• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • k girl

Jag kan ju hoppa in här jag också... Fick en dotter den 7 februari som var lite för tidig, hon kom i vecka 35+6 (strax över tolv, så det "vann" vi en extra dag på) efter att vattnet gått i vecka 35+5. Jag tillbringade större delen av den dagen i ambulans... först femton mil till Lycksele, som tog ctg, gjorde ultraljud, gav mig bricanyl och skickade mig vidare till Umeå. De tar inte emot prematurer i Lycksele födda före vecka 36+0.

Vi blev kvar på Barn 4 i Umeå i nästan två veckor, hon var visserligen stor för sin vecka med sina knappt 3400 gram, men hade svårt att hålla sockret och värmen. Låg i ett dygn på värmebädd och med sockerdropp i ett och ett halvt dygn. Vi fick sedan ett par bakslag i form av gulsot och att hon hade jättesvårt att reglera temperaturen under uv-lampan, så hon fick hög feber (och åkte in på iva igen). Kroppstempen var förhöjd ett bra tag efter det så det var ytterligare några dygn med sondmatning och ganska stora matmängder. Förra torsdagen togs sonden bort (det var planerat, men hon hann dra ut den själv på morgonen) och vi blev utskrivna på fredagen.

Har ingen aning om hur det kommer sig att det startade för tidigt den här gången... Det var min förra graviditet jag hade problem med sammandragningar! Var dock in till BM vid ett tillfälle strax efter nyår för att jag hade haft smärtsamma sammandragningar, men hon tyckte att så länge det går över med alvedon och vila är det ingen fara. Vattenavgången föregicks av några nätter med väldigt smärtsamma förvärkar, men jag tog alvedon och tänkte inte så mycket mer på det. Alla urinprov har varit ok under graviditeten.

• Scorpio

Välkommen Tvåbarnsmor och k girl! :)

Enja har växt på sig bra! :) idag är hon 6 v och 4 dagar (37+4). Hon hade gått upp 200 g (till 3280 g) och var 48,6 cm lång på dagens BVC-besök! :D detta trots att hon kräks hela tiden! Verkligen hela tiden :S både jag och hon får byta kläder ofta :/ även sängkläder tvättas dagligen. Hon helammar iaf och det verkar ju gå bra, tack och lov! :)
    Hon verkar ha blivit lite förkyld nu, snorig o täppt, trots att vi ej träffat folk.. Endast hennes mor-och farföräldrar har varit på besök.

Enja sover hela dagarna mellan måltiderna, däremot har hon nu några nätter varit klarvaken 2 tim i sträck :S fel dygnsrytm, hoppas det ordnar till sig snart. Man vill ju kunna "umgås" med henne mer snart :P

Jag längtar såå tills hon börjar le!!! Det gör hon bara i sömnen nu.
    Hur går det för er andra? :)

• Tvåbarnsmor

Hej!
    Här går det jätte bra, Colin växer och står i, nu är han uppe i sina 3420gram och 51 cm, känns lite konstigt att ha en snart 5 veckors bebis som är som en normalt nyfödd nu! Gott att få mysa lite extra med de små kan jag tycka, dom blir ju ändå så stora fort! :)
    Colin har råkat ut  för rädd mycket magknip och sover lite halv dåligt, konstigt nog sover han betydligt bättre på natten vilket vi här hemma är otroligt glada över!
    Han har börjat få en mildare ersättning nu och magdroppar som tycks verka, så synd när dom ska ha ont, fast jag är ändå glad att det inte blivit så starkt så att han fått kolik måste jag säga :)
    På söndag skulle han egentligen ha kommit, har markerat datumet så fint i kalendern! Skrattande

• k girl

Min tjej skulle ha kommit på tisdag, då hon blir en månad.

• Scorpio

Tvåbarnsmor: trist med magknip, hoppas det går över!

