• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • Scorpio

Ojoj, det var inte dåligt! :D Enja vägde 5100 g vid 5 månader :P nu blir hon 7 mån och vi ska på BVC på mån, 2 månader sen sist!! Så det ska bli kul att se hur mkt hon gått upp :)

• 22Maj2012

Nu var det länge sen jag var inne på fl.. Hur mår era sötisar?

Kom att tänka på gravidfärsäkringen. Hade ni en sån? Kunde ni få något av försäkringen ? Läste om en tjej som nästan fick 20.000 kr för kostnaderna kring allt detta med prematurfött barn.

• Hera78

Vår lilla tjej är tre månader idag, sist vi vägde henne för nästan två veckor sedan vägde hon 3450 gram, det är nästan tre gånger så mycket som hennes födelsevikt.

Vi hade tecknat Länsförsäkringars gravidförsäkring Plus men det enda vi har fått ut är ersättningen för sjukhusvistelsen, 120 kr/dag. Får inget för att det blev akut kejsarsnitt eller att hon är född prematur. Vilket bolag betalade ut 20 000 och av vilken anledning?

• 22Maj2012

Läste bara snabbt och såg att hon hade fått ersättning för sjukhusvistelsen och även 20.000 kr

• soul

Hej! Vår son, Livio, föddes för tidigt (31/7-12), vecka 33+5 med kejsarsnitt då jag insjuknade i havandeskapsförgiftning som krävde sjukhusvård. Vi visste att det skulle bli en stor kille, då de flesta i släkten varit stora när de fötts. Hursomhelst, min havandeskapsförgiftning bidrog förmodligen till hans födelsevikt (vätska) samt att jag fick graviditetsdiabetes sista två veckorna.

Han vägde när han föddes i v 33+5: 3628 g och var 47 lång!

Gick ner till 3300 och nu ligger han på 4100 g och 52 cm (7 veckor gammal eller 1 vecka efter bf födelse ) och det är först nu som själva plufsigheten från vätskan försvunnit helt, så han har gått ner i vätska fram tills nån vecka sedan och går nu upp som han ska ska, innan blev det liksom plus minus noll då vätskan försvann blev inte viktökningen lika tydligen, fören nu (:

Han har varit stark i nacken sedan han föddes i princip, han lyfter huvudet/nacken bakåt/uppåt när han ligger på bröstet/golvet, börjat följa saker med blicken, händerna har varit öppna länge, börjat göra svarsljud och börjat småle, men inget stort leende ännu (:

Vill gärna höra från andra prematur föräldrar.

Linn

• MammanJulia

Soul: Grattis till lille killen! Vilken grabb han verkar vara som redan från början var så stark! Vår tjej är visserligen född i veck 32+2 men hon orkade inte ens öppna ögonen första veckan:)

• Scorpio

22Maj: jag är aldrig inne på fl nu för tiden :/ hänger mest i gruppen på fb! :) Enja mår toppen iaf, 8,5 mån (6,5 korr) och vägde för några v sedan ca 7000 g och var ca 65 cm. Hon har dock hostat hela sommaren så jag börjar tro att hon ärvt min astma :/

Vi hade trygg hansa gravförsäkring. Fick 200 kr/dygn för sjukhusvustelse och hade fått ut pengar om jag hade spruckit, förlorat blod osv vid fl. Väldigtbra försäkringsbolag!! Har även barnförs hos dem :)

• MammanJulia

Hej på er!
    Hoppas alla fina små bebisar mår bra!
    Det var länge sedan någon skrev nu men jag testar:)

Hur har det gått för er med smakportioner och riktig mat?
    Vi har försökt i ungefär 4 månader nu och först nu senaste dagarna har E öppnat munnen en del men för det mesta är hon rätt ointresserad av mat..

• Saftmedbulle
    MammanJulia skrev 2012-11-28 22:17:22 följande:
    Hej på er!
    Hoppas alla fina små bebisar mår bra!
    Det var länge sedan någon skrev nu men jag testar:)

Hur har det gått för er med smakportioner och riktig mat?
    Vi har försökt i ungefär 4 månader nu och först nu senaste dagarna har E öppnat munnen en del men för det mesta är hon rätt ointresserad av mat..
    Vi har inte börjat med det än.
Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)