• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • gullvivorna
    MammanJulia skrev 2012-11-28 22:17:22 följande:
    Hej på er!
    Hoppas alla fina små bebisar mår bra!
    Det var länge sedan någon skrev nu men jag testar:)

Hur har det gått för er med smakportioner och riktig mat?
    Vi har försökt i ungefär 4 månader nu och först nu senaste dagarna har E öppnat munnen en del men för det mesta är hon rätt ointresserad av mat..
    Hej! Vårt barn är 4 mån korr (född v 26). Vi har provat med lite banan samt nu sista veckan gröt. Han älskar det! Han storler och kladdar ner sig (trots den minimala mängden) totalt ;) Är enormt knepig med maten annars och är en minis. Han ratar ersättningen och har gått ner i vikt sista tiden så nu ska vi få Infantrini istället. Ngn som haft det? Är dock helt fantastiskt att se honom på "riktig mat" för han blir så glad. Hoppas det ska bli öppningen för att få i honom mer näring. Dröjer ju dock innan han faktiskt kommer kunna äta annat än ersättning för näringen och inte bara som smakis.
  • Starbaby

Fick en son igår i vecka 35+0. Han ligger nu på neo med cpap, sond och navelkatater. Detta med prematurer är helt nytt för mig. Så joinar er här i tråden.

Fick hålla honom idag för första gången 40 timmar gammal.

• MammanJulia
    Starbaby skrev 2012-12-05 23:05:11 följande:
    Fick en son igår i vecka 35+0. Han ligger nu på neo med cpap, sond och navelkatater. Detta med prematurer är helt nytt för mig. Så joinar er här i tråden. Fick hålla honom idag för första gången 40 timmar gammal.

Grattis! Hoppas allt har gått bra!:)
  • Saftmedbulle
    Starbaby skrev 2012-12-05 23:05:11 följande:
    Fick en son igår i vecka 35+0. Han ligger nu på neo med cpap, sond och navelkatater. Detta med prematurer är helt nytt för mig. Så joinar er här i tråden.

Fick hålla honom idag för första gången 40 timmar gammal.

Grattis!
  • wockatz

Starbaby: stort grattis!!

Ettbyops till er som är nya här i tråden är att ni letar reda på facebook-gruppen "för tidigt födda barn".
    Där hänger en massa prematurföräldrar och det finns mycket pepp, stöttning och hurra-rop! :)

Med vänlig hälsning, Anna, mamma till Moa född i v 28+1

• Ameyo

Hej!
    Fick i Torsdags morse (jorå, mitt i snöstormen utan taxibil :-/) Vår fina Alessia. 
    Lyckades hålla det till v 36, var inne redan i v 33 o fick bricanyl, låg mest i två veckor efter det.
    Snabbt gick det, iaf 3 timmar. O ja, med lite hjälp av sambons mor o man hann vi in med.
    Hon är liten liten, väger idag 2400 o är 46 lång. (föddes 2520)
    Har klarat sig väldigt fint, fattade ganska snabbt hur man suger, så vi slapp sond.
    Höll värmen hyfsat om hon låg på oss, så vi slapp värmebädd.
    Blodsockret var lite sådär o hon var svår att få igång när hon kom ut, då var jag lite spak faktiskt, hade ju hela tiden tänkt att bara vi kommer över v 35 klarar hon sig fint.
    Stackarn har blåmärken lite överallt för de nöp o grejjade för att hon skulle andas.

Nu kom ett litet mindre bakslag med bilirubin i för hög nivå så i skrivandets stund ligger hon o solar sig, tre timmar av tolv har gått.

Vi var alltså lite förberedda på att hon skulle komma lite tidigt, men jag trodde att hon skulle räknas som fullgången o inte ha problem alls nu i v 36, naivt kanske.
    Så var hon ju mycket mindre än jag trodde. Hon är lika stor som min syster bebis som föddes i v 34.
     Har två barn sen innan, o tänket är ju helt klart annorlunda nu när hon visar sig va lite "svag" (fast hon e ju stark som klarat sig så fint).
    Inga besök, massa handsprit o massa närhet för värmen. Det blev en helt annan oro.

Ska läsa runt lite här

• Miniz1983

1/12 födde jag en son i v. 30+1. Blev akutsnittad på grund av svår havandeskapsförgiftning och HELLP. Låg på förlossningen i 2,5 dygn innan det blev så akut att det inte gick att vänta längre. Jag hann med att få två kortisonsprutor.

Jag låg på intensiven i nästan 2 dygn innan jag fick se vår lilla Marwin. Han vägde 1221 g när han kom ut. Han mår bra och slapp cpap efter 6 dagar och nu håller droppet på att trappas ut. Är en riktigt omtumlande period detta med mkt känslor då min sambo inte får vara med oss på neo då han är jätte förkyld. Jag får heller inte bo på samma avdelning som Marwin då han ligger på akutsal vilket känns galet tungt.

• k girl
    Starbaby skrev 2012-12-10 12:58:18 följande:

Snart en vecka gammal och fått flytta in i vårat rum på NEO.
    Men jösses så fin han är.  

Min dotter kom mot slutet av samma graviditetsvecka, men hon var ganska stor och vägde en bra bit över tre kilo. Hon hade lite problem de första två dagarna, men sen fick hon flytta över på familjerum. Grattis!
Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)