• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • IdaElinLivia040611
    gosan78 skrev 2012-04-17 11:56:46 följande:
    Hejsan!

Vår Neoh föddes 120212 i vecka 28+3. Han var tillväxthämmad och vägde 780gram och var 34 cm lång. Nu väger han 2100 och är 41cm.

Kram från mig.   
    Grattis till lilla Neoh.
    Sundaymornings skrev 2012-04-17 12:33:57 följande:
    Har era små också fått det lite typiska prematur-utseendet med avlångt huvud? Vår tjej har det och vill inte alls ligga på rygg med huvudet nedåt utan ska en envist ha det åt sidorna. Vilket inte direkt är positivt för hennes huvudform..
    Vår dotter föddes i v 25+0 och hon hade ganska smalt avlångt huvud precis när vi kom hem. Men nu har det rättat till sig och ingen skulle kunna tro att hon var prematur om man såg henne:)
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • Scorpio

Gosan: grattis till lillen! :) vad han har växt på sig! :)

Enja har heller aldrig sett prematur ut sägs det, men hon har lite spetsigt huvud bakåt tycker jag, hon gillar heller inte att ligga på rygg...

Igår fick hon tremånadersvaccin och blev helt hysterisk några timmar senare! :/ Gav Alvedon och sen sov hon resten av dagen/kvällen typ... Idag är hon hes, vet ej om det är pga att hon skrek som en stucken gris igår eller om hon fått mitt halsont :/

Hon log iaf mot sköterskorna igår både före o efter sticken! :D Hon skrek till lite när hon fick sprutorna, men inget mer än så, duktig tjej! :)

Har era reagerat på vaccinet? Om de har fått det än...

• wockatz

Moa har inte heller några prematurdrag, jag har fått för mig att det hänger ihop med hur länge barnet behöver cpap. Det trycker ju ganska hårt på tinningarna... Men sköterskorna på Neo pratade om att använda en donut, en munkformad kudde. Då blir det lättare för bäbisen att balansera på bakskallen.

Moa fick lite feber och var lite gnällig på kvällen samma dag hon blev vaccinerad. Vi gav Alvedon och dagen efter var hon som vanligt.

Apropå feber så har Moa fått feber för första gången sen vi kom hem ( bortsett från vacc.) men var går egentligen gränsen? På Neo var det normaltemp att ligga mellan 36,5 och 37,5. Är det fortfarande 37,5 som gäller?
    Hon har oxå sämre aptit men äter iaf. Gnällig och vill vara nära jämt.

• Nippertippan

Willgot fick första vaccinationen när han var 2 månader det får alla Prematurer i Skåne födda innan v 32. Han var jätte kinkig den dagen men ingen feber. Han fick Panodil men hade ingen direkt effekt.
    Sticken märkte han inte mycket av för han fick socker i munnen.
    Se om det går lika bra nästa vecka när han ska ha 3 månaders vaccinet.

Hur har era sköterskor gjort, stuckit båda sprutorna samtidigt eller efter varandra?

• Zandrha

Hos oss tar det båda sprutorna samtidigt, en i varje ben.

• 22Maj2012

Min lille har också lite avlångt huvud, smalt. Ska försöka lägga honom på rygg men det är svårt :)

• wockatz

På vårt bvc kan man få två sköterskor som sticker samtidigt. Om man ber om det.

• minnamarie

Hej, joinar tråden med lille Ian som kom efter akutsnitt pga att jag fick svår havandeskapsförgiftning med HELLP-syndrom den 8 april. Han kom i v 25+1, var tillväxthämmad och vägde 555g.
    Han har nu ökat till 650g, har stängd ductus, låg i respirator endast två dygn, har nu cpap, fungerande tarm och ligger över förväntan på alla punkter.
    Underbar liten kille, med stor personlighet som nu ligger på tillväxt i bebisbageriet på neo/Östra/Göteborg.

Har god känsla om framtiden, och desto längre han håller sig stark och kry nu när han är pytte, desto bättre rustad blir han inför eventuella, kommande svårigheter framöver!

minnamarie.blogg.se/pytte/

• Katarina76
    Sundaymornings skrev 2012-04-17 12:33:57 följande:
    Har era små också fått det lite typiska prematur-utseendet med avlångt huvud? Vår tjej har det och vill inte alls ligga på rygg med huvudet nedåt utan ska en envist ha det åt sidorna. Vilket inte direkt är positivt för hennes huvudform..
    Men det är inte bra att ha de för mycket på rygg/babysitter heller. Då blir huvudet plattare vid nacken, men fortfarande lite spetsigt uppåt. Man ska öva magläge när de är vakna, det gynnar hela motoriken i kroppen. Eftersom de inte brukar vara så peppade på magläge finns en broscyr med tips: Klicka på "lek på mage". www.sahlgrenska.se/SU/1/Drottning-Silvias-barn--och-ungdomssjukhus/Information-till-foraldrar/
Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)