Jag kan ju hoppa in här jag också... Fick en dotter den 7 februari som var lite för tidig, hon kom i vecka 35+6 (strax över tolv, så det "vann" vi en extra dag på) efter att vattnet gått i vecka 35+5. Jag tillbringade större delen av den dagen i ambulans... först femton mil till Lycksele, som tog ctg, gjorde ultraljud, gav mig bricanyl och skickade mig vidare till Umeå. De tar inte emot prematurer i Lycksele födda före vecka 36+0.
Vi blev kvar på Barn 4 i Umeå i nästan två veckor, hon var visserligen stor för sin vecka med sina knappt 3400 gram, men hade svårt att hålla sockret och värmen. Låg i ett dygn på värmebädd och med sockerdropp i ett och ett halvt dygn. Vi fick sedan ett par bakslag i form av gulsot och att hon hade jättesvårt att reglera temperaturen under uv-lampan, så hon fick hög feber (och åkte in på iva igen). Kroppstempen var förhöjd ett bra tag efter det så det var ytterligare några dygn med sondmatning och ganska stora matmängder. Förra torsdagen togs sonden bort (det var planerat, men hon hann dra ut den själv på morgonen) och vi blev utskrivna på fredagen.
Har ingen aning om hur det kommer sig att det startade för tidigt den här gången... Det var min förra graviditet jag hade problem med sammandragningar!
Var dock in till BM vid ett tillfälle strax efter nyår för att jag hade haft smärtsamma sammandragningar, men hon tyckte att så länge det går över med alvedon och vila är det ingen fara. Vattenavgången föregicks av några nätter med väldigt smärtsamma förvärkar, men jag tog alvedon och tänkte inte så mycket mer på det. Alla urinprov har varit ok under graviditeten.