Hej! Här hoppar jag in, ska vid tillfälle läsa igenom hela tråden.
Vår lilla skatt Olivia föddes den 17 juni i vecka 34+4. Vi visste att hon var tillväxthämmad vilket enligt läkarna kan bero på att jag är gastric bypassopererad. Vi har gjort flera TUL och hade den 17 juni tid för flödeskontroll och CTG-kurva på förlossningen så vi åkte dit på förmiddagen med planen att göra testerna, åka till stan och luncha och sedan gå på leksaksloppis. Tänk vad fel vi hade...
Läkarna var inte nöjda med CTG-kurvan och gjorde därför ytterligare ett TUL i samband med flödeskontrollen och där uppskattades hennes vikt till 1500-1600 gram och tillväxthämningen sattes till -36%. Då fattades beslutet att hon skulle plockas ut tre timmar senare. Chocken av det beskedet går inte att beskriva i ord, det var absolut inte så vår söndag skulle se ut och vi som var (är) mitt uppe i renovering av vårt vardagsrum...
Nåja, Olivia förlöstes via kejsarsnitt kl. 16:51 och vägde då 1332 gram och var 40 cm. Hon hade navelsträngen lindad två varv runt halsen och moderkakan var otillräckligt liten. Tillväxthämningen var en bra bit över 40% så beslutet att plocka ut henne var helt riktigt.
Vi ligger idag i samvårdsrum på Neonatalen, Olivia mår bra, hon har andats på egen maskin hela tiden och behöver bara sondmatas och växa till sig. En antydan till gulsot har visat sig men än ligger hon under värdena för att behöva sola. Hon växer för varje dag, idag vägde hon 1444 gram och nu kämpar vi lite för att komma igång med amningen.