hus så jag har inte hunnit med att skriva nåt här på ett tag!

Vi mår iaf jättebra! Blev av med sonden i fredags, och idag vägde Enja 3080g :)

När hon föddes 12/1 (v31+0) vägde hon 1870 g o var 42 cm. Nu är hon 47,5 cm, så det går snabbt framåt! :)

Katarina: får man fråga om det har något sammanhang att du fått två prematura barn? Ingen vet varför Enja kom så tidigt (hon var på väg redan i v 26-27), så jag är orolig att nästa också blir tidig.. :/

• vicki 83
    Scorpio skrev 2012-02-20 22:19:06 följande:
    Hej på er! :) kul med fler i samma sits! Vi har precis flyttat till hus så jag har inte hunnit med att skriva nåt här på ett tag!

Vi mår iaf jättebra! Blev av med sonden i fredags, och idag vägde Enja 3080g :)

När hon föddes 12/1 (v31+0) vägde hon 1870 g o var 42 cm. Nu är hon 47,5 cm, så det går snabbt framåt! :)

Katarina: får man fråga om det har något sammanhang att du fått två prematura barn? Ingen vet varför Enja kom så tidigt (hon var på väg redan i v 26-27), så jag är orolig att nästa också blir tidig.. :/
    oj vad hon vuxit!! vad härligt att det går så snabbt!!Har hon klarat sig från infektioner och sånt?
    det är de jag är mest rädd för!!
  • Katarina76

Scorpio: Härligt att vara av med sonden! Och vad roligt att med hus! Vi testar fri amning utan sond just nu och blir troligen utskrivna på fredag.

Lillskiit: Vilken söt dotter! Hur går det för henne?

vicki 83: Grattis! Hur går det för Simon?

Min 3-åring föddes v. 31 p g a spontan vattenavgång. Jag hade troligen haft pyspunka i 2,5 vecka innan men missades då jag sökte för det. Hade också lite förhöjd mängd fostervatten och små sammandragningar, men inget alarmerande.

Den här graviditeten har jag gått hos spec.mödravården sedan rutin-UL. Men de var inte så bekymrade eftersom det statistiskt sett inte är så stor risk att man föder för tidigt igen. (Risken beror förstås på orsaken och i mitt fall vet man inte.)
    Jag fick dock sammandragningar och slempropp redan i slutet av v.20 och vlev sjukskriven. En vecka senare hade jag mer sammandragningar och förkortad tapp. Blev inlagd i fem dagar och då kom tappen tillbaka. Efter det var jag sjukskriven hemma och fick inte anstränga mig eller lyfta mer än 3kg. Sedan höll sig tappen stabil, men jag hade sammandragningar så fort jag rörde mig. Runt v.30 fick jag ökad mängd fostervatten igen och hade fortfarande sammandragningar vid rörelse. Skulle på ny koll av tapp och fostervattenmängd i slutet av v.32.

Jag fick en misstänkt flytning en kväll i v.32+1 och därefter aningen molvärk, så jag åkte till förlossningen för kontroll. Jag fick kraftigare värkar trots bricanyldropp och dottern föddes efter två timmar. Nu säger läkaren att det definitivt finns förhöjd risk vid en ev ny graviditet.

Dottern var stor för sin ålder och vägde 2185g samt var 44 cm lång. Låg med CPAP, värmebädd och dropp i tre dygn, därefter solning och sondmatning. Vi kunde få tidig permission i v. 35 eftersom vi kunde sondmata hemma. Det var jätteskönt eftersom det var svårt att ha med storasyster på sjukhuset. Hon var välkommen där, men en trotsig 3-åring blir snabbt understimulerad... Därför var vi oftast där en i taget och det blev ganska slitsamt. Amningsträningen fick ett bakslag då lillasyster blev förkyld och trött, men nu tar hon nya tag och jag hoppas att hon ska kunna helamma. Med storasyster fungerade aldrig amningen och jag fortsatte pumpa flera månader. Om amningen inte funkar denna gång kommer jag inte att pumpa så länge, eftersom det är så tidskrävande.

• Tvåbarnsmor

Hej! Här är ytterligare en med prematur barn född 31 januari i år :)
    Födde en Colin i vecka 35+1 så han lyckades hålla sig inne såpass i alla fall! :) 46 cm och 2580gram var han då.
    Var på koll i vecka 27 och 33 för sammandragningar men eftersom jag hade en fullgången graviditet sedan innan sa dom att det inte fanns någon större risk att jag skulle föda för tidigt, tji fick dom!
    En mamma ska lita på magkänslan :)

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)