• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • k girl

Är det för att de är födda så tidigt som de är extra infektionskänsliga? Din flicka är ju stor som en fullgången bebis nu, Wockatz, tänkte jag. Till oss har de inte sagt pip om besök och folk var välkomna till neo också så länge de inte var förkylda.

• wockatz

Som jag förstått det så är det sista månaden i mammas mage som bäbisen får mammas immunförsvar. Den biten har ju våra missat och därför råder personalen till försiktighet. Neonatalen i Gävle är väldigt restriktiva med besök. Uppsala är mer generös (barn får inte gå på dagis en vecka innan de ska hälsa på ett syskon)

Sen har vi kanske tagit det extra lugnt pga att vi först väntade på operation och ville såklart inte äventyra den, sen var hon nyopererad och nu väntar vi på en ny op.

Hade hon kommit när hon skulle (1a mars) hade hon varit en vecka nu och vi hade varit lika försiktiga just nu. Lite bacillskräck har jag nog fått! ;)

• k girl
    wockatz skrev 2012-03-09 21:17:36 följande:
    Som jag förstått det så är det sista månaden i mammas mage som bäbisen får mammas immunförsvar. Den biten har ju våra missat och därför råder personalen till försiktighet. Neonatalen i Gävle är väldigt restriktiva med besök. Uppsala är mer generös (barn får inte gå på dagis en vecka innan de ska hälsa på ett syskon)

Sen har vi kanske tagit det extra lugnt pga att vi först väntade på operation och ville såklart inte äventyra den, sen var hon nyopererad och nu väntar vi på en ny op.

Hade hon kommit när hon skulle (1a mars) hade hon varit en vecka nu och vi hade varit lika försiktiga just nu. Lite bacillskräck har jag nog fått! ;)
    Okej, det visste jag inte. Tycker att det har känts lite svårt i och med att vår dotter bara är en månad tidig och hon föddes ju dessutom så pass stor, som en fullgången bebis, så vi får liksom påpeka hela tiden att hon ju faktiskt är lite för tidig (till och med på bvc, när hennes viktkurva skulle börja fyllas i). Jag är framför allt rädd för RS. Vi var mindre nojiga med sonen, faktiskt, men i och med honom har jag lärt känna andra småbarnsmammor som gärna vill komma förbi.
  • wockatz
    k girl skrev 2012-03-09 21:50:32 följande:
    Okej, det visste jag inte. Tycker att det har känts lite svårt i och med att vår dotter bara är en månad tidig och hon föddes ju dessutom så pass stor, som en fullgången bebis, så vi får liksom påpeka hela tiden att hon ju faktiskt är lite för tidig (till och med på bvc, när hennes viktkurva skulle börja fyllas i). Jag är framför allt rädd för RS. Vi var mindre nojiga med sonen, faktiskt, men i och med honom har jag lärt känna andra småbarnsmammor som gärna vill komma förbi.
    Tro mig, jag kan ha fel.

Om man har svårt att få folk att förstå och lyssna på det man säger, brukar det funka att skylla på neo-personalen... "dom sa att" osså fyller man i det själv. :) Jag har upplevt att det är lättare att ta på allvar om det är vårdpersonal som sagt något. Våra hemsjukvårdare tom uppmanade oss att skylla på dom.

Men det är säkert väldigt individuellt det här. Om bäbisen haft infektioner, lungproblematik, när bäbisen föddes osv.
    Men det är väl inte ett dugg konstigt att du är försiktig, det är man ju med fullgågna bäbisar också eller hur?
  • Scorpio

Vi skyller också på neopersonalen när folk ifrågasätter vår försiktighet ;) De uppmanade iaf oss att bara träffa närmsta släkten fram tills v 40, och sedan introducera fler människor allt eftersom. Samt använda handsprit. På neo i hudik fick vi bara ta emot besök från våra föräldrar, och de måsta såklart vara friska.

Wockatz, får man fråga var du bor? :) vi åkte till gävle först när det var dags, men det var fullt på barnkliniken där så vi blev slussad till hudik ist!

• wockatz

Vi bor i Gävle. Men tror de bara tar emot från 28+ här och när jag blev inlagd var jag fortfarande i vecka 27+. Det tillsammans med havandeskapsförgiftning och att Moa var liten för sin vecka gjorde att de skickade ner mig till Uppsala. Jag tror det var därför i alla fall. Var bor du då? (nyfiken jag med :))

I väntan på att lillefis ska vakna passade jag på att rama in hennes första body, present från grannarna, tillsammans med första mössan jag köpte till henne. Blev riktigt nöjd. På bloggen finns en flik med lite pyssel om nån vill se mina få projekt. Bara saker till Moa såklart! :)

• Scorpio

Wockatz: ok :) vi bor i Alfta så vi har 12 mil till gävle, men det är dit man åker för att shoppa mm ;) de tar emot i gävle fr 29+. Enja tänkte komma i v 27+ och hade hon gjort det så skulle det bli uppsala för oss också. Åh vilken fin tavla! :) så har jag också tänkt gjort, bra man får lite inspiration :) ska kika in på din blogg sen när vi får internet :) vad hade hon för storlek på första kläderna?

• wockatz

Scorpio: aha där ser man! Hon var precis 29+0 när vi åkte hem till Gävle igen.. Hade gärna varit kvar i Uppsala ett tag till. :))

Hon hade 44 på första bodyn. Det är ju lite roligt att ha den kvar. Har inte pysslat tokmycket men det är så roligt att göra saker till Moa.
    Kikade in på din blogg oxå... Vilken förlossningsberättelse!!!! Hjälp! :)

• Scorpio

wockatz: hehe ja, det gick undan när hon skulle ut :P

Nyss hittade jag Enja på mage i vagnen!! :D Så la vi inte ner henne! ;) Kul att se lite utveckling! :) Igår på min mormors 80-årskalas vad hon vaken nästan hela tiden! Så länge har hon aldrig varit vaken förr! Bra tajmat för det iaf :P Hon charmade alla!
    Dessutom premiär-bajsade hon igenom blöja och kläder på kalaset också! Haha! Mycket nytt som hände denna helg! ;D

Har era vänt sig till mage? Hur gamla var dom då? Enja är 8 v och 3 dagar idag, men har ju eg bf den 14 mars.

• wockatz

Moa är 13+2 okorr. och korrigerat 1+3 om jag räknat rätt.
    Ja visst är det roligt när det händer grejer! Oj, vad tidigt att vända sig!! Moa är på vippen att vända från rygg till mage men får inte riktigt med sig axeln. Men snart så...
    Några större bajsattacker har vi varit förskonade från eller kanske haft tur och bytt blöjstorlek i tid.. Nu velar vi mellan strl 1 och 2. Kör ettan på dagen och tvåan på natten. Klarar säkert oss med ettan på natten oxå, det har bara blivit så.

Jag längtar efter ett äkta svarsleende så jag vet inte vad!!

Förresten, hur klarar era små att ligga på mage och stötta upp sig med armarna?
    Här tränas det för fullt men vi är inte där än.

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)