• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • shiri

Vilket härligt charmtroll din Enja är, tack, Min Enya har också börjat ha längre vakenperioder och leker med munnen en hel del hon är liksom mera med nu och jag upplever att det är stor skillnad på  skulle ha vait i magen Enya och fullgången Enya. Riktigt kul och ibland känns det som att det går så fort... 

• any19877

Hej tjejer! Är nu i v 32+3 och väntar tvillingar. Är inlagd på sjukhuset sedan i torsdags pga sammandragningar och att jag är öppen 3 cm. De försöker göra allt för att låta barnen stanna lite till i magen mfn ikväll kl 7 måste de ta bort droppen. Hur längre tror ni( eller har erfarenhet) barnen kan stanna i magen?

• Angelica1991

när jag var öppen 3 cm och fick dropp för att stoppa förlossningen så funkade inte droppet och dagen efter var jag öppen 5 cm och då var hon tvungen att komma ut. dom gav mig max 1 vecka innan hon skulle komma som senast ! hoppas verkligen dom får stanna ett tag till HEJJA bebisarna ! Kram  

• shiri

any19877 , jag vet inte om chanserna att de stannar kvar men att du kommit så pass långt i graviditeten vårdar mycket gott, jag kan tänka mig att det känns alldels för tidigt men barn som kommer i den veckan klarar sig i de allra flesta fall riktigt bra, om du dessutom har fått kortisånspruta so borde det gå fin fint. De kan ju rädda barn redan från v. 22, 85% av barnen födda i v. 26 klarar sig och därefter går det rakt uppåt med hur bra de klarar sig med färre och färre insattser... Lycka till!  

• Scorpio

Any: de tog bort mitt dropp på onsdagmorgon, fick tillbaka värkarna runt kl 14, öppen runt 2 cm vid 15, vid kl 19 fick jag lustgas å hon föddes 02:17 på natten mot torsdagen. Finns en fl berättelse om hela förloppet på min blogg
    enplusenblirtre.blogspot.com

Lycka till!! :)

• any19877

Tack alla!
    Jag ligger fortfarande i Falun, hoppas vi får åka till Stockholm imorgon.

• Hera78

Hej! Här hoppar jag in, ska vid tillfälle läsa igenom hela tråden. 

Vår lilla skatt Olivia föddes den 17 juni i vecka 34+4. Vi visste att hon var tillväxthämmad vilket enligt läkarna kan bero på att jag är gastric bypassopererad.  Vi har gjort flera TUL och hade den 17 juni tid för flödeskontroll och CTG-kurva på förlossningen så vi åkte dit på förmiddagen med planen att göra testerna, åka till stan och luncha och sedan gå på leksaksloppis. Tänk vad fel vi hade... 

Läkarna var inte nöjda med CTG-kurvan och gjorde därför ytterligare ett TUL i samband med flödeskontrollen och där uppskattades hennes vikt till 1500-1600 gram och tillväxthämningen sattes till -36%. Då fattades beslutet att hon skulle plockas ut tre timmar senare. Chocken av det beskedet går inte att beskriva i ord, det var absolut inte så vår söndag skulle se ut och vi som var (är) mitt uppe i renovering av vårt vardagsrum...

Nåja, Olivia förlöstes via kejsarsnitt kl. 16:51 och vägde då 1332 gram och var 40 cm. Hon hade navelsträngen lindad två varv runt halsen och moderkakan var otillräckligt liten. Tillväxthämningen var en bra bit över 40% så beslutet att plocka ut henne var helt riktigt.

Vi ligger idag i samvårdsrum på Neonatalen, Olivia mår bra, hon har andats på egen maskin hela tiden och behöver bara sondmatas och växa till sig. En antydan till gulsot har visat sig men än ligger hon under värdena för att behöva sola. Hon växer för varje dag, idag vägde hon 1444 gram och nu kämpar vi lite för att komma igång med amningen.  

• shiri

Hej Hera 78 och välkomen in, min dotter plockades också ut pga dålig tillväxt + dålig CTG kurva har skrivit förlopet: på min blogg, 
    http://shirienya.blogspot.se/2012/05/ni-skall-bli-foraldrar.html 

Det är fachinerande att man fotfarande får en klump i halsen när man läser och tänker tillbaks på dagarna innan hon plockades ut... 

Hos mig hade två olika läkare gjort helt olika mätningar den ena tyckte hon såg normal ut medan den andra tyckte hon hade en hemning på 33%hon vägde 1005 g och jag är fortfarande osäker på hur stor littväxthemmning hon hadde eller vad det var som var fel, skall träffa min läkare den 11/7 och hoppas på svar då. Det jag vet är att än så länge har llt gått bra, och  idag 15 v senare är hon nästan uppe i 4kg. 

Lycka till!  

• Angelica1991

Känner mig så ivrig på nått sätt. V 33 nu och hon är jätte duktig och jag är jätte stolt. Men vi är inte äns nära att få dra bort tuben :/ hon behöver helt enkelt mer tid. Och den där ductusen gör ingenting bättre. Från att plinga 97 med syrgas 30 till plinga rött 30-35 lite då och då. Hoppas att den kan stänga sig snart. Hur blev det för er Ang ductus? Om dom hade det? Jag börjar bli mer och mer frågevis ang ductus stängning och när hon kan tänkas bli av med tuben och eftersom ingen kan svaret pa det så blir jag inte mindre frågevis. Sen säger dom att hon är seg ur respen :/ Oj nu vart det massa klaga här. Men frustrationen att inte veta för vi kommer ingen vart just nu. hon bara ligger med tuben. Jag har förstått att komma i v 25 kan bli en långdragig process med lungorna framförallt Övrigt så är hon så himla bra. Går upp mellan 40-60 g / dag och idag väger hon 1813 g :D

• shiri

Vad duktig hon är med vikten, jag tror inte min Enya vägså mycket v. 33 och klaga på du bara det är frustrerande när de står och stampar... jag bröt ihop dagen före v. 35 hon hade pendlat fram och tillbaks med syrgasen och i v. 33 började de förbereda oss på hemsjukvård och att bli av med övervakninggen men för detta behövde vi vänta till v. 35 när v. 35 äntligen närmade sig hade hon fortfarande ett mycket litet men ändå ett syrgasbehov då och då så dagen innan hon nådde v. 35 och behovet bestod förstig vi att de inte skulle plocka bort övervakningen v. 35 när läkaren sedan sa att det kan ta flera veckor  var det droppen för mig och jag brötihop... sen försvann behovet och  35+3 plockade de äntligen bort övervakningen (en av de lyckligaste dagarna i mitt liv) och v 35+6 fick vi åka hem på permission det blev ingen hemsjukvård utan blev utskrivna 36+1 och sedan dess har det bara gått bra. 

När  man står och stampar är det svårt att se helheten och mn blir fruktansvärt frustrerad!  nu kom ju enya i v. 28+6 och har inte haft respiratorbehov så jag kan tänka mig att det är mycket jobbigare, men det här är mina assosiationer och erfarenheter... vet inte om det hjälper, men hoppas hon blir av med respiratorn snart! och att du känner dig fri att klaga och skriva av dig det som är jobbigt... 

vill även skryta lite enya har fyrdubblat sin vikt på 15+2 veckor och väger nu över 4 kg ;) 

åter igen lycka till,tack för att du delar med dig, längtar efter att få höra att hon blivit av med respiratorn 

skickar styrkekramar  

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)