• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • Scorpio
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-03-20 14:51:43 följande:
    Fick en dotter i maj förra året som föddes i v 25+0. Hon vägde 672 gram  Allt har gått strålande och hon är nu en frisk liten tjej som lär sig mer och mer för varje dag. Nu är jag gravid igen och har en förkortad tapp på 1,8 cm. Jag ska ta det lugnt hemma och går på UL var 14:e dag. Har idag kommit in i v 28 och hoppas att klara mig till minst 32+.

Här är våran tjej Livia heter hon Hjärta
    Vilken sötnos! =) Skönt att allt gått så bra!! Och strongt gjort att bli gravid igen så tätt trots risk för fler prematurbarn. Iofs kan man kanske inte alltid styra över när man "ska" bli gravid, men jag är ärligt talat livrädd för att bli det tätt inpå nu! =/ Samtidigt som jag längtar till nästa barn redan, så vet jag inte om jag skulle orka med en till prematur före Enja kan sköta sig själv... Ja, du kanske förstår hur jag menar?

Vad skönt för dig att du gått ända till v 28!! =) Vet de orsaken till att du fått prematurt? 
  • Sundaymornings

Hejsan!
    Vad fint att det finns en sådan här tråd, jag är gärna med.
    Vår dotter föddes i vecka 32+2 med planerat snitt och vägde 2145 gram & var 44 cm :)
    Nu är hon snart 6 veckor, jag förstår inte hur det kan ha gått så fort?!

• Scorpio

Nu har jag kollat närmre i mina journaler och såg att det stod i dem att jag har GBS och jag frågade min BM om detta. Hon sa att det finns risk för att nästa barn också blir prematurbarn om jag har otur... =(

Tänkte bjuda på några bilder nu när jag ändå sitter vid datorn =)

Nyfödd Enja håller i pappas lillfinger =)

Bild från 9 mars, sprallig i babysittern ;)

Bild från 12 mars. Navelbråcket ser man klart och tydligt. Ni som har bebisar med navelbråck, hur stora är dem?

• wockatz

Scorpio: Moas navel stack ut 2-2,5 cm, började tom hänga ner lite. Är så glad att de fixade det!

• Scorpio

Sundaymorning: grattis till tösen! :) hon var rätt stor ändå för att komma redan då va? Läkarna tyckte Enja var stor för sin vecka.
    Det går nå grymt fort å!! Jisses!

Igår träffade Enja en bebis som är mindre än henne, det kändes lite konstigt faktiskt! :P

Wockatz: ok, vet du var gränsen går för att man ska behöva operera bort det? Vi har typ inte fått nån info alls om det :S förstår att det känns skönt! :)

• wockatz

Scorpio:
    Enda anledningen till att de fixade naveln var att det var där det gick in med kameran när de lagade det andra bråcket.
    Annars hade vi fått vänta till Hon var fyra år. Navelbråcket brukar laga sig skälv i takt med att dom växer.

• 22Maj2012

31+0 kom vår prins till världen. Var öppen 7 cm när jag kom till förlossningen, några minuter senare när bm kände efter var 10 cm öppet och hon kunde känna huvudet.. 20 min senare föddes vår prins :) 1505g och 41 cm lång :))

• k girl
    Scorpio skrev 2012-03-25 00:10:26 följande:
    Sundaymorning: grattis till tösen! :) hon var rätt stor ändå för att komma redan då va? Läkarna tyckte Enja var stor för sin vecka.
    Det går nå grymt fort å!! Jisses!

Igår träffade Enja en bebis som är mindre än henne, det kändes lite konstigt faktiskt! :P

Wockatz: ok, vet du var gränsen går för att man ska behöva operera bort det? Vi har typ inte fått nån info alls om det :S förstår att det känns skönt! :)

Min systerson som också föddes prematurt, någon gång i vecka 32, har också navelbråck. Han är fyra år nu och det har inte åtgärdats, vet inte om det kommer att åtgärdas heller.
  • Scorpio

k girl: jaså.... De sa bara typ "ja som ni ser har hon navelbråck och det kommer växa bort". Hoppas det då, kam tänka mig att det blir jobbigt när hon blir tonåring annars.. Man vet ju själv hur nojig man var över kroppen :P

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)