• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-05-10 16:44:25 följande:
    Csillag: Blir lite nyfiken hur du menar med att du fick en dotter med p-piller? Menar du att du blev gravid trots att du åt p-piller eller var p-pillerna till hjälp på något sätt? Jag tänkte att det låter ju som lite av ett mirakel att lyckas TROTS p-piller när det sedan visade sig att era chanser är nedsatta! :)

Har du alltid velat ha många barn?
    Jag va jätte noga med mina ppiller.Minsta lilla försening på några timmar så fick jag en blödning så man lärde sej att mer lr mindre ta dom i sömnen.
    Hade en rosa lapp i badrumsskåpet som va de första jag såg på morgonen bara för att ja skulle komma ihåg dom,så jag va noga.
    Jag hade så svåra menssmärtor o dessutom kring ÄL som gjorde att ja fått börja med ppiller redan vid 11 års ålder för ja hade så ont.Ingen sa nått varför egentligen,men senare visade de sej att jag led av svår endometrios.
    (Slemhinnorna växer lite överallt i kroppen o cystor e vanligt)
    Mina slemhinnor växte/växer helt fel
    Ppillerna skulle hjälpa smärtan lite och rekomenderas till endometrios patienter.

När jag fick reda på att jag va gravid fick jag en chock.Jag skulle ju ha mens om några dagar så hur va de möjligt när ja åt ppiller dessutom!

Under de året hade jag dessutom haft mkt chokladsyster o de togs massa prover o kollades hela tiden med VUL för att ha koll på cystorna.Konstaterades efter mkt undersökningar o röntgen osv att jag hade svår endometrios som dom misstänkte.

I ppiller är de ju hormoner,mest troligt som de verkar så gjorde de att jag lyckades bli gravid.
    De som egentligen skulle skyddat mej mot graviditet,gjorde mej ist gravid.

Redan då sa gyn att beslutet är mitt hur ja ska göra,men valet ska tänkas igenom mer än en dag för detta kan vara sista chansen till graviditet med min kropp.
    Valet att behålla var aldrig en tvekan.
    Jag va ung o visste att de skulle bli tufft.
    Men tvekade aldrig.
    Fortsatt utredning skulle de bli under graviditeten,men pga att de bara blev mer komplikationer efter komplikationer så tog utredningen hela graviditeten,vilket skulle tagit 4-6v.
    När dottern kom till världen Maj 2001 va beslutet enkelt och redan fattat hur de skulle bli.

När avslaget va borta (4 v efter) så startade jag hormonbehandling direkt.
    De första blev pergotime 1 tablett
    Ingen ÄL alls men mens
    Efter nån månad ökade vi dosen till 2 tabletter
    Ingen ÄL men mens
    Efter ett halvår så blev de trippeldos med pergotime
    Ingen ÄL men mens.
    Vi ökade dagarna med pergotime
    Nu blev jag gravid,Men de slutade direkt i MF.
    Fortsatte försöka med samma behandling o varierade lite med hormondagarna men inget hände.ÄL va helt borta o de enda jag gjorde va att gråta vid den S.K Ägglossningen och vid mensen för jag hade så ont av endometriosen.

Hösten 2004 konstaterades me ultraljud att mitt Amh va 0,4, oddsen är mer lr minde noll.
    De konstaterades oxå att när jag väl fått en ägg,så lossar dom inte utan min kropp stöter bort dom o dom dör.

Hösten 2005 påbörjade jag med hormonsprutor ist.
    Ingenting hände förrens i dec, En ÄL och sen YES jag va gravid.
    Tvillingar...resultat MF
    Sen va de stop,ingen ÄL igen.
    Läkaren sa varenda gång att vi kanske ska ge upp,de finns inget vo kan göra.
    Kroppen vill inte.
    De konstaterades att min kropp stöter bort min mans spermier dessutom o ser de som ett hot mest troligt och därför tar de sej inte.

April 2006 ökade vi dosen till maxdos gonal F + trippel dos pergotime o  så va ja inne på normala kontrollen 2 dagar innan beräknad ÄL.på VUL syntes ett liten ägg på 5mm så
    nu hade vi lyckats procucera ett ägg iaf,men slemhinnorna fanns inte där alls trots proggisarna jag fick.
    Ivf remiss skickades o meningen va start månaden efter i Linköping.
    4 dagar efter mår jag skit o svimmar.
    Efter ett gravtest visar de sej att jag e gravid...hur e de möjligt?
    Läkarna trodde inte de förrens dom såg testet sj.
    De va helt omöjligt.
    På VUL V 5 så hade ja ökat o ja va nästan säker på att de här ägget lyckats dela sej för de måste va mer än en bebis.
    Läkarna fick en chock, tvillingar.
    Efter noggrann koll så skulle de varit trillingar,men en säck va tom
    Sjukskriven då dom ser att min livmoderetapp och slemhinna fungerar inte som den ska, räknar snabbt ut att därför får ja MF.
    Efter 9 månaders rent helvete (som man säger om man ska va ärlig) så kom de ut 2 pojkar på annan dag jul.MEN vi va inte färdiga...

