• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • 22Maj2012

Inatt sov Lillen hos oss för första gången, det blev inte mycket sömn för oss. Tänkte fråga hur ni gjorde under den första tiden, turades ni om? Pumpade/ammade ni?

• Scorpio

Ida: hehehe! ;) tack så mycket! :)

22maj: jag pumpade var 3:e tim o sambon sondmatade henne samtidigt. När hon började amma ibland så ammade jag före pumpningen o sambon sondade efter amningen. Ibland lät jag sambo sova och gjorde allt själv. Ibland skötte neo allt o jag hoppade över pumpningen ett mål :)
    Skönt att ni får ha honom på rummet nu!! :) har han fått något namn än? :)

• IdaElinLivia040611
    22Maj2012 skrev 2012-03-30 13:13:24 följande:
    Inatt sov Lillen hos oss för första gången, det blev inte mycket sömn för oss. Tänkte fråga hur ni gjorde under den första tiden, turades ni om? Pumpade/ammade ni?
    Vi sondmatade med ersättning var tredje timme dygnet runt. Vi tog varannnan gång på natten så at den andra fick lite mer sammanhängande sömn. Öronproppar rekomenderas:) Ibland hade vi tur å neo matade åt oss så båda fick sova, men det var väldigt sällan. Tror vi låg på rum i 4-5 veckor så man var rätt slutkörd samtidigt som maten är i så stort fokus. Alla ml ska in och varje gram räknas....
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • 22Maj2012

Det bästa vore nog att ta det varannan gång. Inatt pumpade jag, mannen bytte blöja och matade.. Jag måste upp i vilket fall som helst för pumpningen..

• IdaElinLivia040611
    22Maj2012 skrev 2012-03-30 14:18:05 följande:
    Det bästa vore nog att ta det varannan gång. Inatt pumpade jag, mannen bytte blöja och matade.. Jag måste upp i vilket fall som helst för pumpningen..
    ja pumpar man så måste man ju vakna, försök sova så mycket ni kan på dagarna när bebis ändå sover:)
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • Katarina76
    22Maj2012 skrev 2012-03-30 13:13:24 följande:
    Grattis till sonen!

Spar på dina krafter så länge han inte vaknar till varje mål - det blir ännu mindre sömn för dig senare! Låt pappan sonda så många mål som möjligt. Pumpandet tar så mycket tid ändå. Försök förskjuta era sovtider så att du lägger dig en matning före pappan, men kanske stiger upp 3 timmar före pappan eller tvärtom. Du hoppar väl över en pumpning per natt? Det är också bra om pappan kan sitta känguru så mycket som möjligt eftersom han har mer tid än dig till det.

De gånger lillen vill amma, börja sonda parallellt (eller efter 5 min) för att spara lite tid och pumpa sedan.
    De gånger han sover låt pappan sonda medan du pumpar.

Lycka till och ta gärna någon tupplur om du hinner!
  • 22Maj2012

Tack tack :)

Nej, jag har pumpat till varje mål, men får inte ut så mkt som han behöver.. Så han får även kodad mjölk. Tack för tipsen! Ska försöka att lägga mig innan mannen.

Det känns som om man pumpar och matar hela tiden..

• Zandrha

Jag hänger gärna på här!

Min Elis föddes 30/12 så han är nästan en 2012a, han var beräknad till den 15/2 så han föddes i v 33+1 pga havandeskapsförgiftning. Vi låg inne på neo till 20/1 och hade hemvård till 21/2. Han har mått bra i stort sett hela tiden. Nu har han ett navelbråck som stökar, han har ont av det men läkarna vill inte göra något förrän han fyller ett. Han får en del Alvedon om dagarna nu!

Angående nätterna tar jag dom och har gjort det hela tiden. Storasyster bodde med oss på neo och vi tyckte det var viktigt att pappa kunde vara pigg och alert för hennes skull.

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)