• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • Sundaymornings

Scorpio: Men vilken fin bild!! Hon verkar gilla att duscha:) Zandrha: Vilken otur med navelbråcket, hoppas det kan få göra mindre ont på honom snart!

• Kyra09

Den 25 februari föddes vår lilla Freja i v.33+3 p.g.a. tidig vattenavgång. Hon var planerad till den 11 april men valde att komma ut lite tidigare.

• IdaElinLivia040611
    Kyra09 skrev 2012-03-31 15:09:50 följande:
    Den 25 februari föddes vår lilla Freja i v.33+3 p.g.a. tidig vattenavgång. Hon var planerad till den 11 april men valde att komma ut lite tidigare.
    Grattis {#emotions_dlg.flower}, hur mår hon. Är lite nyfiken då jag nu är i v 30 och har hög risk att föda förtidigt. Behöver hon andningshjälp? Sondmatar ni bara eller orkar hon amma något?
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523
  • Scorpio

Grattis o välkommen hit Zandrha o Kyra! :)

Sundaymornings: ja, hon älskar att bada och duscha med mig! :) Men i badbaljan verkar det inte vara lika kul :P

IdaElin..: Svarar jag också fast du inte frågade mig :) Enja var tvungen att ha CPAP några dagar för hon orkade inte andas ut själv, sen fick de ge henne lite syrgas en natt. Jag hann få kortsisonsprutor några v före hon kom så det gjorde nog en del!
    Får man fråga varför du ev kan föda prematurt? Har du fått kortison?

• IdaElinLivia040611
    Scorpio skrev 2012-04-02 09:17:19 följande:
    Grattis o välkommen hit Zandrha o Kyra! :)

Sundaymornings: ja, hon älskar att bada och duscha med mig! :) Men i badbaljan verkar det inte vara lika kul :P

IdaElin..: Svarar jag också fast du inte frågade mig :) Enja var tvungen att ha CPAP några dagar för hon orkade inte andas ut själv, sen fick de ge henne lite syrgas en natt. Jag hann få kortsisonsprutor några v före hon kom så det gjorde nog en del!
    Får man fråga varför du ev kan föda prematurt? Har du fått kortison?
    Jag har en förkortad tapp, låg senaste kollen på 1,8 cm. Det var för två veckor sedan, ska på kontroll igen imorgon. Dom säger att jag lika gärna kan gå full tid men om tappen går under 1,5 cm så är risken för förtidig födsel ganska stor. Och sen födde jag min senaste dotter i v 25+0, men då hade jag en stor infektion i hinnorna som satte igång det hela.
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • shiri

Jag födde min Enya (lite komiskt att den som startade tråden döpte sitt barn till Enja fast med j) 120312 i v 28+6. då vägde hon 1005g och andades själv! sedan dess har hon växte en hel del och väger numera 1310g. Känns underbart att ha henne här Vi ligger på NÄL alla tre (sambo, jag och Enya)  och det är jätte skönt at tkunna vara samlade, men det verkar som att vad som än sker är normalt. Hon bestämmer hur länge vi skall vara kvar men jag undrar vad det egentligen innebär? 

• wockatz

shiri: välkommen och grattis till dottern! :)

Min tjej föddes i v28+1 och hade cpap i tre veckor totalt. Här i Gävle får man åka hem på tidig hemgång tidigast i vecka 35. Sen hade vi hemsjukvård till v 39.

• IdaElinLivia040611
    shiri skrev 2012-04-02 21:48:23 följande:
    Jag födde min Enya (lite komiskt att den som startade tråden döpte sitt barn till Enja fast med j) 120312 i v 28+6. då vägde hon 1005g och andades själv! sedan dess har hon växte en hel del och väger numera 1310g. Känns underbart att ha henne här Vi ligger på NÄL alla tre (sambo, jag och Enya)  och det är jätte skönt at tkunna vara samlade, men det verkar som att vad som än sker är normalt. Hon bestämmer hur länge vi skall vara kvar men jag undrar vad det egentligen innebär? 
    Grattis {#emotions_dlg.flower}, tänk att hon kunde andas själv redan då. Stark tjej ni har, När Livia föddes i V 25+0 fick hon först vara intuberad och sen cpap och till sist syrgaspluppar i näsan bara. Där ser man vad viktiga dessa 3 veckor var.
  • Scorpio

Shiri: grattis till enya! :) fint namn! ;) vi funderade på den stavningen vi också men sambon tyckte det lät för hårt (?!!).
    Vad hon har gått upp i vikt på så kort tid! :) Coolt att båda tjejerna är födda den 12:e också.... :P

IdaElin..: ok, har du varit på koll nu? :) gick det bra? Dina två första tjejer, blev dom fullgångna?

• IdaElinLivia040611
    Scorpio skrev 2012-04-03 11:39:24 följande:
    Shiri: grattis till enya! :) fint namn! ;) vi funderade på den stavningen vi också men sambon tyckte det lät för hårt (?!!).
    Vad hon har gått upp i vikt på så kort tid! :) Coolt att båda tjejerna är födda den 12:e också.... :P

IdaElin..: ok, har du varit på koll nu? :) gick det bra? Dina två första tjejer, blev dom fullgångna?
    Ska på koll om 2 timmar. Min första föddes på 40+0 och min andra i 37 så det räknades som fullgånget. Så att jag fick infektionen var nog en himlans otur och bara därför som hon kom tidigt. Att jag har en kortare tapp nu kan vara helt normalt. Bara så jag e skapt. Många kvinnor som föder fullgånget med en kortare tapp. Bara det att man inte kontrollerar dom så man har ju ingen fakta.
    Känns ändå skönt att kollas varannan vecka ifall man helt plötsligt skulle öppna sig eller nått så kan man ju få förebyggande hjälp.

Känns dock väldigt bra att ha gått in i vecka 30, inte alls samma risker att föda om ett par veckor om man jämför med vecka 25.  
Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)