Vi hade bestämt oss för att försöka med syskon.Detta skulle bli vårat sista försök
    Inget fungerade trots max doser o ändrade scheman, 14 inseminationer o utterligare MF.
    2010 Jan-aug  tog vi en paus och gifte oss i Juni de året.
    Ivf remsss skickades samtidigt, Carlanderska ville ha upp oss dit, Linköping sa nej.
    Carlanderska sa att om man lyckas mot alla dom oddsen ska man få en chans, för de va verkligen ett mirakel att jag både lyckades bli gravid o dom kom till världen.,

jag har 3 MF med enlingar i bagaget
    3 MF med tvillingar i Bagaget

Missförstå mej inte att jag inte är nöjd med dom barn jag ahr för jag älskar mina barn över allt på denna jord,och jag har valt dessutom att vara hemma mamma för jag vill va med barnen så mkt jag kan.
    Jobbar endast vintertid.
    Ivf är vårat sista försök.
    Vi har alltid drömt om stor familj.

De sägs ppiller är ett skydd, för mej va de räddningen till en bebis även om ja inte visste de vid unga år.

Endometrios är ärftligt, min dotter har samma problem vid mens o s.k ägglossning som jag har.
    Hon är 11 år idag och jag är väl medveten om att mest troligt kommer hon få genomgå ett helvete för att lyckas.

Missförstå mej inte,men om hon skulle komma hem vid 14nårs ålder (vilket ja sjäklklart inte hoppas) så skulle ja stötta henne om hon ville behålla abrnet o hjälpa henne, då jag vet att detta kan va hennes enda cghans till barn.
    Om ett halvår ska de utredas hur de ligger till med henne, jag håller alla tummar o tår att hon ska slippa genom¨gå de här som ja fått.
    Men de ser inte ljust ut.

Nu måste jag äta lite, iväg på föräldramöte.

De är bara fråga på om de är nått.

Kram
  • hoppfull idag

Ang Pergotime, jag fick gå på VUL för att se att allt såg bra ut. Tror det bar på dag 12-13 eller så.

• Fidelis ad urnam
    hoppfull idag skrev 2012-05-10 18:41:21 följande:
    Ang Pergotime, jag fick gå på VUL för att se att allt såg bra ut. Tror det bar på dag 12-13 eller så.
    En gång, eller varje gång?
  • Mischa
    Fidelis ad urnam skrev 2012-05-10 18:44:41 följande:
    En gång, eller varje gång?
    Jag fick också gå på VUL, oftast kring 3 ggr per behandling. Var seg, så jag fick inte ÄL förrän på typ dag 22 eller något sånt... om jag fick ÄL. 
  • Mandelmumsa

Csillag: Oh, vilken historia du har! Så mycket du har gått igenom!! Tråkigt att din dotter också fått endometrios! Några frågor dök upp när jag läste. Bestämde du dig direkt du fått dottern att försöka få ett barn till? Har du fått någon förklaring till varför du inte har ägglossning? Du nämner ett avslag, vad handlade det om? Hur ser skalan ut för AMH och vad är normalt där? Var fäste dina embryon om slemhinnan var lite överallt? Hur visste du att det var tvillingar innan ultraljudet? Otroligt att det skulle varit trillingar - enäggstrillingar då alltså? Har du haft väldigt ont under dina graviditeter?

• Fidelis ad urnam

Jag fick ETT VUL på sex kurer. 

• Mischa
    Fidelis ad urnam skrev 2012-05-10 19:40:29 följande:
    Jag fick ETT VUL på sex kurer. 
    oj! Men jag har förstått att inte alla har lika tur som jag, min läkare var toppen. Var gick du? Jag gick på Octaviakliniken i Sthlm. 
  • Fidelis ad urnam
    Mischa skrev 2012-05-10 20:15:03 följande:
    oj! Men jag har förstått att inte alla har lika tur som jag, min läkare var toppen. Var gick du? Jag gick på Octaviakliniken i Sthlm. 
    Jag gick i gävle och fick i måndags höra, av min nya läkare, att de inte erbjuder VUL utan att man ska ha tur för att få det. För det ska tydligen vara omöjligt att få negativa biverkningar av pergotime, att bli överstimulerad osv osv. 
  • hoppfull idag

Ett VUL?! På sex kurer?! Reagerade du då så "bra", att läkaren tyckte du hade rätt dos och att du skulle reagera lika varje gång?

• Csillag

Mischa välkommen in till oss.

Känner mej jätte osocial men sååå trött just nu efter suttit på föräldramöte i 3 1/2 timme!!

Jag kikar in imorgon igen.

svarar er alla andra imon med.

Nu skriker sängen efte mej.
    Ska upp 04,30

Zzzzzzzzzzzz Natt Natt flickor!

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012