Ja det är mysigt att få mysa men så små bebisar länge! :P

Vi är nyss hemkommen från bvc och Enja har gått upp 110 g och 1 cm sen i måndags! :P Vågen stannade på 3390 g och hon är 49,5 cm! Inte konstigt kläderna är små nu för tiden ;) Kurvan står rakt upp! Läkaren berömde henne för att hon är så pigg och stark! Skönt!! :) dom trodde hon skulle börja le snart eftersom hon tittar och följer oss bra med blicken, hoppas! :) jag längtar såå!

• Tvåbarnsmor

Härligt när man ser hur kurvorna går upp, då vet man ju att det går super för de små liven! :)
    Colin ler emellanåt men jag tror det är omedvetet än så länge då han halvskrattar i sömnen, låter så himla sött. Undra vad han drömmer, men nöjd måste han ju vara! Cool

• isglass3

Hej på er!

Känner igen en del från andra trådar men hittade den här först nu!

Fick en liten Tage den 22 januari i vecka 31+ 1, med akutsnitt. Jag blev inlagd i vecka 21 på grund av placenta previa med blödning. Han var nära att födas ett antal gånger innan hann väl kom så jag är tacksam att han höll sig kvar så länge som han gjorde. 

Tage vägde 1800 gram och var 44 cm lång. I vecka 34+0 fick vi gå hem med hemsjukvård. idag skulle han vara 37+2 och väger 2800 gram. Sonden blev vi av med för en dryg vecka sen, och nu helammar jag och det går bra, han går upp bra i vikt.  

Nu är vi utskrivna från hemsjukvården och idag går vår stora tjej första dagen på 15-timmars förskola. Om en dryg vecka börjar min man jobba igen, känns lite nervöst att vara ensam med båda barnen, men det blir nog bra!

Tage sover nästan hela dagarna, men är pigg på kvällen och stökar ofta en del på nätterna. Han vill helst sova nära.     

Kul med flera med prematurbarn i ungefär samma ålder! 

• Scorpio

Isglass: välkommen! :) ja dig känner jag igen sen tidigare å! :)

Enja kom ju i 31+0 så det ska bli väldigt kul att se likheter o olikheter mellan våra barns utveckling! :) hon är precis som Tage, dvs sover mest men några få vakna perioder!

Har Tage visat nåt smile än? Kan du amma som vanligt utan amningsnapp? Det funkar verkligen inte att vänja av Enja den :( så det är drygt att åka bort och amma för det är så omständligt...

Hur funkade det att ligga på neo med ett syskon hemma? var hon också prematur? Många frågor! ;P

Tvåbarnsmor: hehe ja, man undrar ibland vad de drömmer!! Enja skäller som en hundvalp ibland när hon sover :P

• wockatz

Hejsan alla!

Jag hoppar med i den här tråden trots att tjejen kom i dec 2011.

Jag fick havandeskapsförgiftning och hon föddes v. 28+1. Då vägde hon 995 gram och var 35,5 cm kort.

Vårat riktigt jobbiga började när vi kommit hem från sjukhuset, helt plötsligt började andningen att stöka och hon fick dessutom ett ljumskbråck. Bråcket opererades för 2 veckor sedan men det gick inte så bra så nu ska vi göra ett nytt försök i slutet på denna vecka eller nästa.

För oss blev det 7 veckor p sjukhus och sen nästan 4 med hemsjukvård. Hon har varit stark från början och låg i respirator i bara 5 timmar, mest för att få lungmedicin. Cpap hade hon i två omgångar, retligt nog med lite tryck och minimalt med syrgas. Låg i kuvös i ca 2,5 vecka sen värmebädd ytterligare 2. Har klarat oss helt från infektioner än så länge, peppar peppar....

Hon är mitt första barn och såklart min ögonsten. Men jag sörjer fortfarande att jag inte fick ha kvar henne i magen: Har brottats väldigt mycket med skuldkänslor trots att jag VET att jag inget kunde gjort.

Idag är hon 5 dagar korrigerad och tre månader okorrigerad. Väger ca 3,5 kg och är 49 lång, precis som en "vanlig" nyfödd.

wockatzmirakel.blogspot.com Moa född i v. 28+1
Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)