• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • shiri

Tack,! Ni är mycket välkommnande ;) Vi valde y, för att det skulle vara lätt att utala internationellt, men j ser mer svenskt ut och är nog en mer korrekt svensk stavning.

Enya hade sepap i 1.5 dag hon gillade inte den, slet och drog mäst i den tydligen, låg i kuvös fram till i onsdags sedan flyttadde hon till vatten bed och idag flyttade hon till en "vanlig"säng, känns jätte skönt när det går framåt! Hon har dock fortfarande en grimma med lite syre, men den är nog på väg bort snart hoppas vi. Hon har problem med att göra flera saker samtidigt så då glömmer hon ofta av att andas eller lägga energi på att syresätta blodet.

Alla barn är olika och reagera olika, men visst gör varje dag i magen skillnad, vi hann desutom få kortisånet som jag antar hjälpte en del. i vårt rum syns det mycket tydligt på barnens tillstånd hur länge de legat i magen. 

• 22Maj2012

Hej alla! Hoppas att bi haft det underbart i påsk. Har en liten fråga ang Ductus, har ert barn haft Ductus och har det gått ihop?

Om inte, vilka åtgärder har tagits vid?

• Scorpio

22maj: Enja hade ett blåsljud som växte ihop under tiden vi var kvar på neo. Går allt bra för er? :)

Enja har börjat ge svarsleenden nu! :D det är såå mysigt!

• 22Maj2012

Scorpio: ja, allt går bara bra. Han har också ett blåsljud och jag är så orolig att det inte växer ihop :( han var på hjärt ultraljud i onsdags ska dir igen om 4 v..

Oh så mysigt, hur gammal är hon? :)

• Scorpio

På torsdag blir hon 13 v! :) Jisses vad fort det går! På ons blir hon 4 v korrigerat. Så svårt att veta vilken ålder man ska gå efter när det gäller utvecklingssprång osv. Vet ni?

Enja gjorde också två hjärtul och de lyssnade ofta på henne, men de sa att det är väldigt vanligt med blåsljud på prematurbarn, men att det växer bort :)

• 22Maj2012

Stor tjej :)) nä vi vet inte heller..

De sa de till oss med, men man kan inte låta bli att oroa sig.. Hoppas att det växer bort..

• wockatz

Här hos oss rullar allt på. Moa är som vilken bäbis som helst nu och det är superskönt!
    Möter man oss tror man att hon är som vilken sex-veckors bäbis som helst! Sen att hon egentligen är hela arton veckor, ja det är ju som det är!! :))

Scorpio; vad gäller utveckling går jag alltid efter hennes korrigerade ålder även om hon då är tidig med vissa saker. Mitt Bvc räknar också efter hennes korr. ålder.

Kram på er alla!

• Sundaymornings

Hej på er!
     Funderar på hur mkt era små vart vakna när de var runt BF-datumet?
    Vår lilla tjej är bara vaken 2-3 timmar sammanlagt per dygn, tröttis!

• Scorpio

Wockatz: så känner jag med Enja också, att nu känns hon som en "riktig" bebis! :P svårt att förklara, men nu är hon mer med och ler osv :) och inte bara sover ;) ok då ska jag också börja utgå från korr. ålder :)

Sundaymornings: Enja började vara lite mer vaken kring bf, men sover fortfarande mkt! Dock har hon de senaste två v varit mer vaken, men det kan bero på att hon skrikit sig igenom kvällarna pga magont.... :/ men det kommer mer och mer! :)

• wockatz

Sundaymornings: Moa sov oxå väldigt mycket kring bf. Frågade tom Neo eftersom jag tyckte hon sov så mycket. Och det är helt normalt att de sover större delen av dygnet. Så länge hon får mer och mer vakentid är det ingen fara alls. Och det är ju svårt att se från dag till dag.
    När Moa var kring 4 veckor korrigerat började vi märka att hon var mer vaken än kring nyfödd. Så jag håller med dig Scorpio!

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)