• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • Starbaby

Hur har ni kommit igång med amningen? Min lilla vill inte alls suga på bröstet mer än några tag. Jag pumpar och ger genom sonden. Nappflaskan funkar liten stund, han suger i sig 10 ml och sen slutar han. Hur ska jag göra? Trugar med bröstet inför varje mål men han tar den inte Rynkar på näsan
    Min son föddes i vecka 35+0 och hade cpap i några dagar och nu är han 9 dagar och har sond och vi är hemma.

• k girl

Min tjej är ju född 35+6 och hon var väldigt sugsvag. Jag amningstränade varje mål och pumpade efteråt, så efter några dagar fick hon bara bröstmjölk. Hon sondades tills hon var vecka 37+2, sedan togs sonden. Hon ammades ett dygn - helläskigt - och hade gått upp 20 gram, så vi släpptes hem. Fredag-måndag hade hon gått upp 150 gram! Mer än vad hon gjorde hela neotiden.

Det var kämpigt, men jag visste att det kunde funka i o m att min son var sugsvag också, när han var nyfödd. Så kämpa på om det känns viktigt, snart kommer han att orka.

• k girl

Jag kan skriva ner lite tips när jag kommer till en dator!

• Starbaby
    k girl skrev 2012-12-13 19:46:59 följande:
    Jag kan skriva ner lite tips när jag kommer till en dator!
    Tusen tack ! Vi har testat att trycka ut mjölk så han fattar att det är härifrån mjölken kommer, använda en spruta så det ska komma mjölk när han suger, testat amningsnapp osv. Nu inatt sög han som flest gånger och då kanske 8-10 sug. Sen slutar han. Jag känner att han får bra tag men orkar inte mer.
  • Miniz1983

Starbaby: fick ni inte information om hur amningen brukar funka för prematurbarn? Jag har fått nåt som de kallar amningssnurran där man ser de steg som vanligen prematurbarn tar i sin väg mot amning.

• Starbaby
    Miniz1983 skrev 2012-12-13 20:49:38 följande:
    Starbaby: fick ni inte information om hur amningen brukar funka för prematurbarn? Jag har fått nåt som de kallar amningssnurran där man ser de steg som vanligen prematurbarn tar i sin väg mot amning.
    Näe, inget sånt..... :(
  • Miniz1983

Kan skriva ner den så får du se. Men lite konstigt för här sa det att det är ungefär lika gång om de så är födda i v. 25 eller 35.

1. Hud mot hud i mammas famn.
    2. Börja lägga till bröstet.
    3. Söker. Suger enstaka ggr eller några ggr i följd. Långa pauser. Behåller taget korta stunder. Får kanske i sig lite mjölk.
    4. Suger flera ggr i följd. Fattar bra tag. Behåller taget längre stunder. Får ibland i sig mer mjölk.
    5. Får i sig större mängder mjölk ibland.
    6. Får i dig all mjölk vid bröstet. Varierande sugmönster. Korta eller långa sugperioder och pauser.
    7. Moget sugmönster. Suger många ggr i följd, kraftigt.

Marwin ligger mellan steg 2 och 3 efter en veckas försök vid bröstet. Dock är han ju lite mindre än er son men som sagt här säger de att alla följer ungefär samma mönster men tar olika lång tid på sig vid de olika stegen.

• Starbaby
    Miniz1983 skrev 2012-12-13 21:19:17 följande:
    Kan skriva ner den så får du se. Men lite konstigt för här sa det att det är ungefär lika gång om de så är födda i v. 25 eller 35.

1. Hud mot hud i mammas famn.
    2. Börja lägga till bröstet.
    3. Söker. Suger enstaka ggr eller några ggr i följd. Långa pauser. Behåller taget korta stunder. Får kanske i sig lite mjölk.
    4. Suger flera ggr i följd. Fattar bra tag. Behåller taget längre stunder. Får ibland i sig mer mjölk.
    5. Får i sig större mängder mjölk ibland.
    6. Får i dig all mjölk vid bröstet. Varierande sugmönster. Korta eller långa sugperioder och pauser.
    7. Moget sugmönster. Suger många ggr i följd, kraftigt.

Marwin ligger mellan steg 2 och 3 efter en veckas försök vid bröstet. Dock är han ju lite mindre än er son men som sagt här säger de att alla följer ungefär samma mönster men tar olika lång tid på sig vid de olika stegen.
    Aaah, ok vi är på steg nr 3. Tack, ska spara detta.
  • vicki 83
    Miniz1983 skrev 2012-12-12 13:41:09 följande:
    Jag bor på en annan avdelning än min bebis tills han får komma på familjerum vilket nog tar 2 veckor till. I morse tog vi ett steg bakåt då han glömde bort att andas hela tiden och är nu tillbaka i cpap och misstänkt infektion :(

Skönt starbaby att ni får åka hem.
    känner igen det där såväl!!
    min son är född i v 29 och allt gick så bra första veckan,men sen fick vi sitta och buffa igång honom för att han slutade andas. han hade då fått en blodförgiftning! den tog hårt på honom, och han hamnade i respirator och fick operera ductus. var den värsta veckan i mitt liv!!!men nu är han en 10 månaders kille med hur mycket energi som helst
    Hur mår eran pojk nu?
  • Miniz1983

Starbaby: ja jag tyckte den var varför då får man lite perspektiv på amning för våra små. Att det tar lite längre tid än för fullgångna. Och då ser man hur lågt man kommit.

Vicki 83: det var tal om för oss med att operera ductus men den slöt sig härom dagen så vi slapp det. De tror att hand infektion beror på selastikan i armen men de kunde dra den igår då han slutade med droppet och har istället en infart i handen för antibiotikan. Idag mår han mkt bättre. Inga direkta andningsuppehåll och han är piggare och mer vaken. Så går åt rätt håll iaf.

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)