shiri skrev 2012-06-27 15:51:48 följande:
Vad duktig hon är med vikten, jag tror inte min Enya vägså mycket v. 33 och klaga på du bara det är frustrerande när de står och stampar... jag bröt ihop dagen före v. 35 hon hade pendlat fram och tillbaks med syrgasen och i v. 33 började de förbereda oss på hemsjukvård och att bli av med övervakninggen men för detta behövde vi vänta till v. 35 när v. 35 äntligen närmade sig hade hon fortfarande ett mycket litet men ändå ett syrgasbehov då och då så dagen innan hon nådde v. 35 och behovet bestod förstig vi att de inte skulle plocka bort övervakningen v. 35 när läkaren sedan sa att det kan ta flera veckor var det droppen för mig och jag brötihop... sen försvann behovet och 35+3 plockade de äntligen bort övervakningen (en av de lyckligaste dagarna i mitt liv) och v 35+6 fick vi åka hem på permission det blev ingen hemsjukvård utan blev utskrivna 36+1 och sedan dess har det bara gått bra.
När man står och stampar är det svårt att se helheten och mn blir fruktansvärt frustrerad! nu kom ju enya i v. 28+6 och har inte haft respiratorbehov så jag kan tänka mig att det är mycket jobbigare, men det här är mina assosiationer och erfarenheter... vet inte om det hjälper, men hoppas hon blir av med respiratorn snart! och att du känner dig fri att klaga och skriva av dig det som är jobbigt...
vill även skryta lite enya har fyrdubblat sin vikt på 15+2 veckor och väger nu över 4 kg ;)
åter igen lycka till,tack för att du delar med dig, längtar efter att få höra att hon blivit av med respiratorn
skickar styrkekramar
tack det hjälpte faktiskt :) ja exakt så är det här också. när sofia var 3 dagar gammal fick hon testa cpap och klarade sig 11 timmar. sen dagen efter eller några dagar efter hade hon cpap och klarade mycket mera och då pratade dom om förflyttning till mitt hemsjukhus , jo men tjena här står vi i dag och inte alls är nära på att få åka. dom är så snabba i besluten ibland tycker jag. men jag tog upp det med dom hur dom resonerade. jo det var så att hon verkade så stabil just då för stunden att hon skulle klara att bli förflyttad.. jag säger tacka gudarna för att vi fick stanna. sen dess har hon ju haft behov av resperatorn -.-
nu har sofia extuberat sig igen 21/6 igår och idag.. -.- sen 4 gånger innan dom här också.. men iaf idag fick hon testa på cpapen och se, hon klarade sig i 6 timmar med 60-70 % syrgas och nava 2.5 vilket är lite högt men helt acceptabelt. men sen vart min stjärna för trött och stack iväg i koldioxiden tina mätaren låg jätte bra fram tills 5te timmen då började den stiga så hon hade klarat sig lite längre och det inte var för koldioxiden. så framsteg måste jag säga. men nu dröjer det väl ett tag till innan vi testar igen.. VÄNTA VÄNTA VÄNTA -.- jaja det är ändå 7 v kvar tills hon skulle födas så vi får se det så =)
KRAM
MammanJulia skrev 2012-06-27 16:29:18 följande:
Angelica1991: Förstår att det är himla segt när det står still! Elsa hade också respirator i början fast hon är född i vecka 32, alla små lungor är nog olika:) Men jag minns såväl hur gärna jag ville att hon skulle slippa den och sen cpapen! Jag höll verkligen på att bli galen på den där cpapen, kunde bara tänka på hur allt skulle bli när sen försvann.. Det var ngn klok sköterska som sa till mig att man fick se det som bra när de hade andningshjälp så kroppen kan fokusera på annat viktigt istället. Hoppas hur som helst att hon snart slipper den!
jo men precis.. man vet ju att sitt barn gör det bästa dom kan och man är super stolt för det dom presterar men ändå blir man lite frustrerad, inte på sitt barn utan på hela grejen och då kommer tankarna hur kunde det här hända från början och man börjar elta osv. vet inte om ni också tänkte så. Ja tack det hoppas vi på . tack för omtanken