• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • shiri

Idag räknas Enya som fullgången, och jag vill dela med mig en före och efter bild ;) (mer om min tankar kring detta finns på min blogg om ni vill läsa mer) Kram på er som fortfarande kämpar på NEO, själv skulle jag aldrig bytaut den

här tiden även om den varit tuff 
  • 22Maj2012

Lisen:,jag beklagar verkligen, finner inga ord och tårarna bara rinner ner för kinderna..

• liji77

Hej tjejer!
    Jag tänkte bara visa er två bilder med samma kanin på. Konstigt nog så har den krymt med tiden Flört.
    På första bilden är sonen 2-3 månader. På den andra är han ca 1,5 år.

Sonen kom i v 28+3. Han blir snart 4 år. Det gick inte att tänka sig att han skulle bli så stor. Jag känner med er och vad ni är med om. Det är en värld skild från de övriga där utanför. Vad som än händer, så kommer ni bära detta med er. Jag har valt att se det som livserfarenhet. Det är så klart upp till var och en att välja hur man ska se på den tiden. Barnen föds i uppförsbacke och när den backen planar ut är olika. För min son har inte backen blivit plan ännu.

Tyvärr får inte alla prinsar och prinsessor på Neo en dag känna gräs under sina fötter. Det är så sorgligt. Med den vetskapen är jag mycket tacksam över att min son lever och det gör hans kämpande med uppförsbacken fjuttig när man sätter det i ett större sammanhang.

Om ni har någon fråga om vad som kan möta er i framtiden, kanske jag kan ge något svar, det gör jag gärna, i övrigt så förstår jag att ni finner fint stöd i varandra.       

• Scorpio

liji77: åh vilken söt grabb! :)
    Hur tycker du att han klarat det utvecklingsmässigt, med att lära sig krypa, gå, prata osv? Vet att man inte ska jämföra barn så, men det kan ändå vara kul att höra hur du upplever det :)

• Mikkiz132

Min son e nu 3 mån okorrigerat o ca 1,5 mån korrigerad. Född i v 33 +3 o väger 4080 g o e 56,8 cm. Hur stora var era barn vid den tiden?

• iorlina
    Mikkiz132 skrev 2012-06-01 07:56:32 följande:
    Min son e nu 3 mån okorrigerat o ca 1,5 mån korrigerad. Född i v 33 +3 o väger 4080 g o e 56,8 cm. Hur stora var era barn vid den tiden?

Lukas, född 09 (2430 gram och 44 cm) vägde på 6 veckorskollen 2900 gram och var 47,5 lång... han är född 34+2
  • liji77
    Scorpio skrev 2012-06-01 00:36:53 följande:
    liji77: åh vilken söt grabb! :)
    Hur tycker du att han klarat det utvecklingsmässigt, med att lära sig krypa, gå, prata osv? Vet att man inte ska jämföra barn så, men det kan ändå vara kul att höra hur du upplever det :)

Tack! Glad Ja, han har varit sen med allt. Fick nedslag på alla sina kontroller på BVC. Det är samma sak nu. Han uppfyllde inte kriterierna på 3 års kontrollen. Får se hur det blir på 4 års kontrollen, men säkert samma sak igen. Jag kan inte riktigt säga hur efter han är, det är olika. Men han är i det stora ca 1,5 år efter i utvecklingen. Han kröp vid 1 års ålder och började gå vid ca 1,5 eller lite där över. Han är sen i talet. Vid 2 års ålder var det få ordigt. Mamma, mamma titta.

Jag har dåligt med koll på när han exakt gjorde sina genombrott, men han har som sagt varit sen med allt.

Jag har enbart tittat på att han gör framsteg, men i sin egna takt och det har han gjort. Det är så väldigt olika det där vad premisarna får problem med. Det var något jag kände att jag inte var så förberedd på. Hur det skulle vara när sonen blev äldre. Jag funderar ju nu på hur det kommer att bli när han börjar skolan. Kommer han vara sen då också, hur länge kommer han vara det? Vad kommer det ge för konsekvenser?   

Vi kom hem från Neo när han var ca 2 månader okorr och -1 månad korr, då vägde han 2270g och var 44cm lång. Ungefär då det första kortet togs. Ja, då var det st 38 i kläder och nu är det st 104. Tiden går.... 
  • iorlina
    liji77 skrev 2012-06-01 17:16:16 följande:
    Tack!  Ja, han har varit sen med allt. Fick nedslag på alla sina kontroller på BVC. Det är samma sak nu. Han uppfyllde inte kriterierna på 3 års kontrollen. Får se hur det blir på 4 års kontrollen, men säkert samma sak igen. Jag kan inte riktigt säga hur efter han är, det är olika. Men han är i det stora ca 1,5 år efter i utvecklingen. Han kröp vid 1 års ålder och började gå vid ca 1,5 eller lite där över. Han är sen i talet. Vid 2 års ålder var det få ordigt. Mamma, mamma titta. Jag har dåligt med koll på när han exakt gjorde sina genombrott, men han har som sagt varit sen med allt. Jag har enbart tittat på att han gör framsteg, men i sin egna takt och det har han gjort. Det är så väldigt olika det där vad premisarna får problem med. Det var något jag kände att jag inte var så förberedd på. Hur det skulle vara när sonen blev äldre. Jag funderar ju nu på hur det kommer att bli när han börjar skolan. Kommer han vara sen då också, hur länge kommer han vara det? Vad kommer det ge för konsekvenser?    Vi kom hem från Neo när han var ca 2 månader okorr och -1 månad korr, då vägde han 2270g och var 44cm lång. Ungefär då det första kortet togs. Ja, då var det st 38 i kläder och nu är det st 104. Tiden går.... 

Då är han inte så liten till växten då? Min 5,5 åring har 104 på kläder... Klart du ska se till hans egna utveckling, hetsen kring att jämföra är allt för stor!!!
  • liji77
    iorlina skrev 2012-06-01 21:59:05 följande:

Då är han inte så liten till växten då? Min 5,5 åring har 104 på kläder... Klart du ska se till hans egna utveckling, hetsen kring att jämföra är allt för stor!!!
    Nä, till växten så ligger han inte efter. Han ser ut som vilken 4 åring som helst. Det gör nog att man förväntar sig en 4 åring också. Inte en 2,5 åring i en 4 årings kropp. Han har haft ett gott fungerande hjärta, ok lungor och en tarm som fixar maten. Detta har gjort att han kommit i kapp till storleken.

Ja, att jämföra är farligt Flört. Man ska inte, men man kan inte riktigt låta bli. Jag blir i alla fall inte nedslagen eller orolig när han inte klarar kriterierna på BVC. Jag har varit noga med att tala med personalen på förskolan från början, så att de inte ställer för höga krav på honom. Det tycker jag är viktigast. Att han får utvecklas i sin takt och att man inte kräver saker av honom som han inte alls är mogen för att klara av.

På den förskolan han nu går på ser de honom verkligen. De stöttar och vägleder honom.   
Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)