• Selfish Geene

förstöra heliga skripter

Jag har just laddat ner och raderat versioner av både koranen och den kristna bibeln från min dator
    Jag ska symboliskt fortsätta göra det varje vecka under resten av 2012

http://www.shaplus.com/free-quran-software/quran-mp3-software/QuranReciter/quran-mp3.htm

http://voxbiblia.se/albums/ag?groupId=55

Reaktioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-25 18:44
    www.anus.com/tribes/snus/nihilism/filosofi/eddan.pdf

• Svar på tråden förstöra heliga skripter
  • muskelpappa

Jag är kristen. Jesus Kristus, världens Frälsare, blev min Herre i tonåren. Är nu 48 år.
    Att du bränner heliga skrifter tycker jag är löjeväckande, men också att du med dessa handlingar visar att du är andligt intresserad... kanske rentav har religiös bakgrund.

Blir man upprörd eller till och med får mord i blicken, när någon bränner religiösa skrifter, tycker jag det visar att man inte hittat rätt i tillvaron, utan förfasar sig över betydelselösa handlingar.

• Selfish Geene
    muskelpappa skrev 2012-02-26 20:22:37 följande:
    Jag är kristen. Jesus Kristus, världens Frälsare, blev min Herre i tonåren. Är nu 48 år.
    Att du bränner heliga skrifter tycker jag är löjeväckande, men också att du med dessa handlingar visar att du är andligt intresserad... kanske rentav har religiös bakgrund.

Blir man upprörd eller till och med får mord i blicken, när någon bränner religiösa skrifter, tycker jag det visar att man inte hittat rätt i tillvaron, utan förfasar sig över betydelselösa handlingar.
    jag håller med
  • o0Noun0o
    Selfish Geene skrev 2012-02-26 20:19:46 följande:
    Böcker, trosinriktningar och fiktiva figurer har ingen rätt att slippa nedlåtande behandling, de kan inte bli kränkta. 

Och ironin passerade totalt?

Själv läste jag en intressant bok idag av Mikael Waltari. Vad tycker du om det?     
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • TwistedSister
    Nasrin skrev 2012-02-26 19:23:55 följande:
    jag hänger inte med, du skrev tidigare att du är emot alla sorters tortyr men ändå är du emot dem som slår tillbaka, i exempelvis Afganistan? Är det någon som hotat dig eller utövat våld på dig? Har du blivit utsatt för hot av någon muslim? Varför skulle du bli tvungen att utöva din rätt av npågonting som inte drabbat dig? Försvarar du vad soldaterna gör när de åker till andra länder? Hade du försvarat om det var muslimska trupper som åkte till Sverige el USA och betedde sig som as, hade de också blivit lika försvarade av dig?
    Men det är väl ingen som försvarar USA eller deras agerande i en väpnad konflikt. Ta de där bilderna som avbildade profeten då, som det blev sånt jäkla rabalder runt. Det var ingen soldat som ritade dem, det var inte USA, det var ingen krigshandling men ändå en människa som blev utsatt för mordhot för att han ritar vad han vill på en bit papper. Det här är större än kriget i Afghanistan, det handlar inte bara om en protest mot amerikanska truppers agerande.  
  • Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-02-26 19:44:05 följande:
    Du blandar äpplen och päron, jag försvarar inte militärers våld mot civila.

Islamisternas hot gäller alla som de anser hädar mot Islam, det kan vara att bränna en koran eller tex genom att avbilda profeten på ett satiriskt sätt.

Jag är inte tvingad att utöva min rätt att bränna koraner eller att avbilda profeten, jag väljer att göra det i syfte att visa mitt stöd till de som blivit hotade eller utsatta för våld av religiösa extremister 

Fast din prostest har ju uppdagats pga de som ger igen på soldaterna i Afganistan? Du får gärna nämna någon som blivit utsatt för våld eller hot oprovocerat?
  • Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-02-26 19:47:47 följande:
    Krigsfångar har rättigheter som fria människor inte har, jag tycker att människor som sitter frihetsberövade ska behandlas särskilt varsamt, för att deras integritet inte ska kränkas ytterligare.

Så då förstår du hur provocerade människor blivit av att de behandlat dessa fångar på detta sätt? Tagit ifrån dem allt som betyder något för dem för att sedan bränna eller kasta bort det i syfte att psyka dem?
  • Nasrin
    Selfish Geene skrev 2012-02-26 20:00:40 följande:
    Böcker kan inte bli kränkta, förnedrade eller provocerade

Nej absolut inte, precis som jag sa kan inte Allahs ord kastas bort, brännas eller förstöras MEN i denna situation har fångarna en enda ägodel som betyder något för dem, kanske mer än något annat i världen vilket soldaterna utnyttjade och använde emot dem.
  • Nasrin
    TwistedSister skrev 2012-02-26 21:22:08 följande:
    Men det är väl ingen som försvarar USA eller deras agerande i en väpnad konflikt. Ta de där bilderna som avbildade profeten då, som det blev sånt jäkla rabalder runt. Det var ingen soldat som ritade dem, det var inte USA, det var ingen krigshandling men ändå en människa som blev utsatt för mordhot för att han ritar vad han vill på en bit papper. Det här är större än kriget i Afghanistan, det handlar inte bara om en protest mot amerikanska truppers agerande.  

Du menar Vilks? HAn är ju bara ett litet ensamt troll som behöver mat, han har en tråkig hobby, dvs att göra sig rolig på andras människors känslors bekostnad.
  • JTA
    Nasrin skrev 2012-02-26 21:30:17 följande:
    Du menar Vilks? HAn är ju bara ett litet ensamt troll som behöver mat, han har en tråkig hobby, dvs att göra sig rolig på andras människors känslors bekostnad.
    Och muslimerna har valt att mata det här trollet så att dennes hobby blivit det mest diskuterade konceptuellla konstprojektet i Sveriges historia. Grattis.
  • o0Noun0o
    JTA skrev 2012-02-26 22:28:51 följande:
    Och muslimerna har valt att mata det här trollet så att dennes hobby blivit det mest diskuterade konceptuellla konstprojektet i Sveriges historia. Grattis.

Och svenskarna har förklarat krig mot muslimerna? Vilken logik alltså... Man häpnar!
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
Svar på tråden förstöra heliga skripter