• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Fidelis ad urnam

En liten fråga. 
    Gör det jätteont att ta ut äggen? 

• Bira11

Nu är första orgalutran sprutan tagen. De stod i instruktionerna att den helst skulle tas i låret, men jag tog den i magen, hoppas de nu inte gör något.

Den var lite bökig att få in. Kom inte ens en liten blod prick efter.

Jo de kom ut bara en liten droppe av orgalutranet,  men de är ju nästan omöjligt att de inte kommer ut en pytte droppe, så är de när man tar Ovitrellen oxå.

• Mandelmumsa

Tweedledee: Du fick väl inte missfallet nu? Såvitt jag vet måste ägget ha fäst för att man ska kunna kalla det för missfall. Annars skulle det inte ha blivit någon graviditet och inte ha lämnat några spår efter sig. Fick själv ett tidigt missfall förra året och då fanns det en hinnsäck i livmodern samt att gravtest visade positivt.

Fidelis: Vad är det du oroar dig för, om du kan konkretisera vad du tänker på? ÄP är inte alls så farligt och sköterskorna är så lyhörda så man får den smärtlindring man behöver. Man får ju både lugnande och smärtlindring innan också!

• tweedledee

Fidelis ad urnam , jag kände absolut ingenting vid äggplocket. För mig gick det jättebra, mådde inte illa eller så heller efteråt. Lycka till!

• Fidelis ad urnam

Ok. Tänkte mest att man får både lugnande och snabbverkade smärtstillande. Gjorde mig nervös...

• tweedledee

Mandelmumsa, jag fick blödning med klumpar. Inte alls som min vanliga mens. Därav att jag skrev s.k missfall

• Hjärtefröjd
    Fidelis ad urnam skrev 2012-05-09 19:33:06 följande:
    En liten fråga. 
    Gör det jätteont att ta ut äggen? 
    Jag har inte känt särskilt mycket alls någon gång, men då har jag å andra sidan fått både lugnande, lokalbedövning och morfin varje gång.
  • Mandelmumsa

Tweedledee: Är ganska säker på att embryot måste ha fäst för att det ska vara ett missfall. Fick veta vid senaste FET att hos ett normalt par befruktas det ägg i nästan varje cykel, men sedan blir det ofta något fel på vägen med embryona även hos ett friskt par. T ex att de inte delar sig som det ska, spermien eller ägget var inte tillräckligt bra eller vad som helst. Vad jag ville säga med det var att om det inte behövde fästa så skulle nästan alla par få missfall nästan varje månad, om det räckte med att äggen befruktades för att det skulle räknas som ett missfall.

• AshaG
    Bira11 skrev 2012-05-09 19:34:37 följande:
    Nu är första orgalutran sprutan tagen. De stod i instruktionerna att den helst skulle tas i låret, men jag tog den i magen, hoppas de nu inte gör något.

Den var lite bökig att få in. Kom inte ens en liten blod prick efter.

Jo de kom ut bara en liten droppe av orgalutranet,  men de är ju nästan omöjligt att de inte kommer ut en pytte droppe, så är de när man tar Ovitrellen oxå.
    Jag tog min första Orgalutran i låret för jag var osäker på vad de hade sagt åt mej...men det var svårt. Ringde sen och pratade med kliniken o de sa att man visst kunde ta den i magen på samma sätt som de andra sprutorna. Jag fick också ut en liten droppe nästan varje gång men det skulle ej ha nån betydelse enl läkaren. Kämpa på!

Själv har jag haft kraftiga menssmärtor som plötsligt kommit o sen försvunnit lika plötsligt nu under senare tiden av ruvningen. Trodde med säkerhet att jag skulle få min mens men ännu har den ej kommit...pepparpeppar. Har nu läst på o förstått att det lika väl kan vara tecken på graviditet och att livmodern växer som att det kan vara tecken på att mensen e påväg. Och imorgon e min testdag (RD14 idag)...har ännu ej vågat köpa nåt gravtest. Jag är för skrockfull. Men nu måste jag väl göra det i eftermiddag om jag ska kunna testa i morgon bitti. Läskigt o nervöst!
  • nl2012

AshaG: Håller mina tummar att det blir ett Plus. Vad bra att du klarat dig från att tjuvtesta innan td, ska oxå försöka med detta när/om det blir aktuellt för mig. Imorgon är det dax för ÄP, ska bli skönt när det är över. Håller mina tummar o tår att det blir några ägg o att de blir befruktade o delar sig som de ska så kanske jag blir ruvare på söndag.

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012