• Scorpio

Prematurbarn 2012 =)

Hej på er!

Vår underbara dotter Enja tittade ut redan i v 31+0 och har nu hunnit blivit 4 veckor gammal.

Det skulle vara kul att samla fler prematurföräldrar i den här tråden så vi kan följa varandras bebisar och ge stöd och råd till varandra! =)

Både text och bilder är varmt välkomna i den här tråden! {#emotions_dlg.flower} 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)
  • Miniz1983

Känns som vi fått lite olika budskap igår och idag. Igår lät det som att vi skulle få flytta till familjerum om någon vecka. Idag hade vi samtal med läkaren och då är tanken att han blir av med droppet om två dagar och sen börjar de lägga om maten för att ta bort matpumpen och det tar 14 dagar ca så är 2-3 veckor innan vi får flytta till familjerum. Om han inte går väldigt fort att trappa ner pumpen. Sen så blir vi i familjerum några veckor så tanken på att komma hem i början på januari är nu helt borta. Vilket vi hört flera ggr att runt v. 35 då kan ni nog komma hem. Lika bra att inte ställa in sig på något annat än 7 februari som är BF. Lite besviken över att vi fått så olika budskap.

• Saftmedbulle
    Miniz1983 skrev 2012-12-11 14:25:36 följande:
    Känns som vi fått lite olika budskap igår och idag. Igår lät det som att vi skulle få flytta till familjerum om någon vecka. Idag hade vi samtal med läkaren och då är tanken att han blir av med droppet om två dagar och sen börjar de lägga om maten för att ta bort matpumpen och det tar 14 dagar ca så är 2-3 veckor innan vi får flytta till familjerum. Om han inte går väldigt fort att trappa ner pumpen. Sen så blir vi i familjerum några veckor så tanken på att komma hem i början på januari är nu helt borta. Vilket vi hört flera ggr att runt v. 35 då kan ni nog komma hem. Lika bra att inte ställa in sig på något annat än 7 februari som är BF. Lite besviken över att vi fått så olika budskap.
    De vet nög inte säkert och vill väl avvakta, kanske...
  • Miniz1983

Jo då är det absolut men blir ju då dubbelt när flera säger en sak och sen har man ett ordentligt samtal och då är det något helt annat som gäller. När man får höra att i nästa vecka kommer ni få familjerum och när vi pratar med vår kontakt barnsköterska och läkaren idag så är det att uttrappningen tar ca 14 dagar. Men men vi blir ju kvar här så länge han behöver. Är bara tungt då jag får ta det mesta av lasset. Sambon kan inte vara här så mkt.

• Saftmedbulle
    Miniz1983 skrev 2012-12-11 15:55:54 följande:
    Jo då är det absolut men blir ju då dubbelt när flera säger en sak och sen har man ett ordentligt samtal och då är det något helt annat som gäller. När man får höra att i nästa vecka kommer ni få familjerum och när vi pratar med vår kontakt barnsköterska och läkaren idag så är det att uttrappningen tar ca 14 dagar. Men men vi blir ju kvar här så länge han behöver. Är bara tungt då jag får ta det mesta av lasset. Sambon kan inte vara här så mkt.
    Förstår att det är jobbigt. För oss var det så oxå... fast då var jag jättesjuk och min man fick dra det tunga lasset. Man kommer igenom det, men det ÄR jobbigt (inte minst den psykologiska biten). Lycka till (pepp!)!
  • Miniz1983

Tack. Jo jag vet ju att vi absolut klarar det men mkt känslor och sånt på en och samma gång. Visst det går jätte bra för sonen och är ju toppen men samtidigt då ska man smälta att jag kunde dött om han inte plockades ut när han gjorde och inte kunna ha det stöd riktigt man behöver. Men dom sagt man klarar sig igenom det mesta även om det är tungt för stunden.

• Louise85

Hej hej

Har oxå en prematur bebis fast han är 10 månader gammal nu
    Han föddes i vecka 37+4.

Blev igångsatt 2 veckor innan han var beräknad då min moderkaka bara fungerade halvt och han växte ej som han skulle.

han vägde 1890 gram och var 46 lång han fick ligga på neo i 1 vecka sen fick vi åka hem han hade sond och värmedyna.

Nu väger han 7700 gram och är 72 lång.

• Starbaby
    Miniz1983 skrev 2012-12-11 15:55:54 följande:
    Usch stackare, jag vet inte hur jag skulle tycka att det var om jag varit ensam den senaste veckan. Det är så mycket upp och ner och man vill ju ha känslomässigt stöd.
  • Miniz1983

Ja det är riktigt tungt både för mig och sambon att han inte fått vara här. Men nu är han äntligen det. Han fick sitta med sonen för första gången idag. För mig har det varit jobbigt med mkt tårar att behöva vara själv. Och mer kommer det tyvärr bli från juldagen fram till skolan börjar igen kommer sambons dotter vara hos oss och då kommer de bara på besök. Sen måste sambon jobba till vi får komma hem. Är inte ekonomiskt möjligt att vi båda vabbar i över 2 månader :/

• Starbaby
    Miniz1983 skrev 2012-12-11 22:29:48 följande:
    Ja det är riktigt tungt både för mig och sambon att han inte fått vara här. Men nu är han äntligen det. Han fick sitta med sonen för första gången idag. För mig har det varit jobbigt med mkt tårar att behöva vara själv. Och mer kommer det tyvärr bli från juldagen fram till skolan börjar igen kommer sambons dotter vara hos oss och då kommer de bara på besök. Sen måste sambon jobba till vi får komma hem. Är inte ekonomiskt möjligt att vi båda vabbar i över 2 månader :/
    Jag förstår det, min sambo har redan panik över jobbet, men det är mest pga att han driver eget företag och alla mötena som är inställda måste ju tas igen innan jul. Så han kommer att jobba från Måndag till Fredag och sen vara ledig igen i två veckor. Men vi får ju åka hem under veckan så det är ju inte samma sak.
  • Miniz1983

Nej, är ju så klart jobbigt oavsett hur lång period det är, men är inte lätt att vara stark ensam när man ska hinna med både pumpa, sitta minst 7 h med bebis i akutsalen, äta, sova, vila komma ut på promenad och bearbeta att jag hade ett livshotande tillstånd och gå på kontroller för det. I den aspekten är det iof bra att vara på sjukhuset.

Svar på tråden Prematurbarn 2012 =)