• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Mandelmumsa

LnH: När du blev gravid på egen hand så lyckades alltså ägget komma igenom äggledaren trots att dina äggledare är blockerade?

Min läkare har också sagt att det är positivt om man någon gång har blivit gravid även om det blev missfall. Själv har jag ett utomkved och ett tidigt missfall (efter första ivf-försöket) i bagaget.

• LnH

Mandelmumsa:
    Nej innan jag satte in en spiral så var det inga fel på mina äggledare eller fertilitet som det verkade.

Fråga, jag kan knappt ha mina bh:ar längre, mina bröst har blivit så svullna att jag knappt kan har mina bh:ar?! Har ni också så? Antar att det är crinonen. Har också fått en MASSA jätteblå synliga ådror där och de gör ont till och från och har svårt att sova för de gör så ont i dem.

• Fidelis ad urnam
    LnH skrev 2012-05-11 12:11:04 följande:
    jag gillar INTE nålar, så min man fick ge mig sprutorna och jag blundade :)

Min läkare sa till mig att det var positivt att jag har varit gravid innan och att det inte var så länge sedan jag fick min son (dock så fyller han 4 år). För då så finns det inga andra fel än att min äggledare är blockerade... men vi har ju iofs inte lyckats ännu så. Men idag är det RD 7 i alla fall.
    Vad innebär RD?
    Håller iaf tummarna för dig och alla andra som just nu är mitt uppe i processen
    Mandelmumsa skrev 2012-05-11 12:46:23 följande:
    Min läkare har också sagt att det är positivt om man någon gång har blivit gravid även om det blev missfall. Själv har jag ett utomkved och ett tidigt missfall (efter första ivf-försöket) i bagaget.
    Ok. Ja men då hoppas jag att det går bra för oss. Vill ju så otroligt gärna, likt alla i denna tråd. 

• Lillan15

Csillag: Gick åt H´vete idag på VUL. 4 blåsor på dag 5. De tyckte att jag skulle avbryta beh. och börja med en USA-modell, som läkarna har forskat på. Den skall tydligen hjälpa kvinnor med dålig äggskörd/kvalité. Maxa chanserna vad jag förstod. Jag får mera info. på tisdag, då läkaren skall ringa mig o berätta mera... Kanske bra ändå! Det är ju bra att de säger vad de anser är bäst för en. Lycka till alla vänner! Jag läser era berättelser varje kväll skall ni veta. Trevlig helg på Er

• Hjärtefröjd
    Lillan15 skrev 2012-05-11 16:15:53 följande:
    Csillag: Gick åt H´vete idag på VUL. 4 blåsor på dag 5. De tyckte att jag skulle avbryta beh. och börja med en USA-modell, som läkarna har forskat på. Den skall tydligen hjälpa kvinnor med dålig äggskörd/kvalité. Maxa chanserna vad jag förstod. Jag får mera info. på tisdag, då läkaren skall ringa mig o berätta mera... Kanske bra ändå! Det är ju bra att de säger vad de anser är bäst för en. Lycka till alla vänner! Jag läser era berättelser varje kväll skall ni veta. Trevlig helg på Er
    Jag hade 3-4 äggblåsor på dag 6 vid vår förra IVF. Då ökade de dosen och på äggplocket fick jag ut 17 ägg. Så jag tycker att det är konstigt att de vill avbryta, det behöver ju inte alls vara "kört" än
  • Csillag
    Lillan15 skrev 2012-05-11 16:15:53 följande:
    Hej gumman, guuu va tråkigt Gråter

Men jag säger som hjärtefröjd faktist, förstår inte varför dom väljer avbryta för ökar man dosen hormoner kan de göra väldigt mkt, hos en del rent underverk faktist.
    På mitt första ÄP så hade dom sett 4 på ena och 2 på andra och jag fick ut 19 ägg.

Inte möjligtvis så att dom ska ge dej antingen Trombyl,Fragmin,Innohep lr prednosolon nästa gång.

Jag har ju utökat min denna gången.
    Förutom MAX dos Gonal F, så ska jag ta Orgalutran 8 sprutor,ovitrellen,bytt ut Crinonen mot progesteron MIC tabletter ist + dom lagt till prednesolon 15 mg/dag + 1/3 del albyl minor.
    Detta för att så igång cirkulationen mer i livmodern,sänka mitt imunförsvar och se om de hjälper.
    Dom har ju räknat ut att min krpp ser allt som hot,även mina ägg så vi måste sänka mitt immunförsvar tillfälligt för att se om äggen fäster bättre då.
    Albyl minor är samma sak som Trombyl, anledningen ja de inte blev Trombyl va att de va slut på lager o skule behövas beställas.

Prata med din läkare, väldigt möjligt du har en immunologisk anledning som jag har.
    Be dom kolla Tnf alfa, TPO osv.
    Ibland behövs ett imunförsvar sänkas ner för att tillåta ägget fästa.

Tro mej de finns mkt att testa.
    Usa ligger framåt,samma Athen som jag sagt innan.
    Vi har ju sagt vi kör detta paketet o sen blir de Athen för oss om vi ska fortsätta.
    Athen har riiktigt riktigt duktig läkare.
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-05-10 19:22:25 följande:
    Csillag: Oh, vilken historia du har! Så mycket du har gått igenom!! Tråkigt att din dotter också fått endometrios! Några frågor dök upp när jag läste. Bestämde du dig direkt du fått dottern att försöka få ett barn till? Har du fått någon förklaring till varför du inte har ägglossning? Du nämner ett avslag, vad handlade det om? Hur ser skalan ut för AMH och vad är normalt där? Var fäste dina embryon om slemhinnan var lite överallt? Hur visste du att det var tvillingar innan ultraljudet? Otroligt att det skulle varit trillingar - enäggstrillingar då alltså? Har du haft väldigt ont under dina graviditeter?
    Japp de bestämdes under graviditeten.
    Vi fick de väldigt ordagrannt förklarat hur liten chansen skulle vara för oss att lyckas och skulle vi försöka så rekomenderades de direkt.
    Så beslutet va enkelt.
    Varför jag inte har ägglossning kan dom inte hitta,inte mer än att mitt amh värde ligger alldeles för lågt.De menas med att de finns inga ägg ungefär.
    Avslag har du efter förlossningen, man blöder ju ca 4-8 veckor innan kroppen ställt om sej till de normala o mensen kommer igång.Jag har haft tur då de försvunnit snabbt.
    Avslag kommer ju för att de är ett litet sår i livmodern som måste läka.
    Har man ett amh värde under 0,8 blir man som jag fattat det sällan godkänd att göra IVF. Samtidigt är det inte alls omöjligt att bli gravid med ett lågt AMH-värde.

Normalt tror jag är allt över 1 (men helst över 2). Värdet kan vara upp  till 6 om jag minns rätt.

Vid endometrios gör ofta slemhinnan de.På VUL kan du se hur din slemhinna ser ut, man kan ju bygga up den me mediciner men att få den att se bra ut har inte vari de enklaste.
    Min läkare har lyckats få den kanonbra + treskiktad ENGÅNG och då blev mitt ET avbrutet.
    MEN visst kan man bli gravid med lite mindre bra slemhinna.Tyvärr vill ju inte min slemhinna växa till sej alls längre.Får väl se hur de går denna gången.Nu ska ja köra samma medicinering som när ja lyckats bli gravid innan + lägt till lite.

Att jag misstänkte de va tvillingar va att jag mådde så fruktansvärt dåligt redan 4 dagar efter ÄL,mådde så illa och kräktes och jag svimmade.Jag ahde ingen ork,ja orjkade inte hålla duschslangen utan min man fick komma in o hämga upp den för ja orka inte lyfta armen så högt.
    Jag kunde inte äta för ja kräktes o mådde så illa,men magen växte väldigt väldigt fort.
    jag hann knappt pissa påp stickan innan de visade positivt.
    Så när vi kom till läkaren sa ja att ja misstänkte de va de, så läkaren fick inte bara en chock utan två hehe.
    Tyvärr klarade inte den tredje sej,men inget ja kunde göra nått ät-

Pojkarna är tvåäggs tvillingar.
    Så när jag va på VUL o såg de enda ägget ja hade så va de tvilling nr 2.Tvilling nr 1 hade jag redan släppt.
    På alla VUL o RUL är mätningarna gjorda o de skiljer 5 dagar mellan dom så de är lite roligt.Men givetvis födda samma dag.

Mina graviditeter har varit rena helveten.MEN jag har lärt mej leva me de.Jag har lärt mej va min kropp tåler,hur jag måste leva dom 9 månadrna.
    Första graviditeten va de mkt illamående kräkningar foglossning ligamentsbesvår dålig livmoderetapp o några vänder på sjukhus.
    Men tvillingarna va de mer lr mindre bara sjukhus, va ja hemma så hade ja läkarbesök
    Mån Ons Fre både på förmiddan o eftermiddan.
    På lördagen hade jag ett besök vid middagstid.
    Blev inskickad i ambulans för kraftig havandeskaps förgiftning o sen visade sej behövas blodtransfusion.Visade sej att jag öppnat mej 4cm så dom va tvungna att stoppa förlossningen.De va inget annat än problem med graviditeten o journalen e tjock.
    MEN när man är inne i de just då så tänker man inte så.
    man tänker bara på attt hålla sej lugn o hålla tummarna att allt ska gå bra.
    Tvilling graviditeten va verkligen jobbigast då man verkligen inte visste hur de skulle sluta.
    Men de gick vägen o vägen till syskon påbörjades direkt.

Tror att de jobbiga har gjort mej tuffare o mer uthärdig.
    Efter 11 år kanske man borde va de hehe
  • Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-05-11 15:27:20 följande:
    Vad innebär RD?
    Håller iaf tummarna för dig och alla andra som just nu är mitt uppe i processen

Ok. Ja men då hoppas jag att det går bra för oss. Vill ju så otroligt gärna, likt alla i denna tråd. 

RD = är tiden från att ET (dagen du får tillbaka ägget) fram till man har TD (Testdag)

RD= Ruvardag
  • Fidelis ad urnam
    Csillag skrev 2012-05-11 17:44:05 följande:
    RD = är tiden från att ET (dagen du får tillbaka ägget) fram till man har TD (Testdag)

RD= Ruvardag
    Tack tack
  • Mandelmumsa

Lillian: Berätta gärna om den där USA-modellen när du får veta mer! Tycker också det var konstigt att de ville avbryta redan! Har aldrig hört talas om något liknande.

